کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۶۲۶۱
تاریخ خبر:

گشت تابستانی‌ سفرا و خانواده‌هایشان در جنوب تهران

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی| جنوب تهران برای دیپلمات‌های خارجی، ناآشنا نیست چرا که بسیاری از سفارتخانه‌های خارجی در مناطقی از تهران قرار دارد که حالا جنوب آن دانسته می‌شود. به طور مثال در چهارراه استانبول در تهران، دست کم پنج سفارتخانه خارجی قرار دارد: سفارت ترکیه و آلمان در جنوب شرقی این چهارراه و بر کوچه برلن و خیابان جمهوری قرار گرفته است، در شمال غربی آن سفارت انگلستان قرار دارد و در کنار سفارت انگلستان نیز دو سفارتخانه روسیه و فرانسه قرار دارد.

همه این سفارتخانه‌ها البته در شمال شهر تهران باغ‌های وسیعی دارند که از قضا تنها بازمانده‌های باغ‌های وسیع شمیرانات هستند. مثلا باغ سفارت ایتالیا در منطقه فرمانیه یا باغ‌های سفارت‌های آلمان، روسیه در الهیه و نیز باغ پرحاشیه سفارت انگلستان در قلهک.
به مرور که جلو آمدیم اما سفارتخانه‌های کشورها کم کم به شمال شهر منتقل شد.

در حال حاضر تنها کشوری که قدرت سیاسی و اقتصادی بارزی است و سفارت آن در شمال تهران است، جمهوری خلق چین است که رابطه ایران با آن، چندان قدیمی نیست. حتی سفارت آمریکا هم که در مرکز تهران قرار دارد، با حساب و کتاب امروز به جنوب شهر نزدیک‌تر است تا شمال آن. سفارتخانه‌های کشورهای کوچک و به خصوص عربی هم همگی در شمال تهران است تا در منطقه‌ای خوش آب و هوا باشد.

این‌ها را گفتیم تا به این دیدار خاص بپردازیم. به بازدیدی که سفرای خارجی و خانواده‌های آن‌ها از جنوب تهران داشتند. آن طور که شهرداری تهران اعلام کرده «به همت معاونت بین‌الملل مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری و با همکاری اداره گردشگری منطقه ۱۲، تور تهران‌گردی ویژه خانواده دیپلماتیک ساکن شهر تهران در روز جمعه، ۱۱ شهریورماه برگزار شد.

در تور یک روزه معاونت بین الملل مرکز ارتباطات که دبیرکل موسسه اکو و جمعی از سفرا، دیپلمات های مقیم شهر تهران از کشورهای آرژانتین، شیلی، تایلند، ژاپن و انگلیس و… حضور داشتند، از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی محله امام‌زاده یحیی مانند خانه‌های کاظمی، دبیرالملک، مدرس، حمام نواب، مهمانخانه پهلوان رزاز و بازارچه عودلاجان بازدید شد.»

تصاویری که از این بازدیدها منتشر شده نشان می‌دهد که معیارهای حجاب عربی توسط دیپلمات‌ها رعایت شده و البته آن طور که باید و شاید به این افراد سخت نگرفته شده؛ چیزی که می‌توانیم توقع داشته باشیم. در نگاه دیپلمات‌ها تعجب و تحسین همزمانی به چشم می‌خورد چرا که از دیدن قدمت تاریخی و هنر معماری این مناطق، خرسند شدند و البته احتمالا از فقر آن‌ها کمی ناامید.

کدخبر: ۴۷۶۲۶۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر