کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۰۲۷۵
تاریخ خبر:

گزارش ‌دربی محمدرضا احمدی؛ خوب، بد، زشت

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون | دربی نود و پنجم پایتخت ‌ بر‌خلاف چند مسابقه اخیر تیم‌های پرسپولیس و استقلال جذاب نبود ولی هیجان ذاتی‌اش برای هواداران دو تیم را داشت. در نهایت طرفداران پرسپولیس از یک پیروزی جذاب سرخوش شدند و استقلالی‌ها همچنان دنبال فرامتن هستند. فارغ از این اتفاقات‌، گزارش بازی هم چندان به دل ننشست و محمدرضا احمدی برخلاف همیشه عملکردی موفق نداشت. او در غیاب فردوسی‌پور بهترین گزارشگر فعلی است ولی در دربی نود و پنجم نمره قبولی نگرفت. فوتبال برتر هم موفق نبود و نتوانست از کلیشه‌ها عبور کند.‌

*** پاشنه آشیل گزارش | پندهای اخلاقی
اظهارنظر حق گزارشگر است و می‌تواند به فراخور گریزی به فرامتن اتفاقات بازی بزند. محمدرضا احمدی پیش‌تر چنین کرده اما در مسابقه روز جمعه، گرفتار زیاده‌روی شد. او وقتی دید بازیکن‌ها بیش از حد با هم درگیر می‌شوند و مدام به داور اعتراض می‌کنند‌، یک پند اخلاقی مطول بر زبان راند. برای تفهیم منظورش به بازی ایران و ژاپن اشاره کرد که به خاطر اعتراض نابجا و صحبت با داور، فرصت در اختیار حریف قرار گرفت.

خود مسابقه دربی خالی از اتفاقات فوتبالی بود‌؛‌ گفته‌های کش‌دار احمدی درباره اخلاق هم در لحظاتی بر کسالت بازی افزود. خیلی زود در کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی‌، داد هواداران از زیاده‌روی احمدی بلند شد. محمدرضا احمدی معروف است به گزارشگری که زیاد سکوت را چاشنی کارش می‌کند. این بار اما تا توانست صحبت کرد. در چند مورد هم پویش ایران همدل و سریال جدید شبکه سه یعنی «بوتیمار» را معرفی کرد . این خواسته شبکه است و به هر حال روی کار گزارشگر تاثیر منفی می‌گذارد.

*** امتیاز اصلی گزارش | هیجان لحظه گل
بهترین عملکرد محمدرضا احمدی به لحظه گل پرسپولیس بازمی‌گردد. با حرکت پا به توپ وحید امیری‌،‌ او متوجه ایجاد خطر شد و به همین خاطر به صدایش هیجان داد. بعد از ضربه مغانلو هم پی‌برد اتفاق مهمی در راه است و از هیجان گزارش نکاست:«می‌کاره برای شوت‌زنی‌؛ می‌تونه ری باندش گل بشه. گل برای پرسولیس. پرچم بالا نیست و عیسی آل‌کثیر دروازه را باز کرد.» اینکه احمدی خیلی زود به هواداران اعلام کرد گل سالم است، دیگر امتیاز او در این لحظه محسوب می‌شود.

*** کم و کسر گزارش | عدم اشاره به لایو قایدی
در میان همه ایرادهایی که می‌توان از گزارش محمدرضا احمدی گرفت‌، عدم اشاره به لایو مهدی قایدی مهم‌تر از بقیه است. بازیکن استقلال پیش از مسابقه با هوادارانش به شکل لایو در اینستاگرام صحبت کرد که خب بعد از بازی آبی‌ها به خاطر این کار از خجالتش درآمدند. احتمالا نه احمدی این صحنه را دیده بود و نه همکاران به او یادآور شدند. احمدی خواسته و ناخواسته یک فرصت را از دست داد.

*** نکته‌سنجی گزارش |کنایه خوب به خالکوبی
گفتیم که محمدرضا احمدی سعی می‌کند جمله‌های کوتاه به زبان بیاورد و به گزارش خود تا جای امکان سکوت دهد. این بار از شیوه خودش تخطی کرد و نمره منفی گرفت. با این حال در چند صحنه نکته سنجی‌اش را نشان داد. از جمله وقتی کارگردان‌، دست محمد دانشگر را شکار کرد‌، احمدی اینطور گفت: «چه کار کرده این بازیکن با دست چپش.» این اشاره کوتاه و بدون قضاوت‌، نکته‌سنجی احمدی را نشان می‌دهد. ‌

*** جمله قصار گزارش| دربی بازی لک
تپق و اشتباه جزئی از گزارش است که میان هواداران فوتبال به جملات قصار معروف شده‌اند. جواد خیابانی رکورددار جملات قصار است. محمدرضا احمدی هم در دربی یک جمله قصار از خود به یادگار گذاشت. او ابتدا اینطور گفت:«حامد لک دربی‌بازه.» بلافاصله متوجه شد که سابقه لک در دربی زیاد نیست. او می‌خواست منظورش را اصلاح کند که نتیجه‌اش شد این جمله قصار: «تو بازی‌هایی که دربی هم نبود دربی‌بازی می‌کرده.»

*** پرسش مشکوک گزارش|یک سوال انحرافی
بعد از مسابقه، محمدرضا احمدی با یحیی گل‌محمدی به شکل زنده مصاحبه کرد. سرمربی پرسپولیس از مشکلات باشگاه گفت و از مدیران خواست آنها را برطرف کنند. احمدی اما ذهن‌خوانی کرد و پرسید ظاهرا بعد از مسابقات آسیایی دریافتی نداشته‌اید… گل‌محمدی تیزهوشی کرد و با بیان اینکه «بحث درون خانوادگی» است جلوی حاشیه را گرفت و این پرسش مشکوک را بی‌پاسخ گذاشت.

*** مورد ویژه| کلیشه‌ای به نام فوتبال برتر
برنامه فوتبال برتر بعد از مدت‌ها با اجرای محمدحسین میثاقی روی آنتن رفت‌؛‌ چرا که محمد‌رضا احمدی در ورزشگاه آزادی بود. پیش‌تر ایرادهای این برنامه را برشمردیم و در روز دربی مشخص شد فوتبال برتر همچنان اسیر کلیشه‌هاست. ایده دعوت از بازیکنان دو تیم و پخش چند آیتم تکراری، بیات شده و از این برنامه تخصصی انتظار بیشتری می‌رود. همین.

کدخبر: ۳۹۰۲۷۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر