کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۴۹۰۰۲
تاریخ خبر:

مرگ فجیع دخترک سه ساله در مطب دندانپزشکی

مرگ روناک کودک سه ساله اراکی و به کما رفتن امیر علی که قصور دندانپزشک آن منجر به این حادثه شد، واکنش‌های مختلف مردمی را در پی داشت.

چندی پیش در شهر اراک دختربچه‌ای به نام روناک برای درمان دندان خود به دندانپزشکی مراجعه می‌کند، طبق گفته اظهارات مادر روناک، در زمان انجام درمان دندان روناک خون دماغ می‌شود، از دکتر خواسته‌ است اجازه دهد خون بینی روناک قطع شود، اما او گفت نیازی نیست، در این زمان سه نفر از دستیاران پزشک دست و پاهای او را می‌گیرند تا از جایش تکان نخورد، پنبه لوله‌ای را در بینی روناک می‌گذارند و در این زمان او شروع به خونریزی از بینی می‌کند.
هیچ امکانات و وسیله‌ای برای احیا نبود، تمام صورت و بدن روناک کبود شده بود، چشمانش تکان نمی‌خورد، در این زمان پزشک پنبه لوله‌ای را از بینی او خارج کرده و حجم زیادی از خون از بینی روناک خارج می‌شود.

روناک تا یک هفته سطح هوشیاری‌اش کم بود و پس از گذشت یک هفته به کمای مطلق می‌رود و سطح هوشیاری او به صفر می‌رسد و جان خود را از دست می‌دهد، قصور دندانپزشکی که در شهریورماه امسال روناک را در آستانه تولد سه سالگی به دست مرگ سپرد، بهمن ماه امسال امیرعلی را هم به کما برد.

از روناک تنها یادی و قاب عکسی بر دیوار مانده است، دخترک شیرین زبانی که منتظر فوت کردن جشن سه سالگی بود اما نمی‌دانست درد دندان قرار است فرشته جانش شود، امروز خاطراتش آتشی بر جان پدر و مادرش است.

خطاهای پزشکی تهدیدی برای رفاه و سلامتی بیمار است و نباید اتفاق بی‌افتد؛ این واقعه نباید دوباره تکرار شود، چنین موردی کیفیت مراقبت ارائه شده را دستخوش تغییر قرار می‌دهد، ممکن است بیشتر خطاهای پزشکی صدمات کمی به انسان بزنند، ولی بعضی از آنها منجر به زیان‌های جبران ناپذیر و عواقب سنگینی می‌شوند.

قاسم صادقی رئیس اداره دندان پزشکی وزارت بهداشت در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: همکاران دندانپزشک در شهر اراک در هنگام درمان ۲ بیمار خردسال متوجه خونریزی بینی فرد می‌شوند که برای بند آمدن خون یک تامپتون در مجاری بینی آن می‌گذارند و این مسئله باعث شد تا خون به داخل حلق کودک برود و همین مسئله باعث خفگی آن شود.

وی ادامه داد: هنگامی که بینی کودک دچار خونریزی می‌شود، بر اساس دستور العمل باید کار درمان متوقف می‌شد، اما این کار انجام نشده است و همکار دندان پزشک اقدام به ادامه درمان کودک می‌کند.

رئیس اداره دندان پزشکی وزارت بهداشت تاکید کرد: متاسفانه یکی از کودکان در همان جا فوت می‌کنند و فرد دیگر به کما می‌رود و پس از یک هفته جان خود را از دست می‌دهد.

صادقی گفت: وزارت بهداشت منتظر نظر پزشکی قانونی است و مقامات قضایی و دانشگاه علوم پزشکی در این مسئله ورود پیدا کرده است و اگر قصوری در این زمینه از سوی دندانپزشک رخ داده باشد وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک و مراجع قضایی با فرد خاطی به شدت برخورد می‌کند و به طور کلی ما و دانشگاه به دنبال احقاق حق خانواده کودک فوت شده و در کما رفته هستیم.

عباس قاسمی دادستان اراک اظهار کرد: در حال حاضر پرونده‌ای در این رابطه در شعبه یک بازپرسی اراک تشکیل شده است و رسیدگی به موضوع در دستور کار قرار گرفته است؛ دستگاه قضا منتظر اعلام نظر سازمان نظام پزشکی استان در رابطه با ابعاد این پرونده است.

دادستان اراک گفت: دستور پلمب مطب پزشک صادر شده است و تا اطلاع ثانوی از فعالیت پزشک ممانعت به عمل آمده است.

وظیفه اخلاقی تمام کارکنان سیستم بهداشتی و درمانی ایجاب می‌کند که خطاها را برای ارتقای ایمنی بیمار گزارش کنند لذا گزارش خطاهای حرفه‌ای برای ارتقای امنیت بیمار، امر اساسی و یک فعالیت ضروری محسوب می‌شود چرا که از طریق گزارش خطا، می‌توان انواع خطاها را با افراد دست اندکار مراقب سلامت در میان گذاشت و شیوه پیشگیری از وقوع مجدد آنها را آموزش داد.

علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در خصوص قصور پزشکی قانون مصوب وجود ندارد و این اتفاقات مربوط به صنف است؛ در این موارد سازمان نظام پزشکی به عنوان صنف پزشکی مربوطه به جریان ورود پیدا کرده است و پس از بررسی‌های لازم به صورت تخصصی تشخیص می‌دهد که قصور پزشکی رخ داده است یا خیر و در صورت تشخیص قصور میزان آن را تعیین و اعلام می‌کند.

در صورتی که قصوری رخ دهد و شکایتی از سوی اشخاص نسبت به یک پزشک مطرح شود، ابتدا نظام پزشکی و سبب دادگاه به موضوع ورود پیدا می‌کند و پس از تعیین کارشناس و صدور نظریه رأی را صادر می‌کنند.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ممکن است به قصور پزشکی در قانون اشاره شده باشد، اما جزئیات آن به عنوان یک تعهد شغلی حساب می‌شود و پزشک معالج باید کار خود را با دقت تمام انجام دهد و در صورت رخ دادن قصور پزشکی برخورد با آن پزشک خاطی به عهده سازمان نظام پزشکی است.

مرگ روناک کودک ۳ ساله اراکی و به دنبال آن به کما رفتن امیر علی که قصور دندانپزشک خاطی که منجر به این حادثه شد، واکنش‌های مختلف مردمی را در پی داشت و مردم خواستار رسیدگی و برخورد جدی و قانونی با پزشکان متخلف شدند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کدخبر: ۲۴۹۰۰۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • drmahda

    عوارض ، جزو لاینفک کار پزشکی است. با این که گاهی این عوارض باعث عواقب ناگواری می شود و احساسات افراد جامعه را جریحه دار م ی کند اما باید توجه داشت که همه پزشکان هم اخلاقا و هم قانونا تلاش می کنند تا حد امکان عوارض پزشکی به حداقل برسد. مسلما دانش و تجربه هر پزشک هم مثل سایر رشته ها با هم متفاوت است. اما طرح این مساله از روی احساسات که هیچ عوارض و اتفاق ناگواری نباید پیش بیاید با اینکه خواست همه است اما عملا غیر ممکن است. متاسفانه کار پزشک با جان آدمی است و عارضه جانی گاهی قابل جبران نیست

  • alikhan

    عاقبت دکترای بی سواد این میشه?

  • mohammad.s.f.n

    این میتونه قتل عمد یا شبه عمد تلقی بشه

  • hamid.b58

    اقای demand a اگر بچه ی خودت بود هم اینط ور بی تفاوت صحبت میکردی

  • morademohamad12

    عواقب دکتری که باپول مدرک گرفته همین میش ه ایران پراز مدارک جعلی

  • kesmaeili

    اگر عوارض جزء لاینفک کار پزشکی است، پس ا خراج و تعلیق کار آنها نیز باید مانند عوا رض باشد، اونوقت میشه فهمید که آیا واقعا عوارض پیش می آید یا نه، متاسفم آقای دکتر ، مطمئن هستم اگر برای فرزند خودتان(اگر د اشته باشید) این مورد رخ می داد، دوباره ه مین جوری از پزشکان دفاع نمی کردید???