کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۲۰۸۶
تاریخ خبر:

گرانولا چیست و چه تاثیری ‌روی کاهش وزن دارد؟

روزنامه هفت صبح | گرانولا از اواخر قرن نوزدهم به فهرست غذاهای آمریکایی افزوده شد. این صبحانه (عصرانه) مقوی غالبا از غلات کامل یا جو، آجیل، کره مغزها، عسل و میوه‌های خشک تشکیل شده است و محبوبیت خود را در طول سال‌ها به عنوان یک غذای صبحانه، میان وعده، و حتی وعده شام حفظ کرده است. طعم گرانولا کاملا به مواد تشکیل‌دهنده آن بستگی دارد. توت‌های خشک طعم شیرینی میوه‌ای به آن می‌دهند، بادام‌های برشته‌ لایه‌ای شور به طعم شیرین اضافه می‌کنند و وانیل می‌تواند عطر خوبی به آن بدهد.

سایر تفاوت‌های ظریف طعم می‌تواند مربوط به افزودنی‌هایی همچون عسل، نارگیل خشک، مغز دانه آفتابگردان یا کدو تنبل باشد. ارزش تغذیه‌ای گرانولا چیست؟ گرانولا سرشار از پروتئین، فیبر و ریزمغذی‌هایی، از قبیل آهن، منیزیم، روی، مس، سلنیوم، ویتامین‌های B و ویتامین E است. در صورتی که در بافت این وعده غذایی بیشتر از خشکبار (مانند کشمش) یا عسل استفاده شده باشد، قند بیشتری خواهد داشت و اگر آجیل و مغز بیشتری به کار رود، پروتئین بیشتری را دارا خواهد بود. اصولا موادمغذی گرانولا بسته به مواد تشکیل‌دهنده آن متفاوت است. بنابراین، به طور معمول نمی‌توان ارزش غذایی واقعی گرانولا را تخمین زد.

وطنی‌های بازار گرانولا
قبل از اینکه وارد جزئیات ارزش‌های غذایی گرانولا شویم این را بگوییم که با وجود تازگی این محصول تولیدکننده‌های زیادی سراغ آن رفته‌اند و از آنجا که می‌خواهند بازار را هرچه بیشتر در همین اول کار متعلق به خود کنند شاهد خلاقیت‌های زیادی در بازار گرانولا هستیم از تولید مزه‌های جدید تا خلاقیت در بسته‌بندی و تبلیغات پس با خیال راحت دنبال گرانولای ایرانی با قیمت مناسب بگردید و فکر نکنید برای این خوراکی جدید مجبورید قیمت بالایی بپردازید.

فواید مصرف گرانولا چیست؟
گرانولا حاوی مواد غنی از پروتئین و فیبر، مانند بادام، گردو، بادام هندی، شاهدانه، کدو تنبل و کنجد است که به احساس سیری کمک می‌کند. پروتئین موجود در گرانولا نیز بر هورمون‌های گرسنگی مانند گرلین و GLP-1 تأثیر می‌گذارد. در نتیجه، مصرف آن به عنوان یک میان وعده سالم می‌تواند به فعال کردن نورون‌های مغز، تقویت خلق و خو، اعتماد به نفس و شادابی فرد کمک کند. اما سایر فواید گرانولا چیست؟
توانایی گرانولا در کاهش فشار خون و حمایت از سلامت قلب ستودنی است.

این ماده غذایی فشار بر روی سیستم قلبی عروقی را کاهش داده و خطر تصلب شرایین، سکته مغزی و سایر شرایط بالقوه کشنده را برطرف می‌کند. کاهش سطح کلسترول خون فیبر محلول گرانولا برای کاهش کلسترول مضر LDL و افزایش کلسترول HDL در سراسر بدن مفید است. با کاهش سطح کلسترول ناسالم در جریان خون می‌توان از تشکیل پلاک در شریان‌ها و رگ‌ها جلوگیری کرد. این نوع پلاک می‌تواند باعث فشار خون بالا و فشار بر سیستم قلبی عروقی شود.

بسیاری از گرانولاها شامل مغزهایی مانند بادام و گردو هستند که سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است. گرانولا همچنین حاوی مقدار شگفت‌انگیزی منگنز بوده و اثرات آن بر بدن بسیار چشمگیر است. منگنز در مدیریت دیابت نقش مهمی دارد، چرا که تنظیم‌کننده قند خون است و می‌تواند ترشح انسولین را تحریک یا مهار کند. همچنین منگنز نقش مهمی در بهبود زخم و تولید بافت‌‎های جدید برای تسریع ترمیم سلولی و اندام‌ها ایفا می‌کند.

از طرفی گرانولا دارای مقادیر خوبی از ویتامین C است. ویتامین C سیستم ایمنی را تقویت کرده و با تحریک گلبول‌های سفید خون می‌تواند به جلوگیری از تشکیل یا گسترش سرطان کمک کند. با این حال، نقش منگنز موجود در این ماده غذایی در پیشگیری از سرطان پررنگ‌تر است. محتوای بالای منگنز گرانولا نشان می‌دهد این صبحانه یا عصرانه مقوی، خواص آنتی اکسیدانی بسیار مهمی دارد. آنتی اکسیدان‌ها ترکیبات ارزشمندی هستند که رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برند. رادیکال‌های آزاد با تغییر ساختار DNA، سلول‌های سالم را به سلول‌های سرطانی جهش می‌دهند.

کمک به کاهش وزن
کمک به کاهش وزن یکی از بهترین فواید گرانولا این است که یک غذای سبک و در عین حال سیرکننده است که به چندین روش بدن را تقویت می‌کند و کلسترول و سدیم آن پایین است. علاوه بر این، فیبر موجود در این عصرانه با حجیم کردن غذا و جذب آب اشتها را سرکوب کرده و از ترشح گرلین، هورمونی که باعث احساس گرسنگی بدن می‌شود، جلوگیری می‌کند. این موضوع می‌تواند از پرخوری در افراد چاق و کسانی که رژیم دارند و در ساعاتی از روز گرسنه می‌شوند، پیشگیری کند.

بهترین نوع گرانولا چیست؟
بهترین نوع این ماده مقوی، آن دسته هستند که حاوی چربی ترانس نبوده و چربی اشباع کمی دارند. به گفته انجمن قلب آمریکا، چربی‌های اشباع بیش از حد (مثلا نارگیل) می‌تواند سطح کلسترول LDL بد را افزایش دهد و با بیماری قلبی مرتبط است. شکر و چربی دو موردی هستند که باید هنگام انتخاب گرانولای سالم مدنظر قرار گیرند. گرانولاهای حاوی شکلات چندان مناسب نیستند. همچنین، طرفداران گرانولا باید به برندهایی که ادعا می‌کنند کم‌چرب یا کم‌شیرین هستند نیز شک کنند، چرا که اغلب محصولاتی که ادعا می‌شود چربی کمی دارند، حاوی قند بالایی هستند و بالعکس.

بهترین زمان مصرف گرانولا چیست؟
گرانولا را می‌توان برای صبحانه یا عصرانه به عنوان یک میان وعده سالم میل کرد. اما بهترین زمان مصرف آن، قبل از خواب شبانه است. هر چند توصیه می‌شود کسانی که به دنبال خواب آرام هستند، بهتر است قبل از خواب از خوردن گرانولای شکلاتی صرف‌نظر کنند.

از کجا گرانولا تهیه کنیم؟
گرانولا را می‌توان در انواع مختلف خریداری کرد، از بدون گلوتن گرفته تا کم قند یا نوع غنی شده. این ماده مغذی در برخی فروشگاه‌های معتبر اینترنتی، قنادی‌ها، فروشگاه‌های خشکبار و آجیل‌فروشی‌ها به فروش می‌رسد.

فرق اوتمیل با گرانولا چیست؟
تحقیقات اخیر نشان داده مصرف منظم صبحانه، باعث افزایش بهره‌وری و مدیریت آسان‌تر وزن می‌شود. اما همین تحقیقات همچنین تاکید می‌کنند همه صبحانه‌ها یکسان نیستند. به عنوان مثال برای افرادی که می‌دانند اوتمیل و گرانولا چیست، مشخص است که این دو وعده غذایی، تفاوت‌های کلیدی تغذیه‌ای نیز دارند.

این دو ماده مغذی، دو گزینه محبوب و سالم برای صبحانه هستند، اما وقتی صحبت از اوتمیل‌‎ها در مقابل گرانولاها به میان می‌آید، کدام یک برنده خواهد بود؟ اوتمیل، غذای کاملی است که بسته به نحوه تهیه آن می‌تواند یک صبحانه سالم یا ناسالم باشد. بلغور جو دو سر (اوتمیل)، دست نخورده‌ترین و کامل‌ترین شکل جو دوسر است، اما پختن آن به زمان زیادی نیاز دارد. بسیاری از مردم جو دوسر پرک یا له شده را ترجیح می‌دهند.

جو فوری با این‌که زودتر پخته می‌شود، اما در عین حال بسیار فرآوری شده است. بسیاری از مردم برای صبحانه اوتمیل را به شکل بلغور جو دوسر می‌خورند که می‌توان آن را با جوشاندن جو در شیر یا آب تهیه کرد. با این حال، زمانی که شکر و سایر شیرین‌کننده‌ها به اوتمیل اضافه شوند، فواید سلامتی کاهش می‌یابد.

کدخبر: ۴۶۲۰۸۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر