کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۵۷۳۴
تاریخ خبر:

گزارشی درباره رشد دو میلیونی متوسط قیمت مسکن

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | محدودیت‌های کرونا در بازار مسکن مثل بقیه بازارها از اول خرداد کمتر شده با این‌حال شاهد افت ۳۶درصدی تعداد معاملات در تهران و کاهش ۳۰درصدی آنها در کل کشور هستیم. موضوعی که احتمالا تنها می‌تواند به افزایش قیمت‌ها ربط داشته باشد. اگر آمارهای رسمی وزارت راه و شهرسازی را در نظر بگیریم، مسکن در تهران ظرف همین یک‌ماه ۱۲درصد گران شده و در مقایسه با سال پیش همین موقع ۴۲درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است. توقع دارید خریداران پا پس نکشند و با بازار قهر نکنند؟

*** بازار مسکن به روایت مشاوران املاک
اتحادیه املاک و وزارت راه‌ و شهرسازی دو منبع آماری هستند که در روزهای اخیر گزاش‌های رسمی خود را منتشر کرده‌اند. مشاوران املاک می‌گویند، در خردادماه امسال در شهر تهران فقط هفت‌هزار و ۹۵۰قرارداد خرید و فروش ملک به امضا رسیده که نسبت به ماه قبل یعنی اردیبهشت، ۳۶درصد و نسبت به زمان مشابه سال قبل ۵۷درصد کاهش داشته است. اوضاع در کل کشور همین شکلی است و در خرداد حدود ۵۰هزار مبایعه‌نامه به امضا رسیده که ۳۰درصد کمتر از اردیبهشت امسال و ۲۴درصد کمتر از خرداد پارسال بوده است.

از آن‌طرف در بازار اجاره تهران شاهد عقد ۱۵هزار و ۲۳۹قرارداد بوده‌ایم. این عدد اگرچه در مقایسه با خرداد پارسال یک‌درصد کاهش داشته اما در مقایسه با اردیبهشت امسال ۲۵درصد افزایش پیدا کرده است. می‌توان این مسئله را به افزایش میزان جابه‌جایی بر اثر زیاده‌خواهی صاحبخانه‌ها مرتبط دانست. در کل کشور نیز ۵۸هزار و ۲۷۴اجاره‌نامه منعقد شده که نسبت به ماه مشابه سال گذشته شش‌درصد کمتر بوده اما نسبت به ماه گذشته ۲۹درصد افزایش داشته است. یعنی در کل کشور مستاجرها نتوانسته‌اند با رقم پیشنهادی صاحبخانه کنار بیایند و مجبور به جابه‌جایی شده‌اند؟ انشاالله که ما اشتباه می‌کنیم و اینطوری نیست.

کاهش قابل توجه حجم معاملات بازار مسکن در خرداد امسال درحالی رقم خورده که براساس آمار اتحادیه املاک در ماه‌های فروردین و اردیبهشت نیز در شهر تهران، معاملات نسبت به سال قبل به ترتیب ۶۸درصد و ۱۸درصد افت کرده بود. در کل کشور نیز شاهد کاهش ۵۰درصدی و هشت‌درصدی سالانه معاملات به ترتیب در ماه‌های فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۹ بودیم. چیزی که باید آرام‌آرام خودتان را برای شنیدنش آماده کنید، افزایش دوباره قیمت‌ها است. میانگین قیمت مسکن شهر تهران در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹ به ۱۶میلیون و ۹۷۰هزار تومان در هر مترمربع رسیده بود که نسبت به ماه قبل ۱۱درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۳.۹درصد رشد نشان می‌داد.

*** بازار مسکن به روایت وزارت راه ‌و شهرسازی
علاوه بر اتحادیه املاک، گزارش رسمی وزارت راه و شهرسازی هم از رشد دوباره قیمت‌ها خبر می‌دهد. این گزارش می‌گوید، در خردادماه دوباره شاهد گرانی مسکن بوده‌ایم و قیمت هر مترمربع مسکن در تهران به بیش از ۱۹میلیون تومان رسیده است. یعنی حدود دومیلیون تومان بیشتر از اردیبهشت‌ماه! در این گزارش آمده خردادماه ۹۹ میانگین قیمت مسکن شهر تهران به ۱۹میلیون و ۷۱هزار تومان در هر مترمربع رسیده است.

اگر این رقم را با قیمت‌های اردیبهشت‌ماه مقایسه کنیم، به افزایش ۱۲درصدی و در مقایسه با خرداد سال پیش به رشد ۴۲درصدی می‌رسیم. در نتیجه این افزایش قیمت، ظاهرا خریداران با بازار مسکن قهر کرده‌اند. چاره‌ دیگری هم دارند؟ درحالی‌که مشاوران املاک می‌گویند، تعداد قراردادهای فروش خرداد حدود هشت‌هزار تا بوده، آمارهای وزارت راه و شهرسازی می‌گویند، خرداد امسال ۱۱هزار و ۴۶قرارداد خرید و فروش مسکن در شهر تهران به امضا رسیده.

بیایید فعلا بی‌خیال آن سه‌هزار قرارداد گمشده شویم، چون اطلاعات وزارت راه هم از کاهش ۴.۵درصدی تعداد معاملات در مقایسه با اردیبهشت و افت ۸۰درصدی در مقایسه با خرداد پارسال حکایت دارد. با این‌حال اگر هر سه‌ماهی که از سال ۹۹ را پشت سر گذاشته‌ایم، ملاک مقایسه و بررسی بازار قرار دهیم، نتیجه می‌تواند متفاوت باشد. آمارهای وزارت راه می‌گویند، در این بازه سه‌ماهه ۲۳هزار و ۹۱۵معامله مسکن در شهر تهران انجام شده که نسبت به سه‌ماهه نخست سال گذشته ۹درصد رشد داشته است.

شاید چون در همان روزهای اول سال خریداران به سیم‌ آخر زده‌اند و برای خرید سریع‌تر خانه خودشان را به آب و آتش زده‌اند. درنتیجه این اتفاق ارزش ریالی معاملات مسکن انجام‌شده تهران در خردادماه ۱۳۹۹ به ۱۷هزار و ۹۸۰میلیارد تومان می‌رسد. برای اینکه عدد را به‌خوبی درک کنید لازم است بدانید این پول در بورس به‌شکل روزانه دست به‌دست می‌شود.

کدخبر: ۳۳۵۷۳۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • tors64b

    از یک مبلغی که گذشت، دیگه هر چقدر بالات ر بره فرقی نمی کنه، بزار بره