کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۰۹۲۷
تاریخ خبر:

جنجال لایوهای اینستاگرامی همچنان ادامه دارد

روزنامه هفت صبح،‌ علی رستگار | از لایو مشترک حسن آقامیری و خواننده مقیم دوبی نباید تعجب کنیم؟ از لایو رضا صادقی و کامران و هومن چطور؟

* یک: این قصه لایوهای اینستاگرامی به جاهای عجیبی رسیده. چندهفته پیش نوشتیم که کرونا خط قرمز‌های حاکم بر رسانه‌ها را کیلومترها جابه‌جا کرده، الان اما فضا تا حدودی سوررئال هم شده. دیگر از لایو مشترک رضا صادقی با کامران و هومن هم نباید تعجب کنیم. یا از لایو وحید شمسایی با امیرتتلو. چون چهارشنبه‌شب در کمال شگفتی دیدیم یک‌ طرف، خواننده ایرانی مقیم دوبی نشسته و یک‌ طرف حسن آقامیری.

خواننده بی‌حجاب که صدایش در ایران ممنوع است، در مقابل حسن آقامیری محجبه شده بود. روحانی‌ای که اگرچه خلع لباس شده اما هنوز منبر می‌رود و مورد علاقه بعضی از جوانان اصولگراست. ۷۰هزار نفر به‌صورت آنلاین داشتند این لایو را تماشا می‌کردند و هزاران‌نفر بعد از انتشار به تماشای این گفت‌و‌گوی پرحاشیه نشستند. احلام و آقامیری البته همزیستی مسالمت‌آمیزی داشتند. باهم آواز خواندند و از مشکلات سیاسی و فرهنگی صحبت کردند. مثل بقیه لایو‌های چندوقت اخیر اتفاق منشوری‌ای هم البته رخ نداد.

* دو: ماجرا اما بازتاب وسیعی در شبکه‌های اجتماعی داشته. بعضی کاربران اصولگرا به‌شدت از این اتفاق عصبانی هستند و یادآوری کردند، آقامیری خودش قبلا در حوزه مشی و عملکرد دیگری داشته و رفتارهایش دچار افراط و تفریط است. از سوی مقابل اما گروه دیگری از کاربران این اتفاق را پسندیدند و گفتند، این ماجرا نشان داد همه باید بتوانیم باهم گفت‌وگو کنیم. و اگر همین دیدگاه فرهنگی دنبال می‌شد، خیلی از خواننده‌هایی که از کشور خارج شدند هم ساختارشکنی نمی‌کردند.

به‌هرحال خود این قرارگرفتن اسم آقامیری و خواننده مقیم دوبی در کنار هم سوژه جالبی است. هر دونفر اصالتا عرب هستند و کامنت‌هایشان پای پست‌های هم نشان می‌دهد از قبل باهم آشنایی داشتند. این خواننده در اینستاگرام ۱٫۱میلیون نفر فالوئر دارد و حسن آقامیری ۲٫۷میلیون نفر. در روزهای اخیر و بعد از این لایو ۱۵۰هزار نفر به تعداد دنبال‌کنندگان حسن آقامیری افزوده شده. البته اظهارات اخیر آقامیری در حمایت از امیر تتلو هم در افزایش ضریب نفوذ او بین اینستاگرامی‌ها بی‌تاثیر نبوده.

او در یک لایو اینستاگرامی دیگر گفته بود، معتقد است به امیر تتلو، اینجا در ایران ظلم شده و رفتارهای ساختارشکنانه او در خارج از کشور به‌نوعی واکنش به همان سختگیری‌ها در ایران است. یا همین روزها او از هیچکس دیگر رپر خارج از کشور هم حمایت کرده بود و حتی در لایو خودش یکی از موزیک‌های جدید این خواننده را پخش کرده بود. پست‌های اینستاگرامی او تا چهارمیلیون نفر هم گاهی بیننده‌ پیدا می‌کند. آقامیری متولد ۱۳۵۷ است. یک شرکت تبلیغاتی دارد و بین قم و تهران در رفت و آمد است.

* سه: لایو مشترک آقامیری و خواننده مقیم دوبی بازتاب وسیعی در سطح رسانه‌های رسمی کشور هم داشته، از جمله وب‌سایت عصر ایران در یادداشتی نوشته:‌ «تعجب‌آور است نه؟ یک روحانی ولو خلع لباس‌شده را چه کار با یک خواننده آن‌ور آبی، آن‌هم آوازه‌خوان زن! واقعا کرونا تو با ما چه کرده‌ای؟ برای جامعه‌ای که حرف‌زدن با یکدیگر را بلد نیستند، باید هم این لایو، تعجب‌آور باشد. حرف‌زدن و استدلال‌کردن در جامعه ایرانی، غریب است. جامعه روشنفکر، مذهبی، متوسط، تحصیل‌نکرده و … هم ندارد.

اصلا حرف‌زدن و شنیدن در قاموس ما نیست. مرغ ما همیشه یک‌پا دارد مگر استثنایی از آسمان نزول کند… حسن آقامیری و احلام با هم حرف زدند، بدون هیچ مشکلی. شاید آنها در بسیاری از مسائل مثل هم فکر نکنند اما به یکدیگر احترام گذاشتند و نظرات هم را شنیدند و عقاید خود را بیان کردند… احلام به احترام حسن آقامیری، روسری سر کرده بود. این یعنی یک حرکت رو به جلو در جامعه ایرانی.

این جامعه ایرانی شامل همه ایرانی‌ها می‌شود حتی آنهایی که در خارج از مرزهای ایران زندگی می‌کنند… لایو آقامیری و احلام نمونه بارز یک هم‎زیستی مسالمت‌آمیز بود. یک اتفاق مهم در جامعه ایران. اتفاقی که می‌تواند تکرار شود. تکرار گفتن و شنیدن.» گفتنی است یک‌روز قبل‌تر از این ماجرا رضا صادقی از اینجا با کامران و هومن، دو خواننده مقیم لس‌آنجلس هم لایو مشترک گذاشته بود. گپ‌زدن این افراد هم از اتفاقاتی است که فقط در روزهای کرونایی ممکن بود ببینیم.

کدخبر: ۳۲۰۹۲۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر