کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۷۰۵۴
تاریخ خبر:

گزارش زوال یک قهرمان پوشالی

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی| یک: ‌تا چند ماه پیش اندرو کومو، فرماندار مشهور و خبرساز نیویورک از چهره‌های مهم و سرشناس حزب دموکرات به شمار می‌رفت و در جریان بحران کرونا به مقام و چهره‌ای تبدیل شده بود که برخلاف دونالد ترامپ و دولتمردانش به پروتکل‌های علمی معتقد بود و بدون هیچ پروایی در آوردگاه‌های رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی با ترامپ و حامیانش سرشاخ می‌شد و او و عملکردش در مدیریت بحران کرونا را نقد می‌کرد.

از این رو جامعه آمریکا و به ویژه نیویورکی‌ها که از روی اضطراب و پریشانی به دنبال یک منجی می‌گشتند، کومو را قهرمان و نماد مبارزه با کرونا نامیدند. کومو که با این کسوت در اذهان و قلوب مردم ارتقا پیدا کرده بود امروز هم دوباره به همین ریسمان پوسیده چنگ انداخته و در آماری که دیروز در حساب رسمی توئیترش منتشر کرده از عبور جمعیت واکسینه شده نیویورک از مرز ۷۰درصد خبر داده است. اما این خبر چندان مورد استقبال مخاطبان ۲.۵ میلیونی او قرار نگرفت و برای کارنامه کومو ارزشی خلق نکرد چرا که این روزها اخبار مهم‌تری درباره او و حاشیه‌های پیرامونش در جریان است.

دو: کومو و مجسمه‌ای که او ازخودش ساخته بود طی چند ماه فرو ریخت و می‌توان گفت امروز از او تنها ویرانه‌ای باقی مانده است. نیویورک پست نزدیک به دو ماه پیش به نقل از یکی از دستیاران کومو فاش کرد که او در اداره نیویورک و مدیریت بحران کرونا چندان هم موفق نبوده است و از ترس سوءاستفاده‌های احتمالی ترامپ و حامیانش، آمار مرگ و میر بر اثرکرونا در نیویورک را دستکاری می‌کرده و برای مثال در یک مورد حداقل ۵ هزار مرگ را که مربوط به خانه‌های سالمندان بوده گزارش نکرده است. از این رو جمهوری‌خواهان با سوار شدن بر خشم و احساسات جریحه‌دار شده نیویورکی‌ها پس از نشر این خبر، خواهان باز شدن پرونده رسیدگی به تخلفات کومو و محاکمه او شدند.

ناگهان در بحبوحه این درخواست عمومی و با افزایش فشارها بر حزب دموکرات و اندرو کومو، اتهامات جدیدی نیز به او وارد شد. ابتدا شارلوت بنت و لیندزی بویلان، که هر دو از مشاوران کومو به شمار می‌رفتند او را به آزار و اذیت جنسی در محل کار و نیز سفرهای کاری متهم کردند. کومو این اتهام‌ها را رد کرد ولی با اضافه شدن نفر سوم که یک دختر جوان بود این پرونده وارد فاز جدیدی شد چرا که در این مورد خاص از لحظه آزار جنسی او توسط کومو یک عکس وجود داشت و این اتفاق جای هیچ بهانه‌ای را برای کومو باقی نمی‌گذاشت.

سه: رسوایی‌های کومو به همین جا ختم نشد و در ادامه با اضافه شدن نام او به فهرست آزارگران در جنبش metoo، تعداد شاکیان او به ۷ نفر رسید. همزمان با این اخبار، فشارها بر روی کومو به منظور استعفای او از مقامش فزاینده بود. در آن زمان جو بایدن که بخشی از موفقیت خود در انتخابات را مدیون تلاش‌ها و تبلیغات کومو می‌دید از جمله افرادی بود که با موج عمومی همراه نشد و قضاوت در مورد کومو را منوط به نتیجه تحقیقات درباره صحت و سقم ادعای شاکیان او دانست.

کومو که متوجه شده بود بر روی گزینه استعفای او اجماع قدرتمندی وجود ندارد اعلام کرد هیچ قصدی برای استعفا ندارد. در ادامه مقامات ایالتی این مماشات و گشاده‌رویی بایدن و برخی دیگر از سران حزب دموکرات را در مورد پرونده کومو برنتابیدند و ۶۳ سناتور ایالتی و ۷ قاضی اعلام کردند که قصد دارند گزینه استیضاح فرماندار نیویورک را بررسی کنند. در همین حین تعداد شاکیان کومو به ۱۱نفر افزایش یافت.

حامیان حزب دموکرات درباره این موضوع گفتند «جمهوری‌خواهان به هیچ وجه به دنبال حقیقت در پرونده ۲۶ زنی که از ترامپ شکایت کرده بودند نرفتند و چوبش را در انتخابات ریاست‌جمهوری خوردند، باید دید دموکرات‌ها چه خواهند کرد.» با انتشار این اخبار و تشدید موضع‌گیری‌ها علیه کومو، مقامات حزب دموکرات حمایت بیشتر از او را صلاح ندانستند و ترجیح دادند در این مقطع تنها کومو را از دست بدهند و شانس تصاحب این مقام برای یک دموکرات دیگر را محفوظ بدارند.

چهار: دادستان نیویورک اعلام کرد آزار جنسی ۸ زن توسط کومو محرز شده است و حتی در یک مورد او به رغم تمایل یکی از کارمندانش، دستش را درون لباس او برده است. کومو با شنیدن این توضیحات از کوره در رفت و گفت «در چند ماه اخیر شما داستان‌هایی از ادعاها و شکایت‌ها علیه من را شنیدید. من درخواست یک تحقیق مستقلانه و منصفانه داشتم. من اعلام کردم که درباره این اتهامات جلوی خودم را می‌گیرم و واکنشی نشان نمی‌دهم و چیزی نمی‌گویم و همین کار را هم کردم.

این روزها، روزها و برش‌های تلخ و گزنده‌ای از زندگی من و خانواده‌ام است چرا که حقیقت اتفاقات با چیزی که امروز به گوش همه رسیده است تفاوت دارد.» کومو در ادامه یک فیلم از سیاستمداران مختلف که در آن در حال بوسیدن و در آغوش گرفتن زنان مختلف از جمله کارمندانشان هستند و این گونه این حرکت عجیب خود را توضیح داد «کار من هم چیزی فراتر این رفتار نبوده است و من کاری برخلاف هنجارها انجام نداده‌ام.» رفتار نسنجیده کومو در انتشار این ویدئو سبب شد تا چاک شومر و کیریستن جیلیبرند، سناتورهای نیویورک و نیز جو بایدن به صراحت از کومو بخواهند هرچه زودتر استعفا دهد. همچنین فرمانداران ایالت‌های مجاور نیویورک نیز با صدور بیانیه مشترکی خواستار استعفای عاجل کومو از مقامش شدند.

پنج: تا امروز کومو به این درخواست‌ها وقعی ننهاده و بعید است به خواست خود از مقامش کناره‌گیری کند و امکان دارد در نهایت امر کار به استیضاح بکشد. مقاومت کومو برای حفظ میزش در نیویورک، بیش از هر کسی سران حزب جمهوری‌خواه را خوشحال می‌کند چرا که با این اقدام دو دشمن اصلی آن‌ها یعنی حزب دموکرات و دونالد ترامپ ضعیف خواهند شد. حامیان کومو می‌گویند اگر قرار باشد به پرونده آزارهای جنسی سیاستمداران رسیدگی شود و ادامه حیات سیاسی آن‌ها در گروی نتیجه این پرونده‌ها باشد، ابتدا باید به شکایت ۲۶ زن از ترامپ و پس از آن به شکایت ۷ زن از بایدن رسیدگی شود و پس از آن‌ها نوبت به کومو خواهد رسید.

کدخبر: ۴۰۷۰۵۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر