کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۵۴۱۸
تاریخ خبر:

گزارشی درباره قیمت انواع شیرینی در بازار

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | ‌شکلات پوست پرتقال گران‌ترین شیرینی بازار است. هر کیلوگرم آن در برخی قنادی‌ها تا ۱۹۰هزار تومان فروخته می‌شود و در بعضی دیگر کیلویی ۱۲۰هزار تومان. این شیرینی حتی قرابیه را هم پشت سر گذاشته. آن هم با کلی مغز پسته و بادام که باعث شده قیمت قرابیه به نزدیکی قیمت آجیل چهارمغز برسد.

هرکیلوگرم قرابیه در قنادی‌های تبریز ۱۵۰هزار تومان است. در این گزارش سراغ شیرینی‌ها رفته‌ایم. علاوه‌بر پوست پرتقال و قرابیه، شیرینی‌های دیگری مثل چیز کیک، تارت و کوکی هم قیمت‌های عجیبی دارند. علی بهره‌مند،رئیس اتحادیه قنادی و شیرینی‌فروشی می‌گوید با توجه به موادی که در تهیه شیرینی‌ها استفاده می‌شود، ممکن است قیمت آن بالا برود.

مثلا تهیه شیرینی‌هایی که مغز پسته و بادام و گردو دارند، هزینه زیادی لازم دارد. برخی قنادی‌ها با جایگزین کردن مغز پسته و بادام با مواد دیگر هزینه تهیه شیرینی را کاهش می‌دهند. به جز مغزها، شکلات می‌تواند بین ۲۰هزار تا ۵۰۰هزار تومان باشد و همین مورد باعث شده قیمت شیرینی‌های باکیفیت بالاتر از حد معمول باشد. مغز پسته و بادام، کرم‌فیل‌، شکر قهوه‌ای و حتی آناناس از جمله مواردی هستند که می‌تواند باعث بالا رفتن قیمت شیرینی‌ها شود.

*** قرابیه و شکلات پوست پرتقال، هم‌قیمت گوشت
وقتی برگه رسید کارتخوان را از فروشنده تحویل بگیرید، شاید فکر کنید پولتان را آتش زده‌اید. آنجاست که هرکس با تعجب از فروشنده می‌پرسد چطور حساب کردی که یک کیلو شیرینی شد ۱۵۰هزار تومان؟ به خصوص که نرخ‌نامه اتحادیه قنادان و شیرینی‌فروشان پشت سر فروشنده به دیوار خورده و روی آن نوشته قیمت هر کیلو شیرینی تر ۴۸هزار تومان، هر کیلو شیرینی دانمارکی ۳۸هزار تومان، هر کیلو شیرینی زبان ۳۸هزار تومان و هر کیلو کیک یزدی ۲۹هزار تومان. هیچ‌کجای این جدول کوچک ننوشته یک شیرینی می‌تواند کیلویی ۱۵۰هزار تومان یا حتی ۱۹۰هزار تومان باشد. به اندازه یک کیلو گوشت گوسفندی!

قرابیه‌ در قنادی‌های تبریز می‌تواند قیمت‌های عجیبی در حدود ۱۵۰هزار تومان داشته باشد. به خصوص آنهایی که تازه از تنور بیرون آمده و رویشان پر از مغز پسته و بادام است. شاید در شهرهایی به جز تبریز به عنوان مهد قرابیه، این نوع شیرینی با قیمت پایین‌تر پیدا شود اما هیچ‌چیز جای شیرینی‌های اصیل قرابیه را نمی‌گیرد.

مثلا در شیرینی‌فروشی‌های تهران قرابیه نهایتا کیلویی ۱۱۰هزار تومان است و در برخی قنادی‌ها با قیمت ۷۰ تا ۸۰هزار تومان فروخته می‌شود. اگر در جریان قیمت آجیل باشید احتمالا می‌دانید در حال حاضر هرکیلوگرم مغز پسته بین ۳۵۰ تا ۴۵۰هزار تومان فروخته می‌شود. مغز بادام کیلویی ۲۱۰ تا ۳۰۰هزار تومان است و خلال بادام سفید تقریبا ۲۷۰هزار تومان قیمت دارد. شاید همین موارد باعث شده قیمت قرابیه اینقدر بالا باشد.

شیرینی شکلات پوست پرتقال با قیمت کیلویی ۱۹۰هزار تومان می‌تواند یکی دیگر از شیرینی‌های گران‌قیمت بازار لقب بگیرد. شاید فکر کنید پوست پرتقال مگر قیمتی دارد که چنین قیمتی روی آن می‌گذارند؟ ماجرا درباره شکلات روی پوست پرتقال و همچنین شکر زیادی است که برای تهیه این نوع شیرینی استفاده می‌شود. قیمت برخی انواع شکلات به کیلویی ۵۰۰هزار تومان می‌رسد و حتی اگر پوست پرتقال را هم به آن آغشته کنید، بعید نیست قیمتش به چنین ارقامی برسد. شکلات پوست پرتقال در برخی قنادی‌های معروف کیلویی ۱۹۰هزار تومان است و بعضا با قیمت کیلویی ۱۲۰هزار تومان فروخته می‌شود.

*** رقابت به سبک چیزکیک، تارت و کوکی
کوکی همین شیرینی ساده که انواع بسته‌بندی شده آن را می‌توان در سوپرمارکت‌ها خرید، در برخی شیرینی‌فروشی‌ها تا کیلویی ۱۲۰هزار تومان قیمت دارد. در قنادی‌های مختلف کوکی‌ها با قیمتی حدود ۷۰هزار تومان فروخته می‌شود و برای همین قیمت ۱۲۰هزار تومانی برای کوکی کمی عجیب به نظر می‌رسد.گفت‌وگوی ما با رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی‌فروشی‌ها نشان می‌دهد راز این قیمت بالا می‌تواند به خاطر استفاده از شکر قهوه‌ای به جای شکر سفید باشد. شکر قهوه‌ای قیمت بالاتری دارد و کوکی مرغوب‌تری با آن تهیه می‌شود.

چیزکیک یکی دیگر از شیرینی‌های گرانقیمت به حساب می‌آید. این دسر مربوط به شهر خاصی نیست و در اغلب قنادی‌ها به خصوص آنهایی که برای خودشان اسم و رسم دارند پیدا می‎شوند. قیمت آنها بعضا به ۹۰هزار تومان است. البته در برخی قنادی‌ها حدود کیلویی ۷۰هزار تومان است و تقریبا هم‌سطح با دیگر شیرینی‌های خاص مثل ناپلئونی و … فروخته می‌شود. عمده چیزکیک از ژلاتین، پنیر و خامه تهیه شده است. در برخی قنادی‌های از پنیرهای خاص برای تهیه چیزکیک استفاده می‌کنند و این موضوع باعث تفاوت قیمت زیاد در قنادی‌های مختلف شده است.

تارت میوه یکی دیگر از شیرینی‌هایی است که در برخی قنادی‌های با قیمت عجیب در حدود کیلویی ۸۰هزار تومان فروخته می‌شود. تارت میوه عموما ۵۰ تا ۶۰هزار تومان است و راز قیمت بالای آن در برخی قنادی‌ها می‌تواند کرم‌فیل باشد. قیمت یک کیلوگرم کرم‌فیل بین ۲۰ تا ۵۰هزار تومان متغیر است و شاید همین موضوع باعث شده تارت میوه در برخی قنادی‌ها قیمت عجیب و غریب داشته باشد.

*** شیرینی تر ۴۸، دانمارکی ۳۸هزار تومان
نرخ‌نامه اتحادیه قنادی‌ها و شیرینی‌فروشی‌ها چهار ردیف بیشتر ندارد. شیرینی‌تر ۴۸هزار تومان است، شیرینی دانمارکی و زبان ۳۸هزار تومان و کیک یزدی کیلویی ۲۹هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت دیگر انواع شیرینی عموما برعهده خود قنادی است. اغلب قنادی‌ها از نرخ‌نامه اتحادیه پیروی می‌کنند و شیرینی تر میوه‌ای و نان خامه‌ای با قیمت ۴۸هزار تومان فروخته می‌شود.

دانمارکی به جز در موارد خاص که قنادی‌های اسم و رسم دار برایش قیمت کیلویی ۵۰هزار تومان می‌‌گذارند، عموما در قنادی‌ها حدود ۳۸هزار تومان فروخته می‌شود. شیرینی ناپلئونی قیمت بالاتری نسبت‌به دیگر انواع شیرینی تر دارد. برخی قنادی‌ها ناپلئونی را با قیمت کیلویی ۷۰هزار تومان می‌فروشند.رولت هم در این قنادی‌ها شرایط مشابهی دارد و کیلویی ۷۰هزار تومان است ولی برخی شیرینی‌فروشی‌ها رولت را هم کیلویی ۴۸ تا ۵۰هزار تومان می‌فروشند.

*** چه چیزی باعث می‌شود یک شیرینی گرانقیمت باشد؟
ماجرای گرانی شکر و روغن را زیاد شنیده‌ایم. موردی که باعث شده تقریبا همه شیرینی‌ها در ماه‌های اخیر افزایش قیمت داشته باشند. هرچه باشد بدون شکر که قرار نیست شیرینی بخوریم؟ ماجرای قیمت شیرینی محدود به شکر و روغن نمی‌شود.هرچند دلیل اصلی آن به قول رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی‌فروشان افزایش قیمت مواد اولیه تولید شیرینی است.

علی بهره‌مند در گفت‌وگو با هفت صبح می‌گوید شیرینی‌هایی که در آن از انواع مغز آجیل استفاده می‌شود عموما قیمت بالایی دارند. قرابیه از نمونه همین شیرینی‌هاست.یک قنادی می‌تواند به جای مغز پسته از مغز بادام استفاده کند، یا با خرید مغز بادام ارزان‌تر، قرابیه را با قیمت پایین‌تری به مشتری بفروشد ولی طبیعی است که قرابیه‌های باکیفیت به خصوص آنهایی که در قنادی‌های اصیل تبریز تهیه می‌شوند. در حال حاضر یک کیلو مغز پسته مرغوب تقریبا ۴۲۰هزار تومان است. مغز بادام ۲۵۰هزار تومان قیمت دارد اما بعضی قنادی‌ها ترجیح می‌دهند از مغز ۱۰۰هزار تومانی برای پخت قرابیه استفاده کنند و برای همین قیمتشان پایین‌تر است.

مواد اولیه گرانقیمت محدود به آجیل نیست. رئیس اتحادیه قنادان می‌گوید یک کیلو شکلات از ۲۵هزار تومان در بازار داریم تا ۵۰۰هزار تومان. طبیعی است قنادی‌هایی که از شکلات ۲۵هزار تومانی برای پخت شیرینی و کیک استفاده می‌کنند، می‌توانند محصولاتشان را با قیمت پایین‌تری بفروشند.در بعضی قنادی‌ها از شکلات نوتلا استفاده می‌شود که بسیار گرانقیمت است.

تهیه یک کیک نوتلا ۵۰۰گرم از این شکلات احتیاج دارد.رئیس اتحادیه قنادان می‌گوید در چنین مواردی بعید نیست با قیمت‌های کیلویی ۱۰۰هزار تومان برای کیک شکلاتی روبه‌رو شویم. ماده اولیه اغلب دسرها شکلات است و همین موضوع باعث می‌شود قیمت دسرها در قنادی‌های مختلف متفاوت باشد و در برخی شیرینی‌فروشی‌ها به ارقام عجیب و غریب برسد.

پسته، بادام، گردو، آناناس،کرم‌فیل و شکر قهوه‌ای از جمله مواردی هستند که قیمت بالایی دارند و اگر در یک شیرینی استفاده شوند، بهره‌مند می‌گوید یک جعبه آناناس قبلا حدود ۲۰۰هزار تومان بود و اخیرا قیمت آن به یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان رسیده و این مورد می‌تواند روی قیمت شیرینی‌هایی که در آنها از آناناس استفاده شده تاثیر بگذارد. شکر قهوه‌ای که در کوکی‌ها استفاده می‌شود قیمت خیلی بالاتری نسبت به شکر سفید دارد.

*** تهیه کدام شیرینی‌ها به مواد اولیه گرانقیمت احتیاج دارد؟
شیرینی دانمارکی از انواع خشک به حساب می‌آید و قیمت آن کیلویی ۳۸هزار تومان است ولی اگر مغز بادام به این شیرینی‌ها اضافه شود، آن موقع قیمت بالاتری خواهد داشت. برای همین قیمت شیرینی دانمارکی در برخی قنادی‌ها می‌تواند کیلویی ۵۰هزار تومان باشد. در تهیه شیرینی‌های تر بعضا از میوه استفاده می‌شود.

شیرینی‌هایی که روی آنها موز، آناناس یا توت فرنگی باشد، هزینه بیشتری برای قنادی دارند. در چنین مواردی قیمت شیرینی تر در بعضی قنادی‌ها به کیلویی ۷۰هزار تومان می‌رسد. ردپای آناناس در برخی شیرینی‌های دیگر مثل پای آناناس می‌تواند باعث افزایش قیمت شود. پای کیک هلندی، هم مغز بادام دارد و هم کرم‌فیل شکلاتی. همه‌چیز برای تهیه یک شیرینی گرانقیمت آماده است. هر کیلوگرم پای کیک هلندی در برخی قنادی‌ها حدود ۷۰هزار تومان قیمت دارد.

شکر قهوه‌ای که در تهیه کوکی استفاده می‌شود، می‌تواند با همراهی مغز گردو باعث افزایش قیمت کوکی‌های گردویی شود. کوکی گردویی در ظاهر یک شیرینی خشک است و باید قیمتش حدود ۳۰هزار تومان به ازای هر کیلو باشد اما کوکی گردویی در بعضی قنادی‌ها با قیمت کیلویی ۵۰هزار تومان یا حتی ۶۰هزار تومان فروخته می‌شود.

کدخبر: ۳۶۵۴۱۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر