کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۲۴۹۰
تاریخ خبر:

گفتگو‌ با خواهران ‌قایقران هرمزگانی

روزنامه هفت صبح، هانیه درویش | استان هرمزگان به دلیل برخورداری از سواحل طولانی و جزایر بکر بهترین ظرفیت را برای رشد ورزش‌های آبی داراست و ورزشکاران این خط ساحلی هم از این پتانسیل استفاده کرده و در رشته‌های آبی حرفی برای گفتن دارند مانند خواهران کاظمی که هر دو عضو تیم ملی قایقرانی هستند.

در کارنامه هدیه، خواهر بزرگ‌تر مدال نقره بازی‌های آسیایی جاکارتا وجود دارد که برای نخستین‌بار در تاریخ قایقرانی آب‌های آرام بانوان به‌دست آمده و در کارنامه سارا، مدال نقره مسابقات قهرمانی آسیایی ۲۳ سال در کشور ازبکستان به چشم می‌خورد که آن هم برای اولین بار بوده است. با این خواهران هدفمند که هم اکنون برای باز نماندن از تمرینات و حفظ آمادگی جسمانی خود، در گرمای ۴۰ درجه بندرعباس تمرین می‌کنند گفت‌وگو کرده‌ایم.

*** ‌اولین‌هایی که رقم خورد
در خانواده‌ای که پدر و مادر هر دو اهل ورزش‌اند جز این هم انتظار نمی‌رود. دو دختر خانواده کاظمی از سنین کم وارد رشته شنا شدند و به تبع مادر که خود در رشته‌های متعددی مثل قایقرانی، شنا و آمادگی جسمانی فعالیت داشت و در بخش کشوری(مسابقات بنادر و دریانوردی کشوری)مقام‌آور بود به رشته‌های آبی علاقه‌مند می‌شوند و در نهایت قایقرانی را انتخاب می‌کنند.

هدیه که اکنون ۲۶ ساله و دانشجوی ارشد فیزیولوژی ورزشی دانشگاه تهران است از روزهای اول ورودش به این رشته تا به امروز می‌گوید:«پس از گذشت تنها سه‌ ماه از شروع فعالیت قایقرانی به اردوی تیم ملی قایقرانی دعوت شدم و از سال ۸۷ تاکنون عضو ثابت تیم ملی قایقرانی هستم. سال ۱۳۹۲ در مسابقات آسیایی که در تهران برگزار شد در رده سنی جوانان شرکت کردم و توانستم دو مدال طلا و یک مدال برنز کسب کنم.

پس از آن در سال۱۳۹۳ با شرکت در مسابقات کاپ ۲ آزاد جهانی مسکو در حالی که تنها ۱۸سال داشتم توانستم برای اولین بار در تاریخ قایقرانی بانوان ایران در این مسابقات به فینال آ راه پیدا کنم و صاحب عنوان پنجم و ششم در دو ماده المپیکی شوم. پس از گذشت یک هفته در مسابقات تورنمنت جهانی که در بوخوم آلمان برگزار شد صاحب سه مدال طلا در رده سنی زیر ۲۳سال در سه مسافت ۱۰۰۰متر، ۵۰۰متر و ۲۰۰متر شدم. سپس در مسابقات آسیایی ازبکستان که در سال ۲۰۱۳ برگزار شد برای اولین بار در رده سنی بزرگسالان شرکت کردم و توانستم رؤیای ایران را برای گرفتن مدال در رده بزرگسالان بانوان در مسافت المپیکی به تحقق برسانم.

و برای اولین بار در تاریخ قایقرانی ایران مدال نقره مسافت ۵۰۰متر را کسب کند. همچنین مدال برنز مسافت ۱۰۰۰متر این مسابقات را از آن خود کردم. بعد از آن در مسابقات آسیایی ۲۰۱۸که در چین برگزار شد صاحب چهار مدال رنگارنگ شدم.» او در این مسابقه در ماده تک نفره ۵۰۰متر توانست مدال نقره خود را تکرار کرده و صاحب دو مدال برنز در قایق چهار نفره شود و برای اولین بار در تاریخ قایقرانی ایران در قایق دو نفره مدال طلا را کسب کند.

*** روزهای اوج هنوز در راه است
اما اوج روزهای ورزشی هدیه زمانی بود که توانست در مسابقات بازی‌های آسیایی جاکارتا ۲۰۱۸ مدال نقره مسافت ۵۰۰ متر را برای اولین بار در تاریخ قایقرانی ایران به نام خود به ثبت برساند و او آن لحظه را لذتبخش‌ترین خاطره خود در تمام سال‌های ورزشی‌اش می‌داند و اما سارا هم که پا جای پای خواهر گذاشت و از ۱۳ سالگی قایقرانی را شروع کرد هم‌اکنون ۲۱ سال دارد و دانشجوی کارشناسی تربیت بدنی دانشگاه شهید بهشتی است. او که توانست در مسابقات آسیایی که در سال ۱۳۹۷ در کشور ازبکستان برگزار شد صاحب مدال نقره شود.
درباره ادامه راهش می‌گوید:

« بعد از مسابقات آسیایی ازبکستان اردوی زیر ۲۳ سال برگزار نشد و در واقع ورزشکاران زیر ۲۳ سال در هیچ مسابقه‌ای شرکت نکردند چراکه تمرکز فدراسیون با توجه به مسابقات کسب سهمیه روی بزرگسال بود. من هم تصمیم گرفتم در این مدت روی درس و دانشگاه تمرکز بیشتری داشته باشم البته تمریناتم را قطع نکردم و حتی در ایام کرونا هم به همراه خواهرم تمرینات بدنسازی و آمادگی جسمانی را دنبال کردیم.هرچند که شرایط تمرینات خانگی و محدود مثل تمرین در آب نیست اما تلاش کردیم شرایط بدنی‌مان را حفظ کنیم تا پس از پایان کرونا آماده باشیم.»

*** کرونا در ورزش تاثیرگذار بود اما زندگی و موفقیت‌ها هنوز ادامه دارد
این روزها شاهد تمرینات سخت این دو خواهر بر آب‌های خلیج فارس هستیم. هدیه کاظمی،این ملی پوش کایاک در خصوص شرایط پیش آمده به واسطه شیوع ویروس کرونا و تاثیراتش در زندگی ورزشکاران می‌گوید:« اتفاق بسیار عجیبی است که دنیا را درگیر خودش کرده. کرونا در ورزش نیز بسیار تاثیرگذار بوده و تعویق المپیک که موضوع بسیار بزرگی است را رقم زده است.

همه ورزشکاران سراسر دنیا درگیر هستند و شرایط سختی را می‌گذرانیم اما به‌هرحال تقریبا همه ورزشکاران تمرینات در خانه و فضاهای محدود را دنبال می‌کنند و هیچ ورزشکاری در حال استراحت نیست. البته شرایط بسیار متفاوت است بسیاری از ورزشکاران امکانات خوبی در اختیار دارند و می‌توانند به نحوی که آسیبی به آمادگی‌شان نخورد تمرینات را دنبال کنند.ما هم سعی می‌کنیم تمرینات آمادگی بدنی را دنبال کنیم.

به هرحال اردوهای ما پیش از تعطیل شدن با فشار بالایی انجام می‌شد و برای انتخابی المپیک آماده می‌شدیم و حالا که این اتفاق افتاده، کار سختی برای حفظ آمادگی‌مان در پیش داریم اما همه تلاشم را می‌کنم که این آمادگی را حفظ کنم. روزی دو وعده تمرین و سعی می‌کنم برای تمرینم برنامه داشته باشم و روی یک ریتم مشخص برنامه‌ام را پیش ببرم.» او در آخر می‌گوید:« با توجه به سابقه ورزشی که دارم مطمئنا کسب سهمیه و گرفتن بهترین نتیجه را برای خودم دور از ذهن نمی‌بینم اما قطعا این خواسته به حمایت احتیاج دارد.»

کدخبر: ۳۳۲۴۹۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر