کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۵۲۵۷
تاریخ خبر:

گفتگو با مژگان رحمانی؛ قهرمان ایرانی دارت آنلاین

روزنامه هفت صبح، هانیه درویش | ورزش و مسابقات ورزشی هم با شیوع ویروس کرونا در جهان رو به تعطیلی رفت. از این رو میزان استفاده از اپلیکیشن‌های ورزشی برای تمرین و ورزش در خانه، افزایش یافت و مسابقات ورزشی در کل دنیا تا اطلاع ثانوی تعطیل شد. هرچند که در برخی کشورها مثل نیکاراگوئه بی‌توجه به این شرایط بحرانی، لیگ فوتبال ادامه دارد و تورنمنت‌ها برگزار می‌شود اما در بسیاری از کشورها، از جمله ایران، برگزاری مسابقات ورزشی تا اطلاع ثانوی تعطیل است.

در برخی کشورها مثل تایوان مسابقات بیسبال با تماشاگران مصنوعی و ربات‌ها برگزار می‌شود. مسابقات آنلاین هم یکی از راهکارهایی است که در برخی رشته‌ها مثل شطرنج همچنان ادامه دارد و حالا هم شاهد برگزاری مسابقات آنلاین بین‌المللی دارت هستیم که یکی از اتفاقات خوشایند آن برای ما درخشش دوباره مژگان رحمانی، بانوی اول دارت ایران در این مسابقات است. گفت‌وگوی ما را با او بخوانید.

مژگان رحمانی متولد ۱۳۶۸ است و مهندسی صنایع خوانده است. او قبل از دارت رشته‌های مختلفی مثل شنا، کاراته، پینگ‌پونگ و اسکیت را به‌صورت حرفه‌ای انجام می‌داد اما در سال ۹۴ وارد رشته دارت شد و استعدادی که در دارت‌اندازی داشت خودش و مربیانش را شگفت‌زده کرد. او همچنین همزمان با فعالیت در رشته دارت، تدریس در مقطع ابتدایی را شروع کرد و برای اولین‌بار در ایران، آموزش محاسبات ریاضی را با آموزش دارت به دانش‌آموزانش تلفیق کرد و سبک جدیدی در آموزش به‌کار برد.

او در سال ۲۰۱۸ به‌دلیل تمرینات مداوم دبیری را کنار گذاشت. رحمانی درباره علت حضور و موفقیتش در رشته دارت می‌گوید: «دارت شامل محاسبات ریاضی است و این، چیزی است که آن را خیلی دوست دارم. چون رشته تحصیلی‌ام نیز مهندسی بوده و همه این موارد دست به دست هم داد و باعث شد تا دارت را جدی بگیرم و آن را ادامه دهم. این علاقه از یک‌سو و استعدادی که در آن دارم از سوی دیگر، به کمک من آمد تا در دارت موفق شوم. در این رشته با هر پرتاب انرژی منفی از ذهنم خارج می‌شود و این باعث آرامش در وجودم می‌شود. این علاقه باعث شد بعد از پنج‌ماه از ورودم به این رشته نایب‌قهرمان کشور شوم.»

*** هدفم قرارگرفتن در بین ۹۶نفر برتر دنیاست
مژگان با شرکت در مسابقات مختلف داخلی و خارجی و کسب قهرمانی و امتیازهای بالا توانست رتبه ۲۸رنکینگ جهانی را در سال ۲۰۱۷ کسب کند و این درحالی است که هیچ بازیکنی در ایران نتوانسته به رنگ زیر ۳۰ ورود پیدا کند. او همچنین اولین و تنها ایرانی راه‌یافته به مسابقات پی‌دی‌سی(معتبرترین مسابقات دارت جهانی) است و در این‌باره می‌گوید: «این مسابقه به‌قدری بزرگ است که تعداد خانم‌ها به تعداد انگشت‌های دست است. رشته دارت رشته‌ای است که آقایان هم در ایران و هم در دنیا خیلی بهتر از خانم‌ها هستند و پی‌دی‌سی هم متشکل از غول‌های مرد دنیا است.

من تنها ایرانی حاضر در رنکینگ پی‌دی‌سی آسیا هستم. در این مسابقه ۱۲تور آسیایی وجود دارد که با شرکت در هرکدام امتیاز خود را می‌گیریم و نفرات اول تا چهارم این جدول به قهرمانی جهان می‌روند. در واقع رسیدن به آن قهرمانی جهان که از میان ۹۶نفر از برترین‌های کل دنیا است، گذشتن از هفت خان رستم است. تا جایی که اگر به آن مرحله برسی و حتی بازی اول را هم ببازی ۴۰‌هزار دلار جایزه می‌گیری. من همه تلاشم این است که به رتبه یک تا چهار رنکینگ پی‌دی‌سی آسیا برسم تا به قهرمانی جهان دعوت شوم. هدفم این است و واقعا کار سختی است. همچنین یکی دیگر از اهدافم این است که در wdf هم به ۱۶نفر برتر برسم.»

*** مسابقات آنلاین اتفاق خوشایندی برای ماست
اما در این‌روزها که امکان برگزاری مسابقات ورزشی وجود ندارد در برخی رشته‌ها مثل شطرنج و دارت امکان برگزاری مسابقات آنلاین وجود دارد. مژگان رحمانی که در این مسابقات با حضور ۴۴بازیکن توانست اول شود، در رابطه با چگونگی برگزاری این مسابقات می‌گوید: «مسابقات آنلاین دارت که درحال حاضر در دنیا اجرا می‌شود، مسابقاتی بود که در آمریکای جنوبی برگزار شد و با حضور شش کشور شیلی، آرژانتین، برزیل،کاستاریکا، پاناما و ایران با ۴۴بازیکن در ساعتی معین انجام شد. بازیکنان در جدول دوحذفی باهم بازی کردند و هرکدام شانس یک‌بار باختن داشتند.

من بدون باخت به فینال رفتم و در فینال سه بر هیچ حریفم را شکست دادم و قهرمان شدم.» از او درباره امکان داوری و نحوه قضاوت پرسیدم و او می‌گوید: «این مسابقات امکان داوری دارد و با تماس واتساپ سه‌نفره انجام می‌شود. اما در این مسابقه داوری نداشتیم و با نزدیک‌کردن گوشی به تخته امتیازها را ثبت می‌کردیم و به‌طور کلی یک‌سره تخته به‌صورت واضح مشخص است.» او که برگزاری این مسابقات را اتفاق خوشایندی در این روزهای کرونایی می‌داند، می‌گوید: «این اتفاق مثبتی برای ما بود و بازخورد خیلی خوبی داشت. ای کاش فدراسیون جهانی کمیته‌ای همیشگی برای مسابقات آنلاین تشکیل دهد. چراکه این کار برای بازیکنانی که مشکل ویزا و هزینه سفر دارند، کمک بزرگی برای کسب تجربه است.»

کدخبر: ۳۲۵۲۵۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر