کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۲۱۷۴
تاریخ خبر:

گزارشی جالب از پاتوق بدنسازهای ‌مرد‌‌ و‌ ‌زن ایرانی

روزنامه هفت صبح، نگین باقری | در نمایشگاه ورزش و تجهیزات ورزشی تهران خلوت‌ترین غرفه‌ها متعلق به تجهیزات و شلوغ‌ترینشان مربوط به مکمل‌های ورزشی است. اینجا اغلب افراد در برخی از ویژگی‌ها با یکدیگر مشترک هستند: مردان تنومندی که بازوهای برآمده‌ای دارند که به سختی داخل آستین‌های کوتاهشان جا می‌شود.

بیشترشان دندان‌های لمینت کرده دارند و وقتی می‌ایستند یک الگو را رعایت می‌کنند: یعنی دست‌هایشان را مشت کرده و جلو می‌گیرند، سینه به جلو و شانه‌ها را به عقب می‌برند. انگار که پا در دنیای اینستاگرام گذاشته باشیم، اغلب زنان هم با اندام‌هایی که احتمالا ردپای تزریق ژل و جراحی زیبایی را دارند ،‌ مشغول عکس گرفتن با قهرمان‌های پرورش اندام هستند.

یکی از فروشندگان مکمل‌های ورزشی می‌گوید در روزهای گذشته حدود ۲۰درصد از افرادی که در این نمایشگاه دیده‌است نشانه های تزریق هورمون داشته‌اند. او توضیح می‌دهد که تشخیص کسی که با تزریق عضله ساخته و فردی که با تمرین به این بدن رسیده کار آسانی نیست و بسیارند کسانی که با ورزش و ممارست و تغذیه بدن های خوبی دارند اما معمولا افرادی که تزریق می‌کنند غیر عادی می‌شوند: «تستوسترونی که می‌زنند آنها را غیرعادی می‌کند.»

او حین حرف زدن به دو نفر روبه‌رویش اشاره می‌کند و می‌گوید شرط می‌بندد که آن دو نفر با هورمون این بدن‌ها را ساخته‌اند.« بیشتر دوپینگ، استروئید و هورمون است که برخی افراد از آن استفاده می‌کنند. آنها هورمون‌های بدنشان را تقویت کرده، تستوسترون را افزایش می‌دهند تا عضله‌سازی زودتر شکل بگیرد. این عضله‌ها کوتاه‌مدت و این داروها غیرمجاز و قاچاق هستند.»

او همچنین درباره زنان می‌گوید: « تشخیص زنانی که ورزشکار نیستند و فقط تزریق کرده‌اند راحت‌تر است چراکه عضله تراکم بیشتری تا ژل دارد. از طرف دیگر خانم‌هایی هم هستند که هورمون تزریق می‌کنند اما تعداد آنها خیلی کمتر است و بیشتر شامل افرادی می‌شود که با هدف مسابقه و با دوز کمتر این کار را می‌کنند.»

*** آرات‌های آینده فیگور می‌گیرند
یک گوشه از نمایشگاه ، کودک شش ساله‌ای فیگور گرفته و همه را دور خودش جمع کرده است. او چند جمله انگیزشی پشت سر هم می‌گوید: «هیچ کسی حق نداره به شما بگوید که نمی‌تونید به هدفتان برسید. اجازه ندهید کسی این حرف را بهتون بزند. باید رویاهاتون را باور کنید.» اسم او امیرعلی است که یک سال است کشتی می‌گیرد.

او می‌گوید به مبارزه علاقه زیادی دارد و می‌خواهد قهرمان کل کشور شود. امیرعلی شش ساله روزی چهار ساعت تمرین می‌کند و این کار را از پدرش که جودوکار است یاد گرفته. این نمایشگاه که از پنجم تا هشتم برگزار شده بود،میزبان قهرمان‌های پرورش اندامی مانند کیانوش خرمی، مرتضی اویسی و دیگران هم بوده است.

*** ‌پدرمادرها از بچه‌هایشان، اینستاگرام درآمدزا می‌خواهند
علی قامتی یکی از مربیان ژیمناستیک حاضر در غرفه‌هاست که به خاطر رشته‌اش در سال‌های گذشته پدرمادرهای زیادی را دیده که بچه‌هایشان را می‌آور‌ند و می‌خواهند با کلاس خصوصی و تمرین زیاد از او «آرات» بسازند. قامتی توضیح می‌دهد: «والدین بچه‌هایشان را مجبور به تمرین‌هایی می‌کنند که مناسبشان نیست. این ورزش‌ها هم برای بدنشان و هم برای روحیه‌شان آسیب‌زاست. خانواده‌ها بچه‌هایشان را می‌آورند و می‌خواهند اینستاگرام بزنند تا تبلیغ بگیرند. یعنی فقط قصد دارند کمبودهایشان را با فشار روی بچه جبران کنند.»

*** ماهی پنج میلیون تومان، هزینه مکمل‌های ورزشی یک ورزشکار
تعداد زیادی از ورزشکاران با هدف خرید پروتئین و محصولات تقویتی دیگری در نمایشگاه حاضر شده‌اند که می‌توانستند با یک تخفیف آن را تهیه کنند چراکه به گفته یکی از فروشندگان یک ورزشکار مبتدی باید از ماهی ۸۰۰هزار تا یک و نیم میلیون و ورزشگاه حرفه‌ای ماهی چهار تا پنج میلیون تومان برای خرید مکمل‌های غذایی هزینه کند.

*** مکمل‌ها ایرانی هستند با بسته‌های خارجی؟
بیشتر مشاوران تغذیه حاضر در نمایشگاه می‌گویند مشتریانشان را جوان‌های بین ۱۸ تا ۳۰ سال تشکیل می‌دهند که برای افزایش وزن، حجم و تناسب اندام اینجا آمده‌اند. آنها معمولا یک سال تا پنج سال طول می‌کشد تا به آن بدن مورد علاقه‌شان برسند. به گفته این افراد بعد از تحریم‌ها بیشتر مکمل‌ها ایرانی شده است. یکی از این افراد توضیح می‌دهد: «یعنی مواد اولیه آن ایرانی و بسته‌بندی آن خارجی است. قبلا دسترسی به مکمل‌ها سخت‌تر بود. ما نمی‌فهمیدیم آن مکمل اصل است یا نه. برای مثال یک ورزشکار گاهی یک ماه آن را مصرف می‌کرد و جواب نمی‌گرفت چراکه بیشتر آنها تقلبی بودند.»

*** پدر هولاهوپ ایران
در یک گوشه این نمایشگاه فردی ایستاده است که می‌گوید پدر هولاهوپ ایران است. میلاد رضایی می‌گوید ورزش حلقه زدن، در هیچ جای دنیا رسمیت ندارد اما او از سال ۱۳۸۵ به صورت حرفه‌ای این ورزش را شروع کرده و هفت رکورد جهانی و شش رکورد ملی هم برایش زده است. به گفته او تا به حال دو پایان نامه رسمی در دنیا یکی در آمریکا و دیگری در دانشگاه بجنورد (نوشته همسر او) درباره این ورزش کار شده است.

او درباره رکوردهایش می‌گوید: « رکوردم این بوده که ۱۲ ساعت متوالی حلقه زده‌ام، با حلقه ۵۰کیلومتر راه رفتم و ۵۰۰ پله را در ۹دقیقه با حلقه بالا رفته‌ام. همچنین ۲۵۰ تا پله را در سه دقیقه بالا رفتم و بزرگ‌ترین حلقه به قطر دو متر را در ۱۳دقیقه و سنگین‌ترین حلقه را به وزن پنج کیلو چرخانده‌ام. علاوه بر این۵۰۰ کیلومتر را دورتا دور ایران پیمودم و حلقه زدم و هفت تا حلقه را پنج ساعت همزمان چرخانده‌ام.» دختر هفت ساله او هم در زمینه حلقه زدن رکورد دارد و توانسته همزمان ۱۵حلقه بزند.

همزمان گوشه گوشه نمایشگاه مسابقه‌هایی برگزار می‌شود که در آن هر کسی زور بازویش را به دیگری نشان می‌دهد. یکی ۵۰ تا بارفیکس می‌زند و یک بطری آب جایزه می‌برد، دیگری ۵۰ثانیه یک وزنه ۴۰ کیلوگرمی را مقابل سینه نگه می‌دارد تا رکورد نفر قبلی را بزند و جای دیگر با یک پا ۱۰ اسکات می‌زنند تا برنده این میدان شوند. مسابقه‌هایی که همه‌شان را مردان برگزار می‌کنند و زنان فقط تماشاچی آن هستند. مهم این است که چه کسی عضله‌های بیشتری دارد و مقاومت بیشتری برای ادامه این نبردهای کوچک داشته باشد.

کدخبر: ۳۵۲۱۷۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر