کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۱۷۴۴
تاریخ خبر:

گران‌ترین چیزها در فروشگاه‌های اینترنتی ایران

‌روزنامه هفت صبح، ‌آبان فرزیان ‌| سال ۱۳۶۹، پدر و مادرم بعد ۱۰ سال زندگی کارمندی، یک خانه ویلایی ۱۰۰متری دو طبقه خریداری کردند به‌قیمت ۹۵۰ هزار تومان؛ برای همین دیروز، یعنی در دهم شهریور سال ۱۴۰۰ وقتی به‌طور اتفاقی در سایت‌های فروش اینترنتی ایرانی چشمم به یک خانه عروسکی با قیمت ۱۴میلیون و ۵۰۰ هزار افتاد،احساس عجیبی داشتم. حالا بگذریم که ۱۰۰هزار تومان از ارزش اولین خانه ما، قیمت اشتراک خط تلفن ثابت بوده است!

قطعا اگر شما هم چشم‌‌هایتان را ببندید و به‌یاد بیاورید قیمت اولین گوشی موبایلی که خریداری کردید، چقدر بوده، با چقدر پول موفق شدید اولین خودرو شخصی‌تان را سند بزنید یا با چه مقدار «پول تو جیبی» روانه مدرسه می‌شدید چنین حسی خواهید داشت. در بسیاری موارد، لازم نیست راه دور برویم.

حتما یادتان می‌آید در اوایل دهه هشتاد برای اینکه قیمت چیزی را به دلار تبدیل کنیم، نرخ ارز را گرد می‌کردیم به سمت بالا تا به هزار تومان برسد و ذهن راحت‌تر قیمت آن را محاسبه کند. خب! برای روز پنجشنبه کافی است. قصد ندارم برایتان روضه بخوانم و ذکر مصیبت کنم. بیایید این نوشته را به قصد تفریح بخوانیم و چند مورد از گران‌ترین چیزهایی که در فروشگاه‌های اینترنتی ایران به چشم می‌خورند را با هم مرور کنیم. مگر دل آدم چقدر برای غصه و حسرت جا دارد؟

شماره یک: نسخه‌ای خاص از شاهنامه
۹۷۳سال پیش در نیشابور پسری به‌دنیا آمد که بعدها عمر خیام مشهور شد. قطعا توقع نداشتید، شاهنامه به‌عنوان یک شاهکار زبان و ادبیات فارسی در این فهرست شیطانی جا داشته باشد اما متاسفانه حقیقت دارد؛ در فروشگاه‌های اینترنتی ایرانی یک نسخه خاص شاهنامه وجود دارد که قیمتش هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. کتاب در قطع رحلی چاپ شده و جلد آن را از چرم طبیعی ساخته‌اند.

ورقه‌های گلاسه،چاپ طلاکوب، تذهیب‌کاری‌ها و یک قاب از جنس چرم باعث و بانی قیمت بالای شاهنامه فردوسی شده‌اند چون نسخه‌های عادی حدود ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارند. اگر دارید سرتان را به نشانه تاسف تند تند تکان می‌دهید، بهتر است بدانید آقای بیل گیتس، نسخه خطی یکی از کتاب‌های داوینچی را در سال ۱۹۹۴ با قیمت ۳۰میلیون دلار خریداری کرده است.

شماره دو: ماگ سفری هوشمند شارژی یا حالا هرچی
ماگ هوشمند چند‌کاره Cauldryn مدل CCS1 به یک باتری لیتیوم- یونی مجهز است و با شارژ کردن آن می‌توانید نوشیدنی خودتان را با دمای دلخواهتان گرم نگه دارید. یک اپلیکیشن هوشمند هم هست که روی گوشی نصب می‌شود و با کمک بلوتوث ارتباط بین گوشی و ماگ برقرار خواهد شد. بعد از آن چی؟ روی گوشی تنظیم می‌کنید که دمای نوشیدنی چقدر باشد، بگویید برایتان قهوه فرانسوی دم کند، یا آب داخل محفظه را استریلیزه کند. ماگ عزیز ما دو تا رفیق شفیق هم به‌عنوان همزن و فرنچ‌پرس دارد که البته باید آنها را جداگانه خریداری کرد. فعلا برای همین ماگ سفری هوشمند شارژی یا هرچی باید شش میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پول بدهید.

شماره سه: موبایل، لپ‌تاپ و سایر شیاطین
آدم وقتی نگاهی به بازار موبایل می‌اندازد، به شرط اینکه خیلی از مرحله پرت نباشد، توقع هر چیزی را دارد. یعنی چند سالی است که قیمت‌ها در بازار دیجیتال بالا رفته و قبح یک‌سری چیز‌ها ریخته شده است. با این حال باز هم قیمت ۵۰ میلیون تومانی آیفون ۱۲ نسخه پرومکس با حافظه ۵۱۲ گیگابایت اذیت‌تان نمی‌کند؟ والا حق دارید بعضی شب‌ها آن را در کابوس‌هایتان ببینید. ولی می‌خواهم شما را با واقیعت‌هایی ترسناک‌تر روبه‌رو کنم.

مثلا تبلت اپل مدل iPad Pro 12.9 inch 2021 5G با حافظه دو ترابایت را الان در بازار ایران با قیمت ۸۱میلیون تومان می‌فروشند. با این پول در اوایل دهه ۹۰ (که روزنامه هفت‌صبح تازه منتشر شده بود) می‌توانستید مرسدس بنز بخرید. همین چهار سال پیش این پول برای خرید یک نسخه هیوندای i20 و تقریبا چهارتا پراید کافی بود. فکر می‌کنید تمام شده؟ نخیر چون در بازار لپ‌تاپ‌ها هم Dell Alienware M15 R3 از سری GAMING را داریم که ۱۰۳میلیون تومان ارزش دارد.

شماره چهار: کفش مناسب ورزش ولی قاتل حساب بانکی
ورزش برای سلامتی مناسب است و پیاده‌روی مادر همه ورزش‌هاست به‌شرطی که گلویتان پیش کفش پیاده‌روی ریباک مدل A 4 گیر نکرده باشد. زیره این کفش را از جنس پلاستیک ساخته‌اند و فروشنده در توضیحات جلوی نحوه بستن بند و کفی نوشته ساده. در شرح ویژگی‌های زیره هم آمده: بدون ویژگی. واقعا آدم از این همه افتادگی و متانت و فروتنگی توقع ندارد با برچسب قیمت ۱۳میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی عرضه شده باشد. لعنتی! در بخش کفش فروشگاه‌های آنلاین، یک مدل کفش روزمره مردانه جی اوکس هم پیدا می‌کنید که ۱۳ میلیون قیمت دارد اما لطف کرده‌اند تخفیف داده‌اند تا احتمالا برای مدتی محدود بتوانید آن را ۱۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان بخرید. خدا را شکر!

شماره پنج: خانه عروسکی اسباب‌بازی‌ لعنتی
خانه‌های عروسکی، خانه‌های مدل هستند. در ابعاد کوچک اما با جزئیات زیاد. مثلا این یکی را باید ۹۰ سانتی‌متر، ۲۵ سانتی‌متر در ۸۲ سانتی‌متر تصور کنید. وزن کل مجموعه به ۱٫۲ کیلوگرم می‌رسد و تمام جزئیات شامل اتاق خواب، آشپزخانه، اتاق‌نشیمن، لاندری روم و… در آن رعایت شده است. قیمتش را هم لابد می‌دانید: ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان. دوباره تکرار کنید: ۱۴ میلیون و … ولش کنید!

شماره شش: یک کیلو غذای سگ و گربه خارجی
نگهداری حیوانات خانگی بعد از گرانی دلارو توقف واردات محصولات خاص مورد نیاز، روزبه‌روز سخت‌تر می‌شود. مثلا نمونه‌های خارجی از غذاهایی که مردم برای سگ و گربه‌هایشان خریداری می‌کردند، کمیاب شده و هرچیز کمیابی، قطعا گران هم می‌شود. به‌عنوان مثال در فروشگاه‌های آنلاین ایرانی، بسته‌های ۱۵ کیلویی غذای سگ با برند بوش را سه میلیون و ۹۰۰ هزار تومان می‌فروشند که تقریبا می‌شود کیلویی ۲۶۰ هزار تومان. یک بسته غذای خشک گربه ۱۰ کیلویی هم داریم که سه میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است. یادتان می‌آید قیمت تمام شده آخرین وعده غذایی که خودتان خوردید چقدر بوده؟

شماره هفت: تلویزیون هموطن گرامی عزیز
تلویزیون QLED هوشمند جی پلاس مدل LQ921S با نمایشگر ۷۵ اینچی، در سال ۱۴۰۰ تقریبا با قیمت مشابه تلویزیون‌های شگفت‌انگیز سیگنچر ال‌جی در سال پنج سال پیش فروخته می‌شود. آن تلویزیون‌ها را به‌عنوان محصولی لاکچری می‌شناختیم که برند کره‌ای همزمان با بازار آمریکا، آن را در ایران عرضه کرده بود و خوب به‌خاطر می‌آورم که رئیس دفتر ال‌جی در ایران حاضر بود خودش شخصا دستگاه را به‌خانه شخص خریدار ببرد. حتما خیریتی در کار بوده که الان باید برای یک تلویزیون ساخته شده به‌دست تولیدکننده‌ کشورمان همان‌ مقدار پول بدهیم.

از نظر فنی LQ921S با نمایشگر ۷۵ اینچی یک تلویزیون همه‌چیز تمام، با نهایت کیفیت و دقت، هوشمند و تا حدی زیباست ولی همچنان باید برایش حدود ۴۲ میلیون تومان پول بدهید (با تخفیف می‌شود ۳۸،۳۷ میلیون تومان) که همین مسئله باعث می‌شود یک محصول ایرانی را هم در فهرست گران‌ترین کالاهای عرضه شده در فروشگاه‌های اینترنتی ایرانی ببینیم اما خیالتان راحت، چون عنوان گران‌ترین لوازم خانگی مال یخچال و فریزر سامسونگ مدل ROSSO2 است با قیمت ۷۳ میلیون تومان. شاید بتوانید گران‌تر از این هم پیدا کنید اما یا دارند سرتان کلاه می‌گذارند یا اینکه با یک نمونه خاص و ویژه طرف هستید.

شماره هشت: ساعت مچی مخصوص آدم‌های عصبانی
برند کوئروی سابرینوس از سال ۱۸۸۲، فعالیت خود را با ساخت جعبه‌های سیگار برگ و ساعت‌های دست‌ساز آغاز کرده و برای خودش شهرتی جهانی دارد. بیشتر شعارهای این برند درباره رویا و هنر تاکید روی ساخته شدن به روش دستی است با این‌حال ساعت‌هایشان را همچنان به‌عنوان وسایلی برای استفاده روزمره، اداری یا رسمی می‌شناسند. ساخته شده از متریالی که در همه ساعت‌ها به‌چشم می‌خورد. استیل، شیشه کوارتز، بند چرمی، عقربه‌های شب‌نما، سگک ضامن‌دار و… خسته‌تان کردم نه؟ قیمتش ۱۶۰ میلیون تومان است و اگر فکر می‌کنید زیاد است، توجهتان را به ارزان‌ترین خودرو تولید داخل یعنی پراید و تیبا جلب می‌کنم که در بازار آزاد همین اندازه فروخته می‌شوند. فقط متاسفانه با ساعت مچی عقربه‌ای مردانه کوئروی سابرینوس مدل ۳۱۹۴٫۱A نمی‌توانید بروید آژانس یا اسنپ کار کنید.

کدخبر: ۴۱۱۷۴۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر