کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۴۵۱۷
تاریخ خبر:

گزارشی درباره تورهای پیاده‌روی به زبان انگلیسی

روزنامه هفت صبح، هانیه درویش | در هر شهری که زندگی می‌کنیم قطعا مکان‌هایی وجود دارد که به آنجا نرفته‌ایم، ندیده‌ایم یا حتی چیزی از آن نشنیده‌ایم. در این میان افرادی دغدغه‌مند پیدا می‌شوند که حاضرند آنچه را با تحقیق و مطالعه به‌دست آورده‌اند به شما انتقال دهند. به همین منظور مسیرهایی را تعبیه می‌کنند و فراخوان می‌دهند تا شما را در این اطلاعات سهیم کنند.

اطلاعاتی که در ابتدا رایگان است اما در آخر شما می‌توانید به میزان لذت بردن از آن پیاده‌روی و دیده‌ها و شنیده‌ها انعام یا هزینه‌ای بپردازید. البته این را هم بدانید این تورها به زبان انگلیسی است و اگر می‌خواهید در آن شرکت کنید باید حداقل ۵۰درصد مکالمات انگلیسی را متوجه شوید. پدیده‌ای مرسوم در بیشتر کشورها که به رشد گردشگری و شناخت هرچه بیشتر آن شهر و دیار کمک می‌کند.

محمد ۳۲ ساله است و ایده‌پرداز این تورهای پیاده‌روی به زبان انگلیسی. او مکانیک خوانده و سال‌ها در این کار مشغول بوده اما به ناگه از کارش استعفا می‌دهد و دنبال آرزوهایش می‌رود. او حالا سال‌هاست بگ پکر و جهانگرد و از زندگی خود راضی است. او به دلیل تحقیقات و به‌دست آوردن اطلاعات از زیر و بم کشورها و شهرها و روستاهایی که می‌رود توانست خیلی زود در عرصه تور و گردشگری فعالیت کند و با گذراندن دوره‌های تور لیدری در این کار تخصص لازم را به‌دست آورد.

اما تقریبا نوروز سال پیش بود که با این ایده که می‌تواند حتی به صورت فیزیکی در کشورش نباشد اما برای شناخت کشورش به مردم کشورش و توریست‌ها کمک کند، رو‌به‌رو شد. او ایده تورهای پیاده‌روی رایگان ( Free Walking Tour) را در کشورهای دیگر دیده است و می‌گوید:«وقتی وارد کشوری می‌شوید موج تورهای رنگارنگ با قیمت‌های مختلف وجود دارد و قطعا انتخاب سخت است اما این ایده باعث می‌شود شما ابتدا به صورت رایگان تور را بگذرانید و اگر مورد پسندتان واقع شد و با موارد گفته شده همخوانی داشت می‌توانید مبلغی را به عنوان انعام به لیدر بدهید.»

*** تنها حضور اولیه رایگان است
در اصل منظور از فری یا رایگان بودن تورها این نیست که همه چیز در آن رایگان است. در اصل می‌توان گفت حضور در این برنامه رایگان است اما عدد ثابتی وجود ندارد و شما اگر از تور خوشتان آمد هزینه‌ای را که خودتان می‌خواهید می‌دهید و اگر خوشتان نیامد هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنید. محمد دلیل‌های متعددی را برای در ابتدا رایگان بودن این تورها نام می‌برد و می‌گوید:«در خیلی از تورها چون برگزارکننده در ابتدا هزینه را می‌گیرد خیالش راحت است و ممکن است انرژی لازم را در کار نگذارد اما در این تورها برگزارکننده می‌داند همه چیز و پول دریافتی به رضایت شرکت‌کننده‌ها و کیفیت کار بستگی دارد.

دلیل دوم این است که بر اساس مسئولیت اجتماعی که گروه‌های گردشگری دارند می‌توان گفت شاید بودجه برخی از افراد به برخی تورها نرسد و این روش باعث می‌شود هر کسی بتواند در آن شرکت کند. دلیل سوم هم این است که معمولا در این برنامه‌ها تعداد افراد بیشتری شرکت می‌کنند و هدف ما برای بیشتر دیده شدن تهران یا ایران بیشتر به ثمر می‌رسد.»

*** چرا باید زبان انگلیسی بدانید تا بتوانید شرکت کنید
جامعه هدف برگزارکنندگان این تورها توریست‌های خارجی بوده است اما چون به زبان انگلیسی برگزار می‌شود آنهایی که انگلیسی بلد هستند هم می‌توانند در آن شرکت کنند. کما اینکه آنطور که برگزارکنندگان این تورها می‌گویند تا به امروز ۹۰درصد تورها را هموطنان خودمان تشکیل داده‌اند نه توریست‌ها. این روش‌ها می‌تواند‌ تشویقی برای جوان‌ها باشد که زبان انگلیسی خود را تقویت کنند و همچنین فرصتی برای افرادی باشد که می‌خواهند لیسنینگ و مکالمه خود را قوی کنند.

چراکه در این تورها لیدر صرفا به زبان انگلیسی صحبت می‌کند و افرادی که با هم یک گروه را تشکیل می‌دهند می‌توانند با هم مکالمه کنند و دوستانی پیدا کنند که دغدغه‌های یکسانی دارند. محمد در رابطه با دلیل انتخاب زبان انگلیسی برای این تورها می‌گوید:« هرچند که در حال حاضر گمان می‌کنم ۱۰درصد ایرانی‌ها جامعه هدف ما باشند اما من به شخصه تصور می‌کنم کسانی که برای یادگیری یک زبان دیگر وقت می‌گذارند احتمالش زیاد است که برای دانستن بیشتر تلاش کنند و همینطور بیشتر هم اهل سفر باشند.»

*** تورهایی پراکنده در شاهراه‌های ایران
تورها که هم اکنون در تهران، اصفهان، کرمان و شیراز برگزار می‌شود به استاندارد جهانی نزدیک است. یعنی حدود ۲ ساعت و نیم زمان می‌برد که به پایان برسد. از یک معارفه شروع و مسیر طی می‌شود. مسیرها هم از قبل مشخص شده است. افراد با توجه به علایق و سلایق خود مسیر خود را انتخاب می‌کنند و با لیدر همراه می‌شوند. مسیرها معمولا هم جاذبه‌هایی برای معرفی دارند و هم بنای تاریخی و معماری‌شان مورد بحث قرار می‌گیرد و حتی اگر از موزه‌ای هم گذر کنند بدون ورود به آن و پرداخت هزینه ورودی اطلاعات کاملی از آن در اختیار افراد قرار می‌گیرد.

البته قطعا قبل از همه این‌ها افراد باید از داخل سایت فرمی را پر کنند که از قضا خیلی هم طولانی است. محمد در این باره می‌گوید:« فرم اولیه را به عمد طولانی و با جزئیات در داخل سایت گذاشتیم چون معتقدیم کسی که برای خواندن این سوالات و جواب دادن به آنها وقت می‌گذارد می‌داند هدفش چیست و برای پر کردن وقت خود به آنجا نمی‌آید. همچنین همین که افراد این سوالات را متوجه شوند و جواب‌های درستی به آن دهند متوجه می‌شویم سطح زبانشان در چه حد است و آیا شرایط حضور در این تور را دارند یا نه. محمد حالا چند ماهی است که این سایت را از راه دور و وقتی در سفر در آنور آب‌هاست راه‌اندازی و مدیریت می‌کند و در آخر می‌گوید:« حالا خودم در ایران نیستم اما احساس می‌کنم بیشتر از هر زمان دیگری توانستم برای شناساندن کشورم کمک کنم.»

کدخبر: ۲۷۴۵۱۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر