کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۱۷۸۳
تاریخ خبر:

گاف کار «الکاف» بود یا مجموعه استقلال؟

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | استقلال با شکست مقابل پاختاکور ازبکستان از راهیابی به مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا بازماند و از این رقابت‌ها حذف شد. البته مرور بازی نشان می‌دهد ‌ در مجموع حق به حقدار رسیده و انصافا تیم ازبکستانی شایسته پیروزی در این بازی بود .

اما اشتباهات استقلالی‌ها در ارکان مختلف از مدیریت بگیرید تا کادر فنی و بازیکنان و حتی داوری هم در این شکست تاثیر زیادی داشت. چه بسا اگر این اشتباهات رخ نمی‌داد، استقلال با وجود بازی بهتر نسبت حریف، می‌توانست برنده از زمین خارج شود و به مرحله بعد برسد‌ اما استقلال چرا به پاختاکور باخت؟ دلایل این باخت غم‌انگیز را بررسی می‌کنیم.

*** ترکیب اشتباه و تعویض‌های اشتباه‌تر!
استقلال در این دیدار مثل بازی با الاهلی عربستان با سه مهاجم به میدان رفت. این مسئله شاید مهم‌ترین اشتباه نامجومطلق در این بازی بود. با حضور سه مهاجم در ترکیب استقلال، پاختاکور خیلی راحت میانه میدان را از آن خود کرده بود و هافبک‌های این تیم نمایش تکنیک و تاکتیک را به بهترین شکل ممکن اجرا کردند. در نیمه دوم بود که سرمربی استقلال متوجه اشتباهش شد و رضاوند را جانشین مطهری کرد و البته خودش و تیمش را هم از یک تعویض طلایی مثل مطهری محروم کرد.

یک بررسی کوتاه نشان می‌دهد، مطهری در نیمه دوم کارایی بیشتری داشته و توانسته با دوندگی و جنگندگی بالای خود موفق به گلزنی و تحت فشار قرار دادن رقیبان شود. مطهری در مجموع ۱۸ بار برای استقلال بازی کرده و ۱۰ گل را وارد دروازه حریفان کرده است. از این تعداد، او ۹ بار به عنوان بازیکن جانشین وارد میدان شده و موفق به زدن شش گل شده و ۹ بار هم از ابتدا در ترکیب تیمش قرار داشته و فقط چهار بار موفق به گلزنی شده است.

مهاجم جنگنده آبی‌ها ۸۵۷ دقیقه در ترکیب این تیم حضور داشته و تقریبا هر ۸۶ دقیقه یک بار برای استقلال گل زده است. نامجومطلق هم به خاطر عملکرد خوب این بازیکن در گلزنی او را در بازی‌های اخیر در ترکیب اصلی قرار داد و البته از طرفی فرصت استفاده از یک بازیکن پرانرژی و پرتلاش را در نیمه دوم از دست داد. نیمکت خالی استقلال هم یکی دیگر از مشکلات این تیم مقابل پاختاکور بود.

کار به جایی رسید که نامجومطلق مجبور شد از ذکریا مرادی که در لیگ برتر هم به او بازی نمی‌رسید استفاده کند.درست همان‌جایی که بازی برای آبی‌ها گره خورده بود و آنها نیاز به تقویت ترکیب خود داشتند، نامجومطلق مجبور شد از بازیکنانی چون باقری، رضاوند و حتی مرادی جوان در ترکیب تیمش استفاده کند و آنها نیز میل دفاعی بیشتری نسبت به حضور در حملات داشتند تا تعویض‌های استقلال مقابل حریف ازبک خود نافرجام باشد؛ تعویض‌هایی که البته نمی‌توان بابت آن کادر فنی استقلال را هم توبیخ کرد چرا که آنها هرآنچه در اختیار داشتند را به میدان فرستاده بودند و لیست خالی استقلال باعث شده بود تا برای تقویت از بازیکنان جوان بهره ببرند.

*** غیبب کلیدی‌ها و گاف‌های مدعی‌ها!
غیبت وریا غفوری و هروویه میلیچ کناره‌های استقلال را متزلزل کرد. هم دانشگر و هم زکی‌پور که جانشین این دو بازیکن شده بودند یکی از ضعیف‌ترین بازی‌های خود را به نمایش گذاشتند. ۱۳ ثانیه قبل از اینکه دروازه استقلال برای اولین بار باز شود، با یک دفع توپ ساده می‌شد همه چیز را تمام کرد ولی محمد دانشگر طبق معمول همه روزهای بدش، اشتباه کرد.

یک پاس قطری از راست به چپ؛ توپ در کنترل دانشگر است و او می‌تواند به راحتی با یک ضربه، دفعش کند ولی شماره ۷۰ با یک مکث بی‌جهت، حالا باید به توپی نگاه کند که دیگر در اختیار ماشاریپوف است. همین توپ، ۱۳ ثانیه بعد به تور دروازه استقلال می‌رسد. روزبه چشمی هم با روز‌های اوج خود فاصله دارد. اشتباه مهلک این بازیکن، چنین مسئله‌ای را اثبات کرد که تکیه بیش از حد روی اعتماد به نفس تا چه حد می‌تواند کشنده باشد.

چهار ثانیه قبل از رسیدن ضربه دردیوک به تور دروازه استقلال، روزبه چشمی صاحب توپ بود و در بدترین حالت می‌توانست زیر توپ بزند اما شماره ۴ با یک ضربه عجیب و غریب، مالکیت توپ را به پاختاکور داد. برتری عددی در یک‌سوم دفاعی استقلال به سود تیم ازبک شد و چهار ثانیه بعد، حسین حسینی اشتباه چشمی را کامل کرد و کار استقلال تمام شد.

*** مدیرانی که پنجره را بستند
بدون تردید اگر استقلال می‌توانست از خریدهای جدید خود بهره ببرد یا حتی غفوری و میلیچ در اختیار کادر فنی استقلال بودند، آنها با آسودگی می‌توانستند در ترکیب خود تغییرات مثبت و سازنده‌ای را ایفا کنند اما مصدومیت، محرومیت انضباطی و محرومیت از پنجره نقل و انتقالاتی دست به دست هم دادند تا استقلال در مقابل قهرمان فوتبال ازبکستان نتواند آنطور که باید در نیمه دوم تقویت شود و سرانجام مقابل حریف خود با شکست از میدان خارج شد.

این بخش از ماجرا مربوط به مدیریت باشگاه است که نتوانست مانع بسته شدن پنجره‌ نقل وانتقالاتی شود. البته که عملکرد مدیران باشگاه بعد از پیروزی در دربی تا امروز کاملا قابل نقد است و اگر بخواهیم به عملکرد سعادتمند و همکارانش در این مدت نمره بدهیم، قطعا آن نمره، نمره قبولی نخواهد بود.

*** پایان حسینی در استقلال؟
سیدحسین حسینی در لیگ قهرمانان آسیا عملکرد بهتری نسبت به لیگ برتر داشت اما در گل دومی که استقلال دریافت کرد، او یکی از مقصران اصلی بود. این تیم نیازمند یک دروازه‌بان بهتر است تا مدافعان جرات آن را داشته باشند که عقب بازی نکنند. او توپی را که در چارچوب دروازه‌اش نبود با شیرجه‌ای بلند و زیبا دفع کرد اما توپی که در چارچوب بود و دفعش هم کار سختی نبود، از زیر دستانش عبور کرد و گل دوم پاختاکور رقم خورد.

شاید این فصل کابوس‌وار استقلال که بی‌ربط به عملکرد حسینی هم نبود، پایان کار او در استقلال باشد. احمد سعادتمند مدیرعامل باشگاه استقلال بعد از فینال جام حذفی، اولین خریدی که برای استقلال انجام داد، محمدرشید مظاهری بود. دروازه‌بانی که عملکرد خوبی در لیگ برتر داشته و می‌تواند جایگزین خوبی برای حسینی باشد.

حال باید دید حسینی که با داشتن رقیب در تیم مخالف است، حاضر می‌شود در جمع آبی‌ها بماند و با مظاهری وارد رقابت شود یا اینکه استقلال را ترک خواهد کرد و به تیم دیگری می‌رود. این در حالی‌است که از تبریز هم خبر می‌رسد علیرضا منصوریان به شدت دنبال جذب حسینی برای دروازه تراکتور و پر کردن جای خالی مظاهری است.

کدخبر: ۳۵۱۷۸۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر