کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۷۲۲۴
تاریخ خبر:

گزارشی درباره تحولات بازار سکه و ارز

روزنامه هفت صبح ، احمدرضا نجفی | بعد از دوسال اتفاق افتاد! بازدهی سالانه سرمایه‌گذاری در بازار سکه و ارز این‌روزها نزدیک صفردرصد رسیده است. چراکه سکه تمام طرح جدید به قیمت سال قبل خود برگشته و چند ارز خارجی مثل یورو و پوند انگلیس آن را همراهی می‌کنند. بقیه ارزها هم مثل دلار و درهم فاصله زیادی با نرخ سال پیش ندارند و اگر روند دو‌سه‌روزه کاهش قیمت‌ها در بازار سکه و ارز ادامه داشته باشد، بعید نیست که همین امروز و فردا شاهد بازگشت قیمت دلار به نرخ‌های سال پیش باشیم.

در این گزارش ماشین زمان قرض کرده‌ایم. سری به آرشیو روزنامه زدیم تا ببینیم پارسال در پایان هفته اول شهریور قیمت‌ها در بازار طلا و ارز چه وضعیتی داشت. این بررسی نشان داد سکه تمام آن زمان چهارمیلیون و ۵۰هزار تومان قیمت داشت. به‌عبارتی حالا که قیمت سکه تا چهارمیلیون و ۱۰هزار تومان پایین آمده، می‌توان نتیجه گرفت سکه در بازگشت به سال گذشته پیش‌قدم شده است.

*** سکه طرح جدید به سال گذشته برگشت
قیمت فروش هر سکه طرح جدید دیروز به مرز چهارمیلیون تومان رسید. طوری که آخرین ساعات فعالیت بازار رسمی، هر سکه تمام طرح جدید با قیمت چهار‌میلیون و ۱۰هزار تومان فروخته شد. اگر به یک‌سال گذشته برگردیم، می‌بینیم ششم شهریورماه سال ۹۷ که هنوز قله اصلی افزایش قیمت‌ها در بازار سکه و ارز رقم نخورده بود، هر سکه تمام طرح جدید با قیمت چهار‌میلیون و ۵۰هزار تومان فروخته می‌شد. از این اتفاق می‌توان نتیجه گرفت که قیمت سکه طرح جدید حالا به نرخ‌های یک‌سال گذشته برگشته و بازدهی سالانه این سرمایه‌گذاری، منفی شده است.

*** سکه طرح قدیم هنوز به سال قبل برنگشته
سکه طرح قدیم در یک‌ سال اخیر رفتار متفاوتی داشته و خود را بیشتر از قبل به سکه طرح جدید نزدیک کرده است. پارسال شهریور، هر سکه طرح قدیم حدود ۳۰۰هزار تومان کمتر از انواع طرح جدید خرید و فروش می‌شد. حالا این اختلاف به کمتر از ۱۰۰هزار تومان رسیده است. دیروز هر سکه تمام طرح قدیم در بازار با قیمت سه‌میلیون و ۹۵۰هزار تومان فروخته شد که اختلاف آن با سکه طرح جدید تنها ۶۰هزار تومان است. اگر به سال گذشته برگردیم، می‌بینیم آن زمان سکه طرح قدیم سه‌میلیون و ۷۰۰هزار تومان بود و این یعنی هنوز فاصله زیادی تا بازگشت قیمت سکه طرح قدیم به نرخ‌های سال پیش باقی ‌مانده است.

*** نیم‌سکه تا نرخ سال پیش فاصله زیادی دارد
نیم‌سکه همچنان حباب قیمت را حفظ کرده. هرچند دیگر شاهد حباب درمورد سکه تمام نیستیم، اما نیم‌سکه و ربع سکه هنوز قیمتی بالاتر از ارزش واقعی‌شان دارند. دیروز هر نیم‌سکه در بازار آزاد با قیمت دو‌میلیون و ۶۰هزار تومان فروخته شد. قیمت این سکه پارسال یک‌میلیون و ۹۰۰هزار تومان بود و تناسب بیشتری با قیمت سکه تمام داشت. این مورد باعث شده بازگشت به نرخ‌های سال قبل برای نیم‌سکه کمی سخت به نظر برسد. چراکه با وجود کاهش قیمت‌ها در بازار، نیم‌سکه همچنان حدود ۱۶۰هزار تومان با نرخ پارسال فاصله دارد.

*** ربع سکه بعید است به سال گذشته برگردد
متاسفانه ربع سکه به قیمت‌های نامتناسبش عادت کرده. حالا خیلی وقت است که ربع سکه بیشتر از یک‌چهارم سکه تمام قیمت دارد و این اختلاف در ماه‌های اخیر خیلی بیشتر شده. پارسال هر ربع سکه تقریبا یک‌میلیون تومان فروخته می‌شد و دقیقا یک‌چهارم سکه تمام قیمت داشت، اما حالا فاصله این سکه از ارزش واقعی‌اش بیشتر شده و با وجود اینکه سکه تمام چهار‌میلیون تومان است، ربع سکه یک‌میلیون و ۲۶۰هزار تومان فروخته می‌شود. با این تفسیر ربع سکه ۲۶۰هزار تومان با نرخ پارسال فاصله دارد و جبران این فاصله فعلا بعید است.

*** دلار فاصله کمی با نرخ سال قبل دارد
دلار نفس‌های آخرش را می‌کشد. شاید حالا که شما این مطلب را می‌خوانید، دلار به قیمت سال گذشته برگشته باشد، اما فعلا تا لحظه نگارش این متن فعلا این اتفاق به طور کامل نیفتاده. پارسال یعنی ششم شهریور ۹۷، هر دلار آمریکا در بازار با قیمت ۱۰هزار و ۸۵۰تومان فروخته می‌شد.

صرافی‌های بانکی دیروز دلار را برای ساعاتی با نرخ زیر ۱۱هزار تومان قیمت‌گذاری کردند، اما با این‌حال قیمت دلار در بازار آزاد ۱۱هزار و ۲۰۰تومان است. اگر کاهش قیمت دو‌سه‌روز اخیر ادامه داشته باشد، می‌توان امیدوار بود که دلار به نرخ سال گذشته برگردد. چراکه فاصله این ارز با سال پیش به کمترین حالت ممکن رسیده و بازدهی سالانه این ارز نزدیک به صفر است.

*** یورو از نرخ سال گذشته ارزان‌تر شده
هرچند دلار همچنان به قیمت سال قبل برنگشته، اما یورو از قیمت سال قبل هم ارزان‌تر شده است. چراکه نرخ برابری دلار و یورو در یک‌سال گذشته به نفع دلار آمریکا تمام شده و این ارز در دنیا نسبت به یورو باارزش‌تر شده. پارسال ششم شهریور ۹۷ هر یورو در بازار آزاد با قیمت ۱۲هزار و ۶۸۰تومان فروخته می‌شد.

دیروز اگر سری به بازار ارز می‌زدید و قیمت یورو را می‌پرسیدید، با رقم ۱۲هزار و ۵۰۰تومان مواجه می‌شدید که نشان می‌دهد قیمت یورو از سال قبل ارزان‌تر شده و بازدهی سالانه سرمایه‌گذاری روی یورو منفی است و کسانی که در این یک سال یوروی خود را نگه داشته‌اند، به ازای هر واحد یورو، ۲۰۰تومان ضرر کرده‌اند.

*** طلا به قیمت سال پیش بر نخواهد گشت
فاصله طلا با قیمت سال گذشته به قدری زیاد است که فعلا از بازگشت قیمت‌ طلا ناامید هستیم. دیروز طلافروش‌ها قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار را ۴۰۶هزار و ۳۰۰تومان در نظر گرفتند. اگر به سال گذشته برگردیم، می‌بینیم قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار در بازار ششم شهریور ۹۷ تنها ۳۰۷هزار و ۷۰۰تومان بود .

این نشان می‌دهد طلا با وجود کاهش نسبی قیمت در یک ماه اخیر، فاصله خیلی زیادی با قیمت‌ها در سال گذشته دارد. با توجه به اینکه طلا در بازار جهانی روند صعودی دارد و در یک‌سال گذشته هر انس طلا نزدیک به ۳۰۰دلار افزایش قیمت داشته، بعید است قیمت طلا در بازار ایران به نرخ یک‌سال پیش برگردد. مگر اینکه معجزه‌ای اتفاق بیفتد، یا طلا برای سرمایه‌گذارها در بازار جهانی رنگ و رویش را از دست بدهد.

کدخبر: ۲۷۷۲۲۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر