کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۷۹۶۷
تاریخ خبر:

گردهمایی خودروهای کمیاب کلاسیک ایران در دیزین

روزنامه هفت صبح، سیدمحمدرضا دادگستر | علاقه به خودروهای کلاسیک در بازار ایران کم نیست و به خصوص در سال‌های اخیر موج تازه‌ای از خرید و بازسازی این خودروها توسط کلاسیک‌بازهای عمدتاً جوان آغاز شده است. این خودروها هر چند وقت یک بار در تورهایی کوتاه‌مدت دور هم جمع می‌شوند و مجالی برای دوستداران‌شان فراهم می‌کنند تا از نزدیک با خودرو آشنا شوند‌ اما تور دیزین که آخر هفته گذشته انجام شد، توری متفاوت بود چون محدود به مدل‌هایی خاص مثل فورد موستانگ یا فولکس قورباغه‌ای نبود و همه، از بنز و ب.ام.و تا فورد و شورولت در آن حضور داشتند‌ اما در بین آنها سه نسخه کمیاب و خاص را گلچین کردیم تا شما را با آنها آشنا کنیم.

‌فورد فایرلاین
فایرلاین تنها ۱۵ سال روی خط تولید فورد بود؛ یعنی از ۱۹۵۵ تا ۱۹۷۰‌ اما همین ۱۵ سال که مصادف شده بود با رشد اقتصادی سریع بعد از جنگ جهانی دوم و زندگی پر از ناز و نعمت آمریکایی‌ها باعث شد تا نام فایرلاین در تاریخ صنعت خودروسازی جاودان باقی بماند و هر کسی با دیدن آن سریع یادش بیفتد که این همان خودرویی است که در فیلم یا سریالی دیده! معروف‌ترین رنگ این کوپه آمریکایی ترکیب سفید-قرمز بود که نسخه حاضر در دیزین هم از همان نوع بود. زیر کاپوت فورد فایرلاین یکی از این دو پیشرانه را پیدا می‌کنید: موتور شش سیلندر با ۱۲۰ اسب بخار قدرت یا موتور V8 با ۱۶۲ اسب بخار قدرت.

‌شورولت کوروت C3
سومین نسل از کوروت پرآوازه یکی از زیباترین خودروهای قرن بیستم بود که حتی بعضی از طراحان معتقدند از جگوار ای-تایپ هم بهتر طراحی شده! این نسل از سال ۱۹۶۸ تا ۱۹۸۲ ‌ روی خط تولید جنرال موتورز قرار داشت. اگرچه پلتفرم کوروت C3 با نسل دوم آن یکی است اما تلاش مهندسان جنرال موتورز باعث شد تا فرمان‌پذیری و لذت سواری نسل سوم کاملاً متمایز با نسل دوم باشد.

یکی از ابتکارهای جذاب شرکت در این نسل از کوروت به طراحی کابین آن برمی‌گردد که رنگ آن در هماهنگی با رنگ خودرو قرار دارد. این خودرو با پیشرانه‌های مختلف به بازار عرضه شد اما سریع‌ترین نسخه کوروت نسل سوم را می‌توان نمونه سقف تاشو ۷٫۰ لیتری V8 مدل ۱۹۶۸ دانست که قادر است در حدود ۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت دست یابد!

‌مرسدس بنز گالوینگ SL190


به جز مرسدس بنز گالوینگ SL300 سفیدرنگ که تنها یک نسخه از آن در ایران موجود است و ادعا می‌شود که گران‌ترین خودروی ایران است، یک مرسدس بنز گالوینگ SL190 سبز کمرنگ هم در ایران تردد می‌کند که ستاره درخشان تور دیزین بود‌ اما این خودرو هم که در زمان عرضه در سال ۱۹۶۱ قیمت چهار هزار و ۲۹۵ دلاری داشت امروزه یکی از باارزش‌ترین خودروهای کلاسیک بنز است و در حراجی‌ها با قیمت یک میلیون دلاری معامله می‌شود. پیشرانه ۱٫۹ لیتری این خودرو قادر به تولید ۱۰۵ اسب بخار نیرو است و با یک گیربکس چهار سرعته دستی هماهنگ می‌شود.

کدخبر: ۴۱۷۹۶۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر