کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۵۸۸۵
تاریخ خبر:

گزارشی هفت‌صبحی درباره بازار لوازم خانگی

روزنامه هفت صبح، گروه بازار |‌ خریداران لوازم خانگی بعد از دو سال با ویژگی‌های خاص این بازار کنار آمده‌اند و الان می‌دانند باید به محصولات ایرانی اعتماد کنند، چون خرید جنس قاچاق ریسک بزرگی است. از این مسئله که بگذریم، سیستم‌عامل اندروید و قابلیت نمایش ۴K در تلویزیون‌های ایرانی دیده می‌شوند و در بازار یخچال‌فریزر کلی ساید‌بای‌ساید داریم.

حتی اگر پول خرید ساید بای‌ساید کامل را نداشته باشید، خلاقیت ایرانی به‌کار گرفته شده و با حذف یخساز اتوماتیک و آبسردکن اتومات و باقی امکانات اضافی، ساید بای‌ساید ارزان ایرانی تولید شده است. در بازار ماشین‌های لباسشویی هیچ غم و غصه‌ای نداریم و هرقدر پول خرج کنید، همانقدر آش می‌خورید. با پرداخت پول بیشتر در زمان خرید ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی هیچ دری مقابل شما بسته نخواهد ماند. مشکل فقط در خرید جاروبرقی و مایکروویو است که انتخاب‌های محدود و بن‌بست تکنولوژی دست و پای خریداران را می‌بندد.

‌پرفروش‌ترین تلویزیو‌ن‌ها؛ پنج تا ۱۰میلیون
سایزهای ۴۳اینچی به محبوب‌ترین گزینه‌ها تبدیل شده‌اند و ایکس‌ویژن، جی‌پلاس، دوو و TCL پرطرفدارتر از بقیه به‌نظر می‌رسند. همین دوتا جمله وضعیت بازار تلویزیون ایران را به‌طور خلاصه توضیح می‌دهند. جایی‌که عموم خریداران با پنج تا ۱۰میلیون وارد میدان می‌شوند. مدل XT745 در حال حاضر یکی از پرفروش‌ترین تلویزیون‌های موجود در بازار است. ابعاد ۴۳ اینچی، سیستم‌عامل اندروید نسخه هفت و قیمت هفت میلیون و ۳۵۰ هزار تومانی باعث این اتفاق شده‌اند؟

احتمالا، وگرنه ایکس‌ویژن موفق شده یکی از زشت‌ترین تلویزیون‌های تاریخ را تولید کند. در بخش عملکرد هم خریداران از هنگ‌ کردن مدام گلایه دارند. چون تنها یک گیگابایت حافظه‌موقت برایش در نظر گرفته‌اند.
LU722S محصول جی‌پلاس رقابتی تنگاتنگ با تلویزیون ایکس‌ویژن دارد؛ البته بیشتر در زمینه زشتی. برای این تلویزیون ۵۰اینچی باید ۱۰میلیون و ۸۳۰هزار تومان پول پرداخت کنید چون قابلیت نمایش تصاویر ۴K دارد. به‌شکلی عجیب خریداران از داشتن آن راضی به‌نظر می‌رسند.

تلویزیون P8SA ساخت TCL با سایز ۵۰ نزدیکترین رقیب پرفروش جی‌پلاس محسوب می‌شود. اگرچه حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان گران‌تر است اما سروشکل بهتری دارد. بین تلویزیون‌های ۵۵‌اینچی شانس با ایکس‌‌ویژن مدل XTU745، TCL مدل P8M، دوو مدل K5700U، جی‌پلاس مدل LQ721S یار بوده. همه‌شان ۱۳،۱۴ میلیون تومان قیمت دارند.

با این حال اگر بتوانید با تحمل رنج و مرارت فراوان تلویزیون شهاب مدل SH102U1 را در بازار پیدا کنید، بقیه را کنار بگذارید. بین مدل‌‌های پرفروش هم یک مورد ۲۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی داریم؛ تلویزیون هوشمند جی‌پلاس مدل LU721S با سایز ۶۵ اینچ! به‌جز اندازه و قیمت مهمترین ویژگی این محصول قابلیت پخش تصاویر ۴K‌ و سیستم‌عامل اندروید است. از نظر قیافه هم وضع بهتری دارد.

پرفروش‌ترین یخچال‌ها؛ پنج تا ۲۵میلیون
خریداران در بازار یخچال برای خرید مدل‌هایی با قیمت پنج تا ۲۵میلیون تومان پول می‌دهند. در این گروه امرسان، دوو، اسنوا، جی‌پلاس، دیپوینت و پاکشوما بیشتر از بقیه برندها موفق بوده‌اند اما اگر منظورمان از یخچال، حتما مدل‌های ساید بای‌ساید باشد، باید بگوییم بازار بین جی‌پلاس و ایکس‌ویژن تقسیم شده است.

K717 و K715 دو یخچال ساید پرفروش جی‌پلاس هستند که اگرچه در ابتدای امسال ۲۰میلیون قیمت داشتند اما الان برای خرید آنها حدود یک میلیون تومان تخفیف دریافت می‌کنید. هرچند هیچ‌کدام آنها آبسردکن خودکار یا یخساز اتومات ندارد و تنها به‌خاطر کابین مشابه ساید‌ بای‌سایدها مورد توجه هستند. یکجورهایی می‌توان گفت پادشاه شهرکورها به‌حساب می‌آیند.

دیپوینت از تبلیغات گسترده‌ای بهره می‌برد و جای خود را در بازار یخچال باز کرده. مدل دیسنت با قیمت حدود ۱۰ میلیون و ۶۰۰ تا ۱۱ میلیون تومان (وابسته به رنگ بدنه) یک مدل ساده بالا و پایین است. گنجایش زیادی ندارد و خانواده‌های بیشتر از دو نفر را به‌دردسر خواهد انداخت. پس احتمالا چاره‌ای جز پناه آوردن به یخچال‌‌های دوقلو باقی نمی‌‌ماند.

مرور بازار این مسئله را ثابت می‌کند. خریداران این روزها سراغ امرسان FN15D-RH15D، دیپوینت مدل D5i و جی‌پلاس مدل GRF-K214 می‌روند. اولی حدود ۱۷میلیون تومان فروخته می‌شود. قیمت دومی ۲۴ میلیون تومان است و برای سومی باید ۲۷ میلیون پول بدهید.دو مورد عجیب هم از امرسان داریم؛ BFN20D321 با قیمت هشت میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و TF16T329CLA که از طرح‌های خاص برند اسمگ‌ کپی شده‌ است.

رنگ‌های متنوع شاد دارد و به همین دلیل قیمت بالایی برایشان تعیین شده است: حدود ۱۲ میلیون تومان ولی توصیه می‌کنیم سمتش نروید چون واقعا فضای کمی دارد و علاوه بر این مجبور هستید چند وقت یکبار چند ساعت خاموشش کنید، بلکه برفک‌هایش برطرف شود. امرسان BFN20D321 فریزر بزرگتر و گنجایش یخچال بیشتری دارد.

به یخساز دستی به‌دردبخوری مجهز است و به‌طور خودکار می‌‌تواند برفک‌ها را آب کند اما اگر مسئله و دغدغه پول ندارید و واقعا می‌خواهید برای یک خانه واقعی یخچال بخرید، ما توصیه می‌کنیم سراغ مدلی مثل D4BF از برند ایرانیزه شده دوو با قیمت ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بروید یا امکانات پاکشوما مدل P230S را بررسی کنید. فقط از الان بدانید قیمتش ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است.

پرفروش‌ترین لباسشویی‌ها؛ سه تا ۱۳میلیون
لباسشویی‌های تمام‌اتوماتیک حداقل هفت، هشت میلیون تومان قیمت دارند. در واکنش به این اتفاق خریداران راهشان را کج می‌کنند و روی مدل‌های نیمه‌اتوماتیک دوقلو دست می‌گذارند. پاکشوما حداقل دو مدل نیمه‌اتوماتیک پرفروش دارد. ۱۵۶۴AJ و ۹۶۵۴AJ اولی با ظرفیت دیگ ۱۵‌کیلویی و دومی با ظرفیت دیگ ۱۰‌کیلویی عرضه شده‌اند و برای خریدشان از سایت خود تولیدکننده باید بالای سه میلیون تومان پرداخت کنید اما همین الان در بازار با تخفیف حدود دو میلیون و ۷۰۰‌، ۸۰۰ هزار تومان عرضه می‌شوند. طبیعی است با این قیمت و ظرفیت سرشان دعوا باشد.

ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 با ظرفیت پنج کیلوگرم پرفروش‌ترین ماشین‌ لباسشویی تمام‌اتوماتیک حال حاضر بازار است. برنامه‌های شست‌وشوی متنوعی دارد و از یک موتور با سرعت چرخش ۷۰۰ دور در دقیقه برخوردار است. کاملا ساده و بی‌شیله‌پیله کار می‌کند اما به‌‌هرحال ظرفیت پایین دیگ آن نقطه ضعف بزرگی به‌حساب می‌آید. برای رفع این معضل باید سراغ لباسشویی‌های هشت و ۹کیلویی رفت.

جایی‌که شاید مجبور ‌شوید حدود ۱۲ میلیون تومان پول بدهید. پاکشوما مدل ۸۴۴۰۶ انتخاب بدی نیست. حتی با ظاهر زشت و دمُده قادر است از پس کار بربیاید و قیمتش در بازار می‌تواند تا ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان برسد. ایکس‌ویژن، TCL، دوو، اسنوا و جی‌پلاس هم ماشین‌های لباسشویی اتوماتیک پرفروش تولید می‌کنند.

اسنوا مدل ۸۴۵۰۸ ظاهر بهتری نسبت به بقیه دارد. با دیگ هشت کیلویی و سیستم حباب‌ساز Air Bubble شبیه‌ترین انتخاب به محصولات به‌روز خارجی است که قبلا وارد کشور می‌شد. شاید همین مسئله بتواند قیمت بالای آن را توجیه کند. خریداران در حال حاضر مجبور هستند برای آن حدود ۱۳میلیون و ۳۰۰ هزار تومان پرداخت کنند.

‌پرفروش‌ترین ظرفشویی‌ها؛ بالای ۱۳میلیون
تکنولوژی ساخت ماشین‌های ظرفشویی پیش از این در ایران وجود نداشت. نمونه‌های فعلی را هم احتمالا تنها در حد مونتاژ قطعه تولید می‌کنیم. موضوع اصلی اما قیمت است؛ در این بازار خریداران ناچار می‌شوند حداقل ۱۳میلیون تومان پول وسط بگذارند. جی‌پلاس، اسنوا، پاکشوما، سام‌ وزیرووات فعلا اسم‌هایی هستند که بیشتر از بقیه اسمشان در بازار ماشین‌های ظرفشویی تکرار می‌شود.

K462 محصول جی‌پلاس برای خانواده‌های پرجمعیت یا افرادی که مهمانی خانوادگی می‌گیرند، گزینه مناسبی است. دارای پنج برنامه شست‌وشو است که بین همه آنها برنامه شست‌وشوی سریع بیشتر کارایی دارد. جی‌پلاس ادعا می‌کند محصولش قادر است ظروف چرب و بسیار کثیف را با استفاده از فناوری‌های Pre-Rinse و Intensive تمیز کند. برای اینکه صحت این ادعا را بررسی کنیم باید ۱۴میلیون و ۵۰۰هزار تومان پول بدهیم اما با تخفیف‌های درنظر گرفته شده شاید بتوانید آن را ۱۳ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان خریداری کنید.

قیمت همین ماشین ظرفشویی با رنگ بدنه نقره‌ای به ۱۳ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان می‌رسد. نزدیکترین رقیب محصولات جی‌پلاس در بازار ماشین ظرفشویی، پاکشوما مدل ۱۵۳۰۳ است با قیمت ۱۴ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان. از همین تولیدکننده با برند کندی مدل پرفروش ۱۵۱۳ را داریم که ارزشش در بازار به حدود ۱۵ میلیون تومان می‌رسد. اگر دغدغه مالی وسط نباشد ما خرید ماشین ظرفشویی دوو ۲۵۶۰ با قیمت ۱۹ میلیون تومان و پاکشوما مدل ۱۴۳۰۲ را هم توصیه می‌کنیم که قیمتش ۱۶، ۱۷ میلیون تومان است.

برند سام هم دو ماشین لباسشویی ۱۸۰ و ۱۸۵ را در میان مدل‌های پرفروش بازار دارد که قیمتشان بین ۱۲ تا ۱۳ میلیون تومان است. اگر واقعا قصد خرید دارید، همچنین امکانات و ظاهر ظرفشویی امرسان مدل ED14 با قیمت ۱۵ تا ۱۶ میلیون تومان (به رنگ بدنه و لطف و کرم فروشنده بستگی دارد) را بررسی کنید. مایدیا مدل WQP8-3802F و الگانس مدل WQP10 به افرادی توصیه می‌شود که یک ماشین ظرفشویی رومیزی نیاز دارند. فقط یک وقت پیش خودتان فکر نکنید قیمت مدل‌های رومیزی ارزان‌تر است چون اولی حدود ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و دومی ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

پرفروش‌ترین مایکروویوها
پیدا کردن مدل‌های پرکاربرد مثل سولاردام ال‌جی کار سختی است. تازه اگر پیدا کنید به احتمال زیاد یا قاچاق هستند یا بالای ۲۰میلیون تومان فروخته می‌شوند. نمونه‌های مشابه از برند سامسونگ بیشتر جلوی دست هستند. قیمت SAMI 12 الان حدود ۲۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است و برای SAMI 6 باید حدود ۲۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان پول بدهیم. سامی پنج و سامی چهار هم به‌ترتیب ۲۰ و ۱۶ میلیون تومان است.

کارایی هر دوتای‌شان به این قیمت نمی‌ارزد برای همین در حال حاضر پرفروش‌ترین مایکروویوها عموما سه تا پنج میلیون تومان قیمت دارند. با توجه به اینکه همه این مدل‌ها در بهترین حال از پس گرم کردن غذا برمی‌آیند، حدس می‌زنیم توسط شرکت‌ها برای رفاه حال کارمندانشان سفارش داده می‌شوند. مایکروویو مایدیا مدل EC142A5L جدی‌ترین گزینه‌ای است که شاید بتوان با خیال راحت روی عملکردش حساب باز کرد. بالاخره به ۱۰ برنامه پخت اتوماتیک مجهز است و می‌توان از کانوکشن هم بهره برد. اگر خیلی دل به‌کار بدهید می‌توان با آن کیک، لازانیا و پیتزا و مرغ گریل هم پخت.

پرفروش‌ترین جاروبرقی‌ها
اگر ۲٫۵ میلیون تومان پول وسط بگذارید تازه مجوز ورود به بازار جاروبرقی‌ها را پیدا می‌‌کنید. بله وضعیت بدی است و اصلا عادلانه به‌نظر نمی‌رسد. تازه چیزی که با این قیمت می‌خرید حداقل امکانات مورد نیازتان را فراهم می‌کند. جارو برقی پارس خزر مدل ۲۲۰۰W چنین وضعیتی دارد و با قیمت دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در بازار حضور دارد.

همین برند یک جاروبرقی به‌نام Turbo 2500WB عرضه کرده که کپی تمام و کمال از یک محصول معروف بوش است و در نمایندگی‌های پارس خزر چهار میلیون و ۴۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود. دست برقضا پاکشوما همین مدل را کپی کرده و آن را حدود سه میلیون تومان می‌فروشد. جاروبرقی سطلی کوپکس مدل VCC3600 با قیمت ۹۰۰ هزار تومان جزو پرفروش‌ها قرار گرفته اما امکاناتش خجالت‌آور است.

شدیدا توصیه می‌کنیم از خرید نمونه‌‌های دستی و عصایی پرهیز کنید حتی اگر فروشنده به شما پول دستی بدهد. عجیب است اما باید بگوییم در فهرست جاروبرقی‌های پرفروش سه، چهارتا نمونه رباتیک دیده می‌شوند. Mop Essential، Mop 2 Pro Plus و Mop از شیائومی با قیمت پنج، هشت و ۱۲ میلیون تومان. به‌حق چیزهای ندیده و نشنیده!

کدخبر: ۴۲۵۸۸۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر