کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۷۹۷۳
تاریخ خبر:

گفت‌و‌گو با مدیرعامل ایران‌تلنت در مورد گزارش برند محبوب کارفرمایی از نگاه کارجویان/چگونه دیجی‌کالا بهترین شرکت برای کار شد

پیدا کردن شغل کار آسانی نیست. این روزها بازار کار پر شده از نیروی کاری که به دنبال محیط پویا، سازنده با حقوق و مزایای منصفانه می‌گردد. در مقابل هم منابع انسانی شرکت‌ها همواره با بحران پیدا کردن نیروی انسانی خبره و کارآمد مواجه‌اند.

در چنین شرایطی انتشار پژوهش‌های میدانی و گزارش‌های آماری می‌تواند به هر دو سوی معادله کمک کند تا تصویر بهتری نسبت به همدیگر داشته باشند. گزارش اخیر ایران تلنت بر اساس نظرسنجی از بیش از ۲۴ هزار کارجو انجام شده که نشان می‌دهد کارجویان کدام شرکت‌ها را به عنوان گزینه نخست برای کارکردن انتخاب می‌کنند یا تصویر بهتری از کدام برندها در ذهن خود دارند؟

بر اساس نتایج این پژوهش آماری، به عقیده کارجویان، دیجی‌کالا بهترین شرکت برای کار کردن در ایران است و در مقام‌های بعدی مپنا و اسنپ ایستاده‌اند. در همین راستا، با آسیه حاتمی مدیرعامل مجموعه ایران تلنت به گفت‌وگو نشسته‌ایم. حاتمی در خلال این گفت‌وگو با تاکید بر استقلال و سلامت فرآیند آمارگیری در گزارش «برند محبوب کارفرمایی»، توضیح می‌دهد: این پژوهش ورژن بومی‌سازی شده نمونه‌های گزارش‌های استاندارد جهانی است که برند محبوب کارفرمایی را در کشورهای توسعه یافته رصد و معرفی می‌کنند.

برند محبوب کارفرمایی یعنی چه؟ چرا باید سازمان‌ها برای محبوبیت در این حوزه تلاش کنند؟

گزارش برند محبوب کارفرمایی تصویر بیرونی یک برند را نشان می‌دهد و در واقع نتیجه نگاه کارجو به برندها را مورد بررسی قرار داده است. ممکن است نگاه پرسنلی که در یک شرکت کار می‌کنند متفاوت با تصویر بیرونی باشد اما شرکتی که برند کارفرمایی شماره یک بازار کار را در اختیار دارد یعنی توانسته در ایجاد تصویر خوب نسبت به برند در ذهن مخاطبانش درست عمل کند. تلاش برای بهبود برند کارفرمایی می‌تواند منجر به این موضوع شود که نیروهای خبره با هزینه‌ کمتر جذب یک سازمان شوند.

در دورانی هستیم که همه شرکت‌ها با بحران نیروی انسانی مواجه‌اند. تعداد نیروهای خبره، در بازار کار معدود و محدود است و شرکتی که بتواند برنامه‌ریزی درستی برای جذب آن‌ها داشته باشد، برنده است. شرکت‌ها وقتی به عنوان برند محبوب کارفرمایی معرفی می‌شوند، نیروهای خبره را راحت‌تر به مجموعه خود اضافه می‌کنند و همه ذی‌نفعان یک مجموعه به این واسطه در یک مسیر توسعه فردی و سازمانی قرار می‌گیرند.

دو سالی می‌شود که گزارش برند محبوب کارفرمایی توسط ایران تلنت منتشر می‌شود. به نظر می‌رسد جای چنین گزارش هایی در بازار کار ایران خالی بود. آیا این گزارش بر اساس استانداردهای جهانی تدوین شده و نتایج آن قابل اتکاست؟

در ایران، اولین بار حدود پنج سال پیش بود که چنین گزارشی از سوی ایران تلنت منتشر شد. بار دوم در سال ۹۹ و بار سوم در سال ۱۴۰۰ گزارش برند محبوب کارفرمایی از نگاه کارجویان را آماده کردیم. گزارش‌هایی مشابه این گزارش، سالیان سال است که در کشورهای مختلف دنیا رواج دارد. برای همه شرکت‌های بالغ اهمیت دارد که بدانند چه تصویری از برند خود در ذهن کارجویان ساخته‌اند. گروه مخاطبی که از آن‌ها به عنوان جامعه مخاطب یاد می‌شود، عموما کمتر از ۳۰ سال سن دارند. این پژوهش ورژن بومی‌سازی شده نمونه‌های گزارش‌های استاندارد جهانی است که برند محبوب کارفرمایی را در کشورهای توسعه یافته رصد و معرفی می‌کنند.

برند دیجی‌کالا دو سال پیاپی است که به عنوان مقصد شماره یک کارجویان انتخاب می‌شود. چرا دیجی‌کالا بهترین جا برای کار کردن در نظر جامعه مخاطب شما بوده است؟ این جامعه چه ویژگی‌هایی دارند و آیا شیوه انجام پژوهش ایران تلنت در هر دو سال ثابت بوده است؟

در ابتدای همه گزارش‌ها از جمله این گزارش، جزییات جامعه آماری را اعلام کرده‌ایم. گروه سنی زیر۳۰ سال که در همه جهان، مهمترین مخاطب این قسم از گزارش‌ها هستند که در هر دو سال، مخاطب اصلی ما بوده‌اند. در واقع، ۵۴ درصد از افرادی که در این پژوهش شرکت کرده‌اند کمتر از ۳۰ سال داشته‌اند. درباره محبوبیت دیجی‌کالا و علاقه‌ی زیادی که کارجویان به کار در این مجموعه دارند، من فکر می‌کنم که این کسب و کار، برای تقویت برند کارفرمایی خود تلاش خوبی کرده است. از نگاه یک کارشناس اگر بخواهم پاسخ بدهم باید بگویم شرکت‌هایی که محصول یا خدمات شناخته شده‌ تری دارند و آحاد مردم آن‌ها را دوست دارند یا با آن‌ها تعامل بیشتری دارند، ناخودآگاه تبدیل به برند کارفرمایی محبوب تر هم خواهند شد. در نهایت نتایج پژوهش ما نشان می‌دهد که کارجویان بیش از هرجایی تمایل دارند در دیجی‌کالا، اسنپ و مپنا به کار مشغول شوند. خوب است بدانیم که شرکت‌هایی که از نگاه کارجویان محبوب هستند، راحت تر نیرو های نخبه را جذب میکنند و شرکتهایی که از نگاه پرسنل خود محبوبیت دارند، عموما قدرت نگه‌داشت بیشتری دارند، نیروهای وفادارتری دارند و می‌توانند نیروی انسانی خود را برای مدت طولانی‌تری در سازمان نگه دارند.

پس برندهای محبوب توانسته اند درست در این حوزه عمل کنند و در بیشتر شاخص‌ها عملکرد قابل قبولی داشته باشند؟

به طور قطعی و مشخص نمی‌توان به این سوال پاسخ داد. اما احتمالا همه این شرکت‌ها به خصوص سه شرکت اول (دیجی‌کالا، مپنا، اسنپ) تصویر بیرونی خوبی ساخته اند و حداقل در راستای بهبود این شاخص‌ها تلاش می‌کنند.

در گزارش شما از حقوق و مزایا به عنوان مهم‌ترین شاخصی که می‌تواند یک برند را برای کارجویان محبوب سازد، نام برده شده است. آیا محبوب‌ترین برندهای کارفرمایی لزوما بیشترین حقوق را به پرسنل خود پرداخت می‌کند؟

حقوق و مزایای منصفانه قطعا یکی از مهم‌ترین مسائلی است که می‌تواند در محبوبیت یک برند تاثیر بگذارد. جالب است بدانید شش سال پیش، زمانی که ما برای اولین بار چنین پژوهشی را آغاز کردیم، حقوق و مزایا به اندازه امروز برای کارجویان پررنگ ترین نقش را نداشت و عواملی از نوع رشد و یادگیری از جمله شاخصها تاثیر گذار در انتخاب شرکت محبوب بود. البته معنی پژوهش سال ۱۴۰۰ ایران تلنت این نیست که شرکت هایی که صرفا دستمزد بالایی به پرسنل خود پرداخت می‌کند محبوبیت بالایی دارد. شاخص‌های دیگری هم در محبوبیت یک برند دخیل هستند. شاخص‌هایی مثل انعطاف در ساعت کاری، داشتن امنیت شغلی، امکان دورکاری و استفاده از تکنولوژی روز دنیا، داشتن فضای کار حرفه ای … می‌توانند در شکل‌گیری تصویر خوبی از یک برند در ذهن کارجویان موثر باشند. یک برند خوب و محبوب باید به خوبی بداند که برای موقعیت‌های مختلف شغلی چه شرایطی را فراهم کند تا بهترین سرمایه انسانی را در حوزه مورد نیاز خود جذب کنند.

به عنوان سوال آخر…در فرآیند تهیه این گزارش از خود شرکت‌ها کمک گرفته شده است؟

هیچ شرکتی در انجام این پژوهش، جمع آوری داده و تحلیل آن دخیل نبوده است. مجموعه ما برای انجام یک کار آماری قابل اتکا، در فرآیند جمع‌اوری داده و تحلیل دیتاها کاملا مستقل عمل کرده است و ارزش اصلی این گزارش همین است که محتوای آن را حائز ارزش می‌کند. بزرگترین سرمایه ایران تلنت اعتماد شرکتها و کاربران آن است که از دلایل آن مستقل و حرفه ای عمل کردن این مجموعه و نگاه علمی و داده محور آن به پژوهش هاست.

کدخبر: ۴۷۷۹۷۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر