کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۱۷۷۶
تاریخ خبر:

گزافه‌گویی‌ اسرائیل و عربستان درباره توافق جدید

روزنامه هفت صبح | یک: ‌روزنامه اسرائیلی جروزالم پست به نارضایتی مسئولان ارشد دولت اسرائیل نسبت به اظهارات اخیر رابرت مالی پرداخته است. این روزنامه در گزارشی که روز یکشنبه منتشر کرده به نقل از مقامات ارشد اسرائیلی نوشته است که این کشور با رویکرد رابرت مالی در قبال توافق هسته‌ای مشکل دارد.

جروزالم پست بی‌آنکه نامی از سیاستمداران و مسئولان دولت اسرائیل ببرد به نقل از یکی از آن‌ها نوشته است: «اگر اظهارات رابرت مالی بازتاب دهنده سیاست و مواضع آمریکا باشد، اسرائیل با آن مشکل دارد.» جروزالم پست در ادامه اشاره کرده است که دولت بایدن و از جمله آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور پیش از این، از توافقی طولانی‌تر و در عین حال جامع‌تر (با شرایطی سخت‌تر) سخن گفته بودند.

گفته شده است که رابرت مالی هیچ کجا در کل مصاحبه خود درباره این موضوع که هدف اصلی مانع شدن از تجهیز ایران به جنگ افزار هسته‌ای است، چیزی نگفته است. جروزالم پست در ادامه به نقل از یکی از سیاستمداران اسرائیلی گفته «رابرت مالی در هیچ کجای مصاحبه خود ایران را متهم به رویکردی بد [در منطقه] نکرده است و در هیچ کجای این مصاحبه درباره اهمیت گفت‌وگو و مشورت با متحدان آمریکا در منطقه [درباره توافق با ایران] چیزی نگفته است.»

یکی از مسئولان ارشد اسرائیل به روزنامه جروزالم پست گفته است: «او [رابرت مالی] طوری رفتار می‌کند که گویا نماینده سازمان ملل متحد است و از بی‌اعتمادی دو طرف [ایران و آمریکا] نسبت به یکدیگر سخن می‌گوید.» مسئولان ارشد اسرائیلی با اشاره به این موضوع که محدودیت‌های پیش‌بینی شده برای فعالیت‌های هسته‌ای ایران در دهه آینده به پایان می‌رسد، بر لزوم تمدید این محدودیت‌ها و همچنین تشدید این محدودیت‌ها تاکید ورزیده‌اند.

* دو: فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در مصاحبه با شبکه فرانس ۲۴ درباره موضوعاتی از جمله عادی‌سازی رابطه با اسرائیل، جنگ یمن و برنامه موشکی ایران صحبت کرده است. او گفته که عربستان سعودی اطمینان حاصل کرده که در مذاکرات این هفته وین میان کشورهای چهار به علاوه یک و ایران هر توافق جدیدی مشمول دو موضوع موشک‌های بالستیک و حمایت ایران از گروه‌های مسلح منطقه خواهد بود.

وزیر خارجه عربستان به فرانس ۲۴ گفته است: «ما مطمئن هستیم که جامعه جهانی با جدیت تلاش خواهد کرد تا مطمئن شود که ضعف‌های توافق اتمی سال ۲۰۱۵ رفع شده و بی‌ثباتی در منطقه که نتیجه فعالیت‌های ایران است از بین می‌رود.» شاهزاده فیصل تصریح کرده که کانال مستقیمی برای گفت‌وگو میان ایران و عربستان وجود ندارد اما در صورتی که ایران رفتارش را تغییر دهد پادشاهی سعودی برای گفت‌وگو آماده است. (دویچه وله)

کدخبر: ۳۸۱۷۷۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر