کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۵۳۵۲
تاریخ خبر:

گزارش ‌مرگ‌های کرونایی از پیش اعلام شده

روزنامه هفت صبح، علی رستگار | کرونا در ایران دیروز جان ۳۲۲ نفر دیگر را گرفت و ۵ هزار و ۳۹ بیمار جدید به آمار کل مبتلایان اضافه شد. یک روز قبل‌تر هم با ۳۳۷ فوتی رکورد مرگ روزانه بر اثر ابتلا به این بیماری در کشور را ثبت کرده بودیم… دیروز البته بعضی رسانه‌ها به اشتباه نوشته بودند که ایران در یک روز از همه کشورهای جهان بیشتر کشته داشته که در واقع اینطور نبود.

اگر مبنا همین آمار رسمی ‌باشد که وزارت بهداشت می‌گوید، هند و آرژانتین و آمریکا از ما بیشتر در یک روز بیمار فوت شده داشتند. یک اظهار‌نظر هم در این زمینه دیروز از سوی پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری داشتیم که گفته بود با این روند به آمار ۶۰۰ کشته در روز هم می‌رسیم. همه این نکات درباره ایران را گفتیم که وضعیتمان را مقایسه کنیم با بقیه کشورها.

چون اینطور به نظر می‌رسد که اغلب کشورهای جهان به شکل نسبی موفق به مهار موج جدید کرونا شده‌اند. کشورهایی مثل برزیل و هند که معمولا آمار ابتلا و فوتی بالایی دارند اگر به نسبت سه یا چهار هفته پیش بسنجیم در کاهش آمار بیماری موفق عمل کرده اند.

در واقع تفاوت اصلی ایران با کشورهای اروپایی که همزمان با ما درگیر موج تازه ابتلا به کرونا شدند این است که آن‌ها هرچند مثل ما درگیر انبوهی از مبتلایان هستند اما در مقایسه با موج قبلی، آمار فوتی‌ها را به طرز محسوسی کاهش داده اند. در ادامه آمار بعضی کشورها که حداقل در مقطعی وضعیتی مشابه ایران داشتند یا جمعیتی نزدیک به ایران دارند را بررسی می‌کنیم.

*** آلمان
* جمعیت: ۸۳٫۰۲ میلیون نفر
‌* تعداد کل مبتلایان: ۳۷۴ هزار و ۷۳۴ نفر
* تعداد کل مرگ بر اثر کرونا: ۹۹۱۰ نفر

آلمان از جمله کشورهایی بود که از ابتدا در مقابله با کرونا نسبت به سایر کشورها موفق‌تر عمل کرد و حتی باعث شگفتی دیگر کشورهای اروپایی شده بود. این را به این دلیل می‌گوییم که حداکثر تعداد کشته‌های این کشور در موج اول کرونا ۳۳۳ نفر بود و بعد از عبور از آن موج تعداد کشته‌های این کشور همواره کمتر از ۴۰نفر ثبت شد و حتی به یک نفر و دو نفر در روز هم رسیده بود.

همان زمان گمانه‌زنی‌هایی در مورد علت موفقیت آلمان در مهار کرونا مطرح شد که فارغ از کلیشه‌های جاری در مورد احترام مردم آلمان به مقررات فاصله گذاری اجتماعی و مسائلی از این دست که خیلی هم دقیق نیست؛ به نظر می‌رسد علت اصلی سیستم درمانی قوی و امکانات بهداشتی گسترده این کشور است.

هرچند اخیرا گفته شده به علت فرسودگی کادر درمان قرار است ۱۵‌هزار سرباز ارتش آلمان به کمک آن‌ها بروند. در حال حاضر اگر تعداد مبتلایان جدید روزانه را مبنا قرار دهیم این کشور با موج دوم کرونا دست و پنجه نرم می‌کند. چون پنج روز پیش در این کشور ۷۹۶۷ نفر مبتلای جدید شناسایی شد که بالاترین آمار روزانه از شروع کرونا بود.

همین سه روز پیش هم صدر اعظم این کشور هشدار داده بود روزهای سختی در پیش است و مردم باید در خانه بمانند. محدودیت‌ها در تمام آلمان به صورت یکسان اجرا نمی‌شود و شرایط هر ایالت فرق می‌کند. با این حال همین محدودیت‌ها را هم گروه‌هایی از مردم بر نمی‌تابند و اواسط تابستان که هنوز این موج دوم کرونا در آلمان شروع نشده بود تظاهراتی در برلین برگزار شد در اعتراض به محدودیت‌های کرونایی.

*** فرانسه
* جمعیت: ۶۶٫۹۹ میلیون نفر
* تعداد کل مبتلایان: ۹۱۰ هزار و ۲۷۷ نفر
* تعداد کل مرگ بر اثر کرونا: ۳۳۶۲۳ نفر

فرانسه هم مثل آلمان الان درگیر موج دوم کروناست با این تفاوت که موج دوم شدیدتر از موج اول به سراغ این کشور آمده. مرتبه قبلی حداکثر تعداد مبتلای جدید در تاریخ ۱۲ فروردین ما شناسایی شد که ۷۵۷۸ نفر بود الان اما همین چهار روز پیش با ۳۲۴۲۷ مبتلا رکورد جدیدی در این کشور ثبت شد. هرچند که این آمار رو به کاهش است و پریروز تا حدود ۱۳ نفر پایین آمد.

نمودار مبتلایان کرونا در فرانسه در هفته‌های اخیر در عین حال که افزایشی بوده یک نوع رفتار سینوسی از خود نشان داده و بعد از هر صعود معمولا تا چند روز روی مدار نزولی قرار گرفته است. نکته اساسی در مورد این کشور کاهش چشمگیر مرگ و میر نسبت به مبتلایان جدید است. یعنی اگرچه در موج قبلی آمار مبتلایان جدید به کمتر از حالا بود اما تعداد افراد فوت شده در یک روز به مراتب بیشتر از موج فعلی بود.

به طور مثال در روز ۲۷ فروردین آن‌ها بیش از ۱۴۰۰ نفر فوتی در یک روز داشتند الان اما با وجود ده‌ها هزار مبتلای جدید زیر ۱۵۰ نفر کشته در روز ثبت می‌کنند. این نشان می‌دهد که فرانسوی‌ها در این فاصله زمانی خوب خودشان را برای درمان بیماران مبتلا به کرونا آماده کردند. شهروندان فرانسوی هم تاکنون چند مرتبه در اعتراض به محدودیت‌های کرونایی تجمع کردند .

نمونه اخیر اوایل مهرماه بود که صاحبان کافه‌ها و رستوران‌های این کشور به خیابان‌های پاریس ریختند. دولت فرانسه گفته بود این مراکز از ساعت ۲۲ باید تعطیل کنند. در روزهای اخیر شکل جدیدی از قرنطینه هم در این کشور شروع شده به این ترتیب که اهالی پاریس و ۸ شهر دیگر حق تردد شبانه ندارند.

*** انگلستان
* جمعیت: ۵۵٫۹۸ میلیون نفر
* تعداد کل مبتلایان: ۷۴۱ هزار ۲۱۲ نفر
* تعداد کل مرگ بر اثر کرونا: ۴۳۷۲۶ نفر

موج دوم کرونا در انگلستان هم سهمگین‌تر از اولی است. هفته پیش آن‌ها تا آستانه ثبت ۲۰ هزار مبتلای جدید در یک روز پیش رفتند در حالی که در بهار امسال حداکثر ۷۸۶۰ نفر مبتلای جدید در یک روز داشتند که آن هم البته یک استثنا بود. آمار مرگ و میر روزانه در انگلیس اما درست مثل فرانسه با صعود تعداد مبتلایان نسبت عکس داشته. یعنی در بهار آن‌ها تا بیش از ۱۱۰۰ کشته در یک روز هم رسیدند اما الان با وجود این موج هولناک بیماران جدید کمتر از ۱۵۰ نفر کشته می‌دهد.

انگلیس از جمله کشورهایی بود که محدودیت‌های سفت وسختی برای مقابله با کرونا در نظر گرفت و حتی تشکیل تجمعات بیش از ۶ نفر را ممنوع کرد و جریمه ۱۰ هزار پوندی برای آن در نظر گرفت. عده‌ای از مردم هم این ماه و هم ماه پیش در اعتراض به این قرنطینه به خیابان‌های لندن آمدند اما گفته شده این قوانین جدید دست کم تا ۶ ماه پابرجا خواهد بود. کادر درمان هم در این کشور از شرایط خود راضی نیستند و در چند تجمع اعتراضی علیه بوریس جانسون شعار دادند.

*** هند
جمعیت: ۱٫۳۵۳ میلیارد نفر
تعداد کل مبتلایان: ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار و ۱۲۵ نفر
تعداد کل مرگ بر اثر کرونا: ۱۱۵ هزار و ۲۶۷ نفر

هند به عنوان یک کشور ۱٫۳ میلیارد نفری شاید خیلی گزینه خوبی برای مقایسه با کشور ما نباشد اما شیوه شیوع کرونا در این کشور به عنوان یک مورد منحصربه‌فرد قابل بررسی است. مردم هند در واقع کلا یکبار درگیر موج کرونا شدند و الان هم در حال عبور از آن هستند. در ماه‌های اول شیوع کرونا در کشورهای مختلف، آمار ناچیزی در هند اعلام می‌شد که بعضی آن‌ها را با شرایط خاص اجتماعی این کشور و عدم امکان آزمایش‌های گسترده مرتبط دانستند.

به تدریج اما آمار در این کشور هم به پیش‌داوری‌های قبلی نزدیک شد. کار به جایی رسید که اواسط ماه پیش میلادی نزدیک به یکصد هزار مبتلای جدید در هر روز شناسایی می‌شد. آمار بالای یکهزار کشته در روز عادی شده بود و حتی یک مرتبه ۲۰۰۶ نفر در این کشور جان خود را بر اثر کرونا از دست دادند.

به تدریج اما با عبور از این موج تعداد فوتی‌ها نصف شده و آمار مبتلایان جدید هم تا کمتر از ۵۰ هزار نفر سقوط کرده. از مجموعه ۴۰٫۷ میلیون مبتلای کرونا در جهان حدود ۷٫۶ میلیون نفر یعنی بیش از ۱۸ درصد اهل هند هستند و این کشور امیدوار است با به سرانجام رساندن واکسن بومی‌کرونا که آزمایش‌های بالینی آن از پریروز شروع شده با این بیماری مقابله کند. هند بزرگترین قطب تولید واکسن در جهان است.

*** اسپانیا
* جمعیت: ۴۶٫۹۴ میلیون نفر
* تعداد کل مبتلایان: یک میلیون و ۱۵ هزار و ۷۹۵ نفر
* تعداد کل مرگ بر اثر کرونا: ۳۳ هزار و ۹۹۲ نفر

اسپانیا مثل ایران و ایتالیا یکی از اولین کشورهایی بود که مبتلا به شیوع گسترده کرونا شد. در مرحله اول اسپانیایی‌ها تا ۱۰۸۵۹ نفر مبتلای جدید در یک روز هم پیش رفتند اما به تدریج با اعمال محدودیت‌ها بر شرایط مسلط شدند. اواخر بهار و نیمه اول تابستان را به آرامی‌سپری کردند تا دو ماه پیش که عملا وارد موج دوم کرونا شدند.

در روزهای اخیر چیزی حدود ۱۲ هزار مبتلای جدید هر روز در اسپانیا شناسایی می‌شود و اما آمار مرگ و میر در این کشور معمولا زیر صد نفر است. در حالی که در موج قبلی تا نزدیک یک‌هزار کشته در روز هم پیش رفته بودند. در اسپانیا هم محدودیت‌های کرونایی (و نه قرنطینه) برقرار است، به طور مثال در ایالت کاتالونیا، رستوران‌ها فقط حق دارند تنها غذای بیرون‌بر ارائه کنند و باشگاه‌های ورزشی و اماکن فرهنگی تنها با ۵۰‌درصد ظرفیت حق فعالیت دارند. فروشگاه‌ها و پاساژهای خرید هم تنها با ۳۰ درصد ظرفیت باید باز باشند.

*** ترکیه
* جمعیت: ۸۲ میلیون نفر
* تعداد کل مبتلایان: ۳۴۹ هزار و ۵۱۹ نفر
* تعداد کل مرگ بر اثر کرونا: ۹۳۷۱ نفر

ترکیه که جمعیتی تقریبا معادل با ایران دارد دیرتر از ما درگیر کرونا شد. تعداد مبتلایانش هم فاصله محسوسی با ایران دارد و تعداد فوتی‌های این کشور تقریبا یک سوم ما است. نقطه اوج موج اول کرونا در این همسایه غربی ۵۱۳۸ نفر بود در ۲۳ فروردین ماه و با عبور از آن مقطع همواره آمار مبتلایان جدید این کشور کمتر از دو هزار نفر بود تا همین دو روز پیش که رقم ۲۰۲۶ نفر را ثبت کردند.

آمار مرگ و میر در این کشور هم از همین الگو پیروی کرده و دفعه قبلی حول و حوش ۱۲۰ نفر می‌چرخید و الان کمتر از صد نفر است. شاید اگر تعداد مبتلایان جدید در این کشور مثل کشورهای اروپایی بالا برود موفق به حفظ آمار فعلی فوتی‌ها نباشند. دولت ترکیه در بهار امسال قرنطینه و محدودیت‌های سختگیرانه‌ای برای مقابله با کرونا اعمال کرده بود و با بالا رفتن آمار دور جدیدی از اعمال این محدودیت‌ها شروع شده است.

کدخبر: ۳۵۵۳۵۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر