کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۱۲۷۴
تاریخ خبر:

گره مشکلات در افغانستان چطور باز می‌شود؟

روزنامه هفت صبح | صلح با طالبان این روزها جنبه جدی‌تری گرفته است. این گروه در ماه‌های اخیر دست به حملات زیادی در کابل و برخی دیگر از شهرها زده‌اند و حالا به نظر می‌رسد که دولت افغانستان هم مایل است تا به نوعی این گروه را از حملاتی که منجر به کشته و زخمی شدن بسیاری از افغانستانی‌ها می‌شود باز دارند.

برای دولت اشرف غنی گفت‌وگو با حمایت قطر و آمریکا در دوحه راه‌حلی مناسب به نظر می‌رسد اما ناظران می‌گویند اینگونه از گفت‌وگوها همانطور که تا امروز راه به جایی نبرده است از این به بعد هم نخواهد برد.کابل، پایتخت افغانستان، در روز آغازین هفته شاهد دو انفجار مین مغناطیسی بود. در همین روز شنبه ۱۱ بهمن(۳۰ ژانویه) یک پاسگاه پلیس در ننگرهار هدف حمله جنگجویان افراطی طالبان قرار گرفت.

به گزارش رسانه‌های افغانستان در حادثه انفجار دو‌مین مغناطیسی در ناحیه چهارم و پنجم شهر کابل که در آن دو خودرو هدف مهاجمان بوده است، حداقل چهار نفر زخمی شده‌اند.انفجار اول در نزدیکی پل کمپنی که هدفش یک دستگاه خودروی پلیس بود تلفات جانی یا زخمی بر جای نگذاشت. انفجار دوم که چند نفر را زخمی کرد در شهرک سلیم کاروان روی داد.

مسئولیت انفجارهای صبح شنبه در کابل را تا به این لحظه هیچ فرد یا گروهی بر عهده نگرفته است.
همزمان انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در ولسوالی شیرزاد ولایت ننگرهار که هدف آن یک پاسگاه پلیس افغانستان بود باعث کشته شدن هشت‌نفر از نیروهای امنیتی این کشور شد. برخی از خبرگزاری‌های افغانستان شمار قربانیان این حمله را ۱۴نفر ذکر کرده‌اند.‌اسلامگرایان افراطی طالبان با پذیرفتن مسئولیت این حمله انتحاری می‌گویند در این حمله تلفات سنگینی به نیروهای امنیتی افغانستان وارد کرده‌اند.

*** جنگ در هلمند و قندهار‌ / صلح بین‌الافغانی در قطر
به نوشته یورونیوز از سوی دیگر و همزمان با انفجارها در کابل و ننگرهار، وزارت دفاع ملی افغانستان اعلام کرد که ۳۳نفر از جنگجویان طالبان از جمله یک مسئول نظامی این گروه به‌دست نظامیان ارتش در ناوه هلمند و هفت جنگجوی دیگر در ولسوالی ارغنداب ولایت قندهار کشته شده‌اند.

به گفته وزارت دفاع افغانستان در این دو عملیات که با مشارکت نیروی هوایی و زمینی ارتش افغانستان صورت گرفت، چند دستگاه وسایل نقلیه و مهمات و تسلیحات گروه طالبان نیز از بین رفته است.
افزایش ترورهای هدفمند و حملات انتحاری و نیز انفجار خودروهای بمب‌گذاری شده در خاک افغانستان در حالی است که به‌دنبال توافق آمریکا با طالبان، مذاکرات صلح موسوم به بین‌الافغانی بین طالبان و دولت مرکزی افغانستان در دوحه قطر تا به امروز راه به جایی نبرده است.

*** کاهش و خروج نظامیان آمریکایی؛ ژنرال پترائوس هشدار داد
ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده پیشین آمریکایی نیروهای ناتو در افغانستان در آخرین اظهارات خود و با اشاره به اوضاع و پیامدهای کاهش و خروج نظامیان آمریکایی از این کشور نسبت به بدترین حالت که می‌تواند به شکست نظامیان افغانستان و سقوط برخی مناطق منجر شود، هشدار داد.

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون می‌گوید طالبان به تعهدات توافق‌نامه صلح خود با ایالات متحده عمل نمی‌کند. از سوی دیگر طالبان، صلح و آتش‌بس را منوط به خروج نیروهای نظامی خارجی از خاک افغانستان کرده است.در حال حاضر شمار نظامیان آمریکایی در افغانستان ۲۵۰۰نفر است و آمریکا شرط خروج تمام نظامیان خود از افغانستان را منوط به اجرای تعهدات طالبان کرده است.

مذاکره‌کننده ارشد هیات طالبان گفته که اگر اشرف‌غنی از ریاست‌جمهوری افغانستان استعفا دهد، این گروه حاضر است با حکومت جدید همکاری کند. شیرمحمدعباس استانکزی که با هیاتی به روسیه رفته، ادعای مقام‌های آمریکا درباره ادامه روابط طالبان و القاعده را رد کرده‌است. ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به سخنان آقای استانکزی گفته طالبان عامل ادامه جنگ و خشونت در افغانستان است.

کدخبر: ۳۷۱۲۷۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر