کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۹۱۸۸
تاریخ خبر:

گران‌ترین ایرانی در مصاف با چینی‌های‌ ‌پرشمار!

روزنامه هفت صبح | منطق بازار در مورد خودروهای ایرانی معمولا این بوده که قیمت آنها پایین است و امکانات چندانی هم ندارند. از سال ۹۰ دنا با این ادعا وارد بازار خودرو شد که می‌خواهد منطق بازار را تغییر داده و مشتریان متمول‌تر را هم به خرید خودروی ملی ترغیب کند.

این باور در سال ۹۵ با عرضه مدل دنا پلاس که از آپشن‌های بیشتری بهره می‌برد، قوت گرفت. در این گزارش به سراغ دنا پلاس توربو‌ اتوماتیک رفتیم. سدانی که گران‌ترین تیپ خانواده دناست و امروزه حدود قیمت آن در بازار حول و حوش ۴۹۲میلیون تومان است. هرچند تا یک ماه پیش تا ۶۰۰میلیون تومان هم قیمتش بالا رفت!

*** طراحی
با خرید دنا پلاس، پلاس توربو یا حتی پلاس توربو‌ اتوماتیک طراحی ظاهری تفاوت چندانی پیدا نمی‌کند و نمای ظاهری دنا پلاس توربو‌ اتوماتیک کاملا شبیه دنا دنده‌ای ساده است! البته اگر تغییر لوگوتایپ را تغییر بزرگی بدانیم، شاهد لوگوتایپ ۶AT ‌‌روی صندوق عقب هستیم که نمایانگر شش سرعته و اتوماتیک بودن جعبه دنده خودروست.

نمای جلوی دنا کپی‌برداری از محصولات نسل‌های قبل لکسوس است و حتی تاحدی زبان طراحی میتسوبیشی را به ذهن تداعی می‌کند. در نمای عقب نیز دنا مشهور است به تقلب از روی دست مرسدس بنز در طراحی کلاس C نسل‌های گذشته که خوشبختانه نمونه‌های زیادی از آن در خیابان‌های ایران در حال ترددند و با یک مقایسه ساده به راحتی به این شباهت و کپی‌برداری ناشیانه پی خواهید برد.

*** کابین
اطلاق عنوان سمند با کمی افزایش چاشنی برای دنا پلاس توربو اتوماتیک در بحث کابین منصفانه‌ترین توصیف است! کابین ساده و بی‌روح سمند به گونه‌ای در دنا تداوم پیدا کرده که حتی افزودن سیستم مولتی‌مدیا به کنسول نیز توی ذوق می‌زند و مرهمی برای ناامیدی اولیه از دیدن کابین نیست. به‌رغم پایین‌آمدن کیفیت مونتاژ، هنوز هم این جای سوال وجود دارد که چرا سازنده روی نصب قطعات چوبی مصنوعی که پس از گذشت اندک زمانی به سروصدا می‌افتند علاقه دارد؟

*** آپشن‌ها
در بازه قیمتی ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلیون طبیعی است که آپشن‌هایی همچون صندلی‌های جلوی برقی، سانروف، دی‌لایت، نمایشگر لمسی، پخش DVD، دوربین و سنسور پارک عقب، آینه‌های تاشو برقی، راهنمای تعویض لاین، کروز کنترل، بلوتوث، حالت رانندگی اسپورت و برفی جعبه دنده، قابلیت تیپ ترونیک جعبه دنده، غربیلک فرمان چرمی، چهار کیسه هوا، ABS و EBD روی خودرو نصب شده باشند. البته جای آپشن‌هایی مثل سیستم کنترل پایداری الکتریکی (ESC)، سنسور نور و سامانه شروع حرکت در سربالایی خالی است.

*** پیشرانه فنی
نسخه ارتقا‌ یافته‌شده موتور EF7 که زیر کاپوت دنا پلاس توربو‌ اتوماتیک قرار دارد، با ظرفیت ۱۶۵۰ سی‌سی قادر به تولید ۱۵۰ اسب بخار و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور است. جعبه دنده این خودرو در دورهای پایین عملکرد به نسبت خوبی در قیاس با دیگر خودروهای اتوماتیک ملی دارد اما با وجود امکان تعویض دستی، در حالت تیپ ترونیک اجازه بالا رفتن از دور ۴۵۰۰ وجود ندارد که برای کسانی که به دنبال سدانی با قابلیت‌های اسپورت می‌گردند ناامیدکننده است. عدم وجود ESC نیز پایداری خودرو در سرعت‌های بالا را کاهش می‌دهد.

توضیحات

*

توضیحات

*

کدخبر: ۳۵۹۱۸۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر