کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۶۳۹۰۰
تاریخ خبر:

گفتگو با دختر مدال‌آور بسکتبال ایران

روزنامه هفت صبح ،‌ هانیه درویش| با وجود اینکه دختران بسکتبالیست سال‌هاست در ایران فعالیت می‌کنند اما به علت مسئله حجاب چندین دهه از حضور در مسابقات برون مرزی دور بودند تا اینکه دو سال پیش موضوع حجاب حل شد و دختران بسکتبالیست ایرانی توانستند به مسابقات آسیایی و جهانی ورود پیدا کنند. در این دو سال تیم ملی سه نفره بسکتبال دختران در غرب آسیا نایب قهرمان شدند و امسال در مسابقات بسکتبال جام جهانی ۲۰۱۹ در هلند شادی عبدالوند در بخش مهارت‌های فردی به مدال برنز دست پیدا کرد که این مدال، اولین مدال جهانی دختران بسکتبالیست ایرانی است. با شادی که پیش از این هم در مسابقات داخلی خودی نشان داده بود گفت‌وگو کرده‌ایم.
***
شادی عبدالوند ۲۶ ساله است و کارشناسی ارشد آسیب‌شناسی ورزشی دارد. او ورزش را از سال ۸۵ شروع کرد و حالا ۱۲ سال است که بسکتبال بازی می‌کند. او پیش از اینکه به عنوان اولین دختر مدال آور جام جهانی بسکتبال شناخته شود، نامش در مسابقات داخلی هم سروصدایی به پا کرد. در سوپرلیگ A بسکتبال ایران همچون یک ستاره درخشید و به دلیل ثبت تریپل دبل در یکی از بازی‌ها خبر ساز شد. فدراسیون بسکتبال در آن زمان گفته بود ثبت چهار شاخص آمار دو رقمی در بالاترین سطح بسکتبال دنیا کمیاب است و فقط چهار بازیکن لیگ حرفه‌ای NBA تا به حال چنین آماری داشته‌اند، با این وجود کاپیتان شادی، بازیکن غیربومی تیم ساسان کرمان در مرحله سوم از دور رفت سوپرلیگ بسکتبال به چنین آماری نزدیک بود. او در آن دوره مهره قابل اتکا و سوپر من تیمش بود و یک تنه تیمش را تا جمع چهار تیم برتر سوپر لیگ بالا آورد.

* خودم هم باور نمی‌کنم در جهان سوم شدم
شاید همه انتظارش را داشتند که به زودی زود نام شادی عبدالوند را در بسکتبال زنان بیشتر بشنوند. این انتظارها در مسابقات بسکتبال جام جهانی ۲۰۱۹ در هلند به سر آمد و شادی توانست در بخش مهارت‌های فردی بعد از دو کشور قدرتمند فرانسه و ایتالیا به مدال برنز جهانی دست پیدا کند. او در این زمینه می‌گوید:« هنوز هم باورم نمی‌شود که اولین مدال جهانی بسکتبال را کسب کرده‌ام. خیلی خوشحالم و شاید در آن لحظه از مقام سومی شوکه شده بودم. راستش من خودم را دست‌کم نگرفته بودم ولی واقعا فکر نمی‌کردم بتوانم این مقام را کسب کنم چون کشورهایی مثل فرانسه و ایتالیا که اول و دوم شدند جزو کشورهایی هستند که واقعا به بسکتبال اهمیت می‌دهند و بسکتبال به روزی دارند. آنها چه در پنج نفره و چه سه نفره بازیکن زیاد دارند و در رنکینگ بالایی در دنیا قرار دارند. اما این مدال باعث شد نه تنها من بلکه تمام دختران ایران به این باور برسند که اگر تلاش کنیم حتما به مقام دست پیدا می‌کنیم.»

* چهار بازی و دو مقام
تیم ملی ایران که از دو سال پیش با حل موضوع حجاب توانست در مسابقات برون مرزی شرکت کند تا به امروز چهارتورنمنت را پشت سر گذاشته است. مسابقات غرب آسیا اولین مسابقه‌ای بود که تیم ملی ما در آن شرکت کرد اما به مقامی دست پیدا نکرد. مسابقات کاپ آسیا چین دومین مسابقات برون مرزی بود که باز هم نتیجه برای ما حاصل نکرد.اما امسال دختران بسکتبال در بسکتبال ۳ به ۳ در مسابقات غرب آسیا نایب قهرمان شدند و حالا هم که این دختران چهارمین تورنمنت
برون‌مرزی خود را پشت سر می‌گذارند با یک مدال برنز به خانه بازگشتند. این درحالی است که هرکدام از تیم‌هایی که در مرحله گروهی مسابقات حضور داشتند تجربه بالای ۲۰ سال حضور در مسابقات بین‌المللی داشتند و تنها تیم ایران بود که بدون بازی تدارکاتی در این مسابقات حاضر شده بود.

* آرزویم رفتن به المپیک است
تیم ملی ایران در این مسابقات در گروه سختی قرار گرفت و با یک پیروزی مقابل مغولستان و سه شکست مقابل تیم‌های اسپانیا، چک و رومانی از صعود به مرحله گروهی جا ماند. اما این تازه نقطه شروعی برای تیم ملی بسکتبال ماست و اتفاق‌های خوبی در راه است. اتفاق خوب این دوره مدال برنز شادی عبدالوند بود که در بخش مهارت‌های فردی به دست آورد. او درباره این بخش از مسابقات می‌گوید:« برای مسابقات ما تقریبا یک ماه در اردو بودیم و تمام تمرینات را انجام می‌دادیم. حتی مربی‌ها فیلم‌های بازی را می‌گذاشتند و آنالیز می‌کردند.مربیان در این میان برای بخش مهارت‌های فردی من را انتخاب کردند که آیتم‌های این بخش شامل گذر از موانع، پرتاب توپ به داخل دایره‌ای به اندازه توپ بسکتبال و پرتاب به سمت سبد بود. اول باید با یک توپ از چهار مانع عبور می‌کردم و توپ را به داخل دایره‌ای پرتاب می‌کردم که توپ اول من وارد دایره نشد اما در پرتاب توپ دومم به دایره موفق بودم. پس از آن باید با دو توپ از شش مانع عبور می‌کردم و یکی از توپ‌ها را به داخل دایره می‌انداختم. در انتها مجدداً باید با یک توپ از چهار مانع عبور می‌کردم و توپ را به داخل سبد پرتاب می‌کردم که در این کار موفق بودم و توانستم به‌خوبی آیتم‌هایی را که برای این بخش در نظر گرفته بودند را انجام دهم.» شادی در بین ۲۰ بازیکن دنیا توانست مقام سوم را کسب کند و حالا آرزویش مثل دیگر ورزشکاران رفتن به المپیک است و تمام تلاشش را برای رسیدن به آن می‌کند.

کدخبر: ۲۶۳۹۰۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر