کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۰۹۳۷
تاریخ خبر:

سریال‌های تکراری صدای مهران مدیری را هم درآورد

روزنامه هفت صبح،‌ مرجان فاطمی | مهران مدیری پنجشنبه شب در برنامه دورهمی از پخش چندین و چندباره‌ آثارش از تلویزیون گلایه کرد و آن را رسانه‌ای کم‌مخاطب نامید. این رفتار با واکنش‌های زیادی روبه‌رو شد. مهران مدیری،پنجشنبه شب در برنامه‌ «دورهمی» از عملکرد تلویزیون انتقاد کرد و از مدیران صداوسیما خواست که از پخش چندین و چندباره‌ سریال‌هایش دست بکشند.

مدیری از مخاطبانش حلالیت خواست و اعلام کرد که این درخواست را بارها مطرح کرده اما کسی به حرفش گوش نمی‌دهد. این ماجرا از روز گذشته باب تازه‌ای را در شبکه‌های اجتماعی باز کرده و با واکنش‌های فراوانی روبه‌رو شده است. بعضی‌ها با مدیری همراهند و معتقدند از تماشای تکرار این سریال‌ها خسته شده‌اند و برخی دیگر، مدیری را به خاطر بدگویی از تلویزیون مقصر می‌دانند و به او می‌توپند که چرا درحالی که برای تلویزیون برنامه می‌سازد از آن بد می‌گوید. این مسئله را بررسی می‌کنیم.

*** ماجرا چه بود
بدون شک در حال حاضر مهران مدیری، مهم‌ترین چهره‌ تلویزیون است و در اوضاع و احوال بی‌برنامگی شبکه‌ها بعد از نوروز، «دورهمی» تنها برنامه‌ای است که می‌تواند مخاطبان را پای این رسانه بنشاند. تلویزیون برای جلب مخاطب به مدیری و آثارش نیاز دارد و خب طبیعی است که مدیری هم این را می‌داند و در انتقاد از تلویزیون و عملکرد آن، هیچگونه ترسی از خودش نشان نمی‌دهد.

او پنجشنبه شب در برنامه‌ «دورهمی» با صراحت از این رسانه گلایه کرد و گفت:«یک حلالیت ویژه باید بطلبم از هموطنان عزیزم. هرچی کانال تلویزیون را عوض می‌کنید دارد من را نشان می‌دهد. یکی از شبکه‌ها زیرنویس رفت ادامه‌ مدیری بعد از اذان مغرب. باورکنید حال خود من از همه بدتر است. یک جوری شده که پدر خانواده به بچه‌اش می‌گوید آن مدیری را روشن کن ببین چی دارد. گذشته از شوخی، حلال کنید؛ تقصیر من نیست.

خودم خیلی وقت است که تلویزیونم را دادم، رقص نور گرفتم. به خدا قسم بارها از مسئولان تلویزیون خواهش کردم انقدر سریال‌های من را پخش نکنید. نامه نوشتم، حضوری گفتم، با فریاد گفتم، هیچ‌کس گوش نمی‌دهد. از این طریق می‌گویم شاید موثر باشد. کافی است لطفا. مردم دارد حالشان از من بهم می‌خورد و خودم هم همینطور.»

*** بدوبیراه به تلویزیون از درون
در نگاه اول، صحبت‌های مدیری درست است و اعتراضش نسبت به عملکرد تلویزیون بجاست. در همین یکی دو ماه گذشته، پنج سریال از آثار مدیری روی آنتن رفته. بهمن و اسفند امسال، شبکه آی‌فیلم، «درحاشیه۱ و ۲» را روی آنتن داشت. از اواسط اسفند، پخش سریال «مرد هزارچهره» از شبکه سه شروع شد و این شبکه «مرد دو هزار چهره» را هم در باکس اصلی سریال‌هایش در ساعت ۲۱ روی آنتن برد.

همین حالا هم شبکه آی‌فیلم مشغول پخش مجموعه آیتمی «عطسه» از آثار مدیری است. تازه همه‌ اینها را کنار قسمت‌های جدید «دورهمی» و بازپخش‌‌های آن بگذارید آنوقت واقعا متوجه می‌شوید که مدیری حرف اشتباهی نزده است اما مسئله اینجاست که این حرف درست را در زمان و مکان نادرستی به زبان آورده است.

*** بی‌احترامی مدیری به برنامه‌ خودش
همه در جریان هستیم که تلویزیون با کمبود سریال‌های کمدی خوب مواجه است و به همین دلیل هم هست که مدیران، هر زمان احساس می‌کنند باید یک سریال کمدی روی آنتن داشته باشند سریع سراغ آثار مدیری و عطاران و سروش صحت می‌روند. در وهله اول، ایراد از تلویزیون است که با بازپخش‌های مکرر، اعصاب مخاطبانش را به‌هم ریخته و اجازه داده است که یکی از عوامل برنامه‌سازش، تا این حد جدی، جلوی دوربین از عملکردش انتقاد کند اما آیا می‌توانیم گلایه‌ مدیری را روی آنتن بپذیریم؟

طبیعتا پاسخ خیر است. به‌هرحال مدیری با بودجه‌ای که تلویزیون در اختیارش قرار داده، سریال‌هایی ساخته و تمام آن سریال‌ها متعلق به تلویزیون است. همین حالا هم با بودجه‌ تلویزیون، مشغول ساختن دورهمی است. او به عنوان یکی از اعضای خانواده‌ تلویزیون، به مشکلات و کمبودهای این رسانه واقف است و انتظار می‌رود دست کم اگر انتقادی هم هست، روی آنتن به روی مدیران نیاورد.

او درحالی از عوض کردن تلویزیون خانه‌اش با رقص نور صحبت به میان آورده که همین حالا خودش برای تلویزیون «دورهمی» می‌سازد. او با این صحبتش عملا به خودش و گروهی که برای ساخت این برنامه زحمت می‌کشند هم بی‌احترامی کرده است.

*** در انتظار پخش آثار جدید
در کنار تمام این موارد، باید از مدیران تلویزیون پرسید که اگر به پخش آثار مهران مدیری علاقه‌مندید چرا به جای پخش چندین و چندباره سریال‌های قدیمی‌اش، سراغ خرید حق پخش سریال‌هایی مثل «قهوه‌ تلخ» یا «ویلای من» نمی‌روید؟ هردوی این سریال‌ها، کاملا با فرمول تلویزیون ساخته شده‌اند و خطوط قرمز در آنها رعایت شده. «قهوه تلخ» یکی از پرمخاطب‌ترین سریال‌های شبکه نمایش خانگی بود و قطعا در صورت پخش از تلویزیون هم با استقبال زیادی روبه‌رو می‌شود. بهتر نیست جای پخش چندباره سریال‌های مدیری، سراغ آثار جدید او بروید؟

کدخبر: ۳۲۰۹۳۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر