کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۷۵۲۷
تاریخ خبر:

قیمت جدید گوشی‌ موبایل پس از نوسان نرخ ارز

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی | دلار دیروز ۲۱هزار تومان شد. تقریبا از هفته آخر خردادماه این ارز نفرین‌شده بیخ گلویمان را گرفته و حالا اولین اثرات جهش چشمگیر آن در بازار موبایل قابل مشاهده است. مقایسه قیمت گوشی‌ها با زمانی که دلار ۱۷هزار تومان بود، نشان می‌دهد باید کل برنامه‌هایی را که برای خرید گوشی داشتیم، فراموش کنیم و از ابتدا دنبال موبایلی متناسب با بودجه‌مان بگردیم.

چراکه گوشی‌هایی که اواخر خردادماه دو تا پنج‌میلیون تومان بودند، حدود ۵۰۰هزار تومان و آنهایی که پنج تا ۱۰میلیون تومان بودند، حدود یک‌میلیون تومان و آنهایی که بالای ۱۰میلیون تومان بودند، بیش از دو‌میلیون تومان گران شده‌اند. بهتر است سراغ گوشی‌های ۲۰میلیونی را نگیرید، چراکه حالا اسمشان عوض شده و به گوشی‌های ۳۰میلیونی تبدیل شده‌اند. خیلی از آنها هم گوشه انبار خاک می‌خورند تا تکلیف قیمت دلار برای فروشنده‌ها مشخص شود.

*** تغییرات قیمت موبایل‌‌های کمتر از دو‌میلیون تومانی
هوآوی Y5 Lite پرفروش‌ترین موبایلی است که می‌توانید با بودجه کمتر از دو‌میلیون تومان بخرید. قیمت آن در حال حاضر یک‌میلیون و ۹۰۰هزار تومان است و قبل از جهش دلار، تقریبا یک‌میلیون و ۷۵۰هزار تومان قیمت داشت. سامسونگ Galaxy A2 Core رتبه دوم پرفروش‌ترین موبایل را در این محدوده قیمت از آن خود کرده است. قیمت این گوشی در حال حاضر یک‌میلیون و ۸۵۰هزار تومان است که به‌طور استثنا تاثیری از افزایش قیمت دلار نگرفته است. در طرف مقابل سامسونگ Galaxy J2 Core که پیش از این یک‌میلیون و ۹۰۰هزار تومان بود، در مدت سه هفته گذشته تقریبا ۱۰۰هزار تومان گران شده و به جمع دو‌میلیونی‌ها پیوسته است.

*** تغییرات قیمت موبایل‌‌های دو تا سه‌میلیونی
سامسونگ Galaxy A10s چندماهی می‌شود در صدر پرفروش‌ترین گوشی‌های بازار قرار دارد. قیمت آن قبل از افزایش قیمت دلار حدود دو‌میلیون و ۶۰۰هزار تومان بود و این روزها با افزایش قیمت ۴۰۰هزار تومانی، در محدوده سه‌میلیون تومان فروخته می‌شود. حتی بعضی فروشگاه‌ها این گوشی را به قیمت سه‌میلیون و ۳۰۰هزار تومان می‌فروشند. هوآوی Y6 Prime که در محدوده قیمت دو تا سه‌میلیون پشت سر سامسونگ Galaxy A10s حرکت می‌کند، این روزها در بازار دو‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان فروخته می‌شود و تغییر چندانی نسبت به روزهای قبل از گرانی دلار نکرده است. در طرف مقابل هوآوی Y5 از سه هفته پیش تا حالا ۳۰۰هزار تومان گران شده و این روزها دو‌میلیون و ۳۰۰هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود.

سامسونگ Galaxy A01 داستان مشابهی دارد و در این چند هفته‌ای که دلار سر به فلک کشیده، از دو‌میلیون تومان به دو‌میلیون و ۳۰۰هزار تومان افزایش قیمت پیدا کرده است. Redmi 8A پرفروش‌ترین گوشی شیائومی به حساب می‌آید. قبل از جهش دلار می‌توانستیم این گوشی را با دو‌میلیون و ۳۰۰هزار تومان بخریم اما در عصر دلار ۲۱هزار تومانی، قیمت شیائومی Redmi 8A به محدوده دو‌میلیون و ۸۰۰هزار تومان رسیده است. در بین پرفروش‌ترین گوشی‌های نوکیا هم می‌توان به نوکیا ۳٫۲ اشاره کرد که درحال حاضر حدود دو‌میلیون و ۸۰۰هزار تومان فروخته می‌شود. قبل از گرانی دلار این گوشی دو‌میلیون و ۶۰۰هزار تومان بود.

*** تغییرات قیمت موبایل‌‌های سه تا چهار‌میلیونی
شیائومی Redmi 8 پرفروش‌ترین گوشی در محدوده قیمت سه تا چهار‌میلیون تومان است. البته این گوشی تازه وارد چنین محدوده‌ای شده. قبل از افزایش قیمت دلار Redmi 8 در بازار دو‌میلیون و ۹۰۰هزار تومان بود و حالا قیمت آن به سه‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان رسیده است. هوآوی Y7 Prime با ظرفیت ۶۴گیگابایت در این مدت ۳۰۰هزار تومان گران شده و حالا برای خرید آن باید حدود سه‌میلیون و ۴۰۰هزار تومان هزینه کنید.

نوکیا ۶٫۲ قبل از جهش دلار تقریبا سه‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان بود و این روزها خرید آن بودجه سه‌میلیون و ۸۰۰هزار تومانی احتیاج دارد. از جمله دیگر گوشی‌های این رده می‌توان به آنر ۱۰ Lite اشاره کرد که این روزها سه‌میلیون و ۹۰۰هزار تومان فروخته می‌شود. قبل از افزایش قیمت دلار، آنر ۱۰ Lite تقریبا سه‌میلیون و ۶۰۰هزار تومان بود. سامسونگ Galaxy A11 عضو تازه بازار موبایل است که ورود آن با جهش دلار همزمان شده و تقریبا سه‌میلیون و ۲۵۰هزار تومان قیمت دارد.

*** تغییرات قیمت موبایل‌‌های چهار‌تا پنج‌میلیونی
شیائومی Redmi Note 8 جدیدا به باشگاه گوشی‌های چهار تا پنج‌میلیونی آمده. قبل از اینکه دلار از پشت به ما خنجر بزند، این گوشی در بازار حدود سه‌میلیون و ۸۰۰هزار تومان بود و هم‌قیمت با Redmi Note 8T فروخته می‌شد. حالا قیمت آنها به ترتیب به چهار‌میلیون و ۴۰۰هزار و چهار‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان رسیده است. سامسونگ Galaxy A30s در بازار موبایل یکی از رکورددارهای افزایش قیمت است. قبل از گرانی دلار این گوشی در محدوده چهار‌میلیون تومان بود و این روزها حدود چهار‌میلیون و ۹۰۰هزار تومان فروخته می‌شود تا نشان دهد با کسی شوخی ندارد.

جهش قیمت دلار مشتری‌های هوآوی P30 Lite را پرانده. این گوشی پیش از این یکی از پرفروش‌ترین‌های هوآوی بود اما با افزایش قیمت عجیب و غریبش جای خود را به Y9 Prime داده است. سه هفته پیش P30 Lite در بازار حدود چهار‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان بود و حالا در محدوده پنج‌میلیون تومان فروخته می‌شود. Y9 Prime هم از جمع گوشی‌های سه‌میلیونی جدا شده و با افزایش قیمت ۴۰۰هزار تومانی به چهار‌میلیون و ۳۰۰هزار تومان رسیده است.

آنر ۹X دیگر نماینده هوآوی در جمع گوشی‌های چهار تا پنج‌میلیونی است که تحت تاثیر افزایش قیمت دلار، حدود ۳۰۰هزار تومان گران شده و این روزها خرید آن بودجه پنج‌میلیونی لازم دارد. این گوشی قبل از جهش دلار حدود چهار‌میلیون و ۷۰۰هزار تومان بود. هوآوی Y7 Prime با ظرفیت ۱۲۸گیگابایت یکی دیگر از رکورددارهای افزایش قیمت در هفته‌های اخیر است. این گوشی زمانی که دلار در محدوده ۱۸هزار تومان بود حدود سه‌میلیون و ۱۰۰هزار تومان قیمت داشت و حالا با گذشته سه هفته بیش از یک‌میلیون تومان گران شده و به چهار‌میلیون و ۳۰۰هزار تومان رسیده است.

از جمله دیگر گوشی‌های این محدوده قیمت می‌توان به سامسونگ Galaxy A30 اشاره کرد که تحت تاثیر دلار، حدود ۶۰۰هزار تومان گران شده و در بازار چهار‌میلیون و ۳۰۰هزار تومان فروخته می‌شود. سامسونگ Galaxy A21s هم از تازه‌واردها است که ورود آن با جهش قیمت دلار همزمان شده و در حال حاضر تقریبا چهار‌میلیون و ۸۰۰هزار تومان قیمت دارد.

*** تغییرات قیمت موبایل‌‌های پنج تا هفت‌میلیونی
سامسونگ Galaxy A51 بعد از A10s پرطرفدارترین گوشی سامسونگ است که جدیدا مقام اول را واگذار کرده. احتمالا افزایش قیمت ۹۰۰هزار تومانی آن چندان در این مورد بی‌تاثیر نیست. سامسونگ Galaxy A51 این روزها در بازار حدود شش‌میلیون و ۹۰۰هزار تومان فروخته می‌شود. البته فروشگاه‌های بزرگ و عمده‌فروشی‌ها قیمت‌هایی در حد شش‌میلیون و ۶۰۰هزار تومان هم پیشنهاد می‌دهند. Redmi Note 8 Pro یکی دیگر از گوشی‌های پرفروش در محدوده پنج تا هفت‌میلیونی است.

فروشنده‌ها عموما این گوشی را با قیمت پنج‌میلیون و ۸۰۰هزار تومان می‌فروشند. قبل از افزایش قیمت دلار می‌توانستیم با بودجه پنج‌میلیونی شیائومی Redmi Note 8 Pro بخریم. شیائومی Redmi Note 9S یکی دیگر از موبایل‌های پرفروش در این محدوده قیمت به حساب می‌آید که در سه هفته گذشته از پنج‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان به محدوده شش‌میلیون و ۲۰۰هزار تومان افزایش قیمت پیدا کرده است.

با بودجه پنج تا هفت‌میلیونی گزینه‌های زیادی از سامسونگ به چشم می‌خورند که اکثر آنها با افزایش قیمت حدود ۵۰۰هزار تومانی به استقبال مشتریانشان آمده‌اند. جهش دلار در سه‌هفته اخیر باعث شده قیمت سامسونگ Galaxy M30 از چهار‌میلیون و ۵۰۰ به پنج‌میلیون و ۱۰۰هزار، Galaxy A31 از چهار‌میلیون و ۷۰۰ به پنج‌میلیون و ۵۰۰هزار، Galaxy A50 از چهار‌میلیون و ۹۰۰ به پنج‌میلیون و ۷۰۰هزار و Galaxy A9 از پنج‌میلیون و ۳۰۰ به پنج‌میلیون و ۷۰۰هزار تومان برسد.

*** تغییرات قیمت موبایل‌‌های هفت تا ۱۰‌میلیونی
اگر قصد خرید سامسونگ Galaxy A70 را دارید، باید حدود یک‌ونیم‌میلیون تومان بیشتر از سه هفته پیش بودجه کنار بگذارید. جهش دلار قیمت این گوشی را از شش‌میلیون و ۲۰۰هزار تومان به هفت‌میلیون و ۷۰۰هزار تومان افزایش داده است. سامسونگ Galaxy A71 افزایش قیمت بیشتری داشته و در سه هفته اخیر دو‌میلیون تومان گران شده است. این روزها Galaxy A71 تقریبا ۹میلیون و ۳۰۰هزار تومان قیمت دارد.

در چنین شرایطی قیمت سامسونگ Galaxy A80 هم از حدود هفت‌میلیون و ۹۰۰هزار تومان به هشت‌میلیون و ۷۰۰هزار تومان رسیده و حتی در برخی فروشگاه‌ها با قیمت هشت‌میلیون و ۹۰۰هزار تومان فروخته می‌شود. گران‌ترین گوشی هوآوی یعنی Nova 5T در همین محدوده قرار دارد. البته جدیدا با افزایش قیمت دو‌میلیونی که پشت سر گذاشته به جمع گوشی‌های گران‌قیمت پیوسته است. این روزها هوآوی Nova 5T تقریبا هشت‌میلیون تومان قیمت دارد. قبل از جهش دلار این گوشی در بازار حدود شش‌میلیون تومان بود.

*** تغییرات قیمت موبایل‌‌های ۱۰ تا ۲۰میلیونی
پرچمدارها با افزایش قیمت دلار، حسابی یکه‌تازی می‌کنند. آنقدری قیمتشان بالا رفته که پیدا کردن آنها چندان کار ساده‌ای نیست و اغلب فروشگاه‌ها می‌گویند، فعلا موجود نداریم. مثلا Redmi Note 10 به عنوان یکی از پرچمدارهای شیائومی همگام با جهش دلار، از ۹میلیون و ۴۰۰هزار تومان به ۱۱میلیون و ۳۰۰هزار تومان پریده و سامسونگ S10 حدود ۱۷میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود. این گوشی قبل از افزایش قیمت دلار حدود ۱۳میلیون و ۵۰۰هزار تومان بود.

این مورد یقه سامسونگ Galaxy S20 را هم گرفته و باعث شده قیمت آن از ۱۷میلیون و ۵۰۰هزار تومان به حدود ۱۹میلیون و ۷۰۰هزار تومان برسد. Galaxy Note 10 هم در سه هفته گذشته حدود سه‌میلیون تومان گران شده و از ۱۵میلیون و ۲۰۰هزار به ۱۸میلیون تومان افزایش قیمت داشته. گوشی تازه‌وارد آیفون از افزایش قیمت دلار بی‌تاثیر نمانده. iPhone SE 2 با ظرفیت ۱۲۸گیگابایت از سه هفته پیش تا حالا حدود سه‌میلیون تومان گران شده و این روزها با قیمت ۱۴میلیون تومان فروخته می‌شود.

*** تغییرات قیمت موبایل‌‌های بالای ۲۰میلیون تومانی
گوشی‌های آیفون تا یک‌ونیم برابر گران شده‌اند. نمونه آن iPhone 11 Pro Max با ظرفیت ۶۴گیگابایتی است که قبل از جهش دلار حدود ۲۵میلیون تومان بود و حالا دنیای جدیدی به روی طرفداران آیفون باز کرده و به قیمت ۳۴میلیون تومان رسیده است. iPhone 11 Pro با ظرفیت ۲۵۶گیگابایتی قبل از گرانی دلار ۲۶میلیون و ۷۰۰هزار تومان بود و حالا خرید آن بودجه ۳۱میلیونی احتیاج دارد. گران‌ترین گوشی سامسونگ جایگاه خود را محکم‌تر کرده. سامسونگ Galaxy S20 Ultra سه هفته پیش ۲۶میلیون تومان قیمت داشت و این روزها به حدود ۲۹میلیون تومان رسیده است.

کدخبر: ۳۳۷۵۲۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر