کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۸۹۰۲
تاریخ خبر:

کیف جادویی‌ مدیر نیشکر هفت‌تپه در دادگاه

روزنامه هفت صبح | رونمایی از یک کیف پر از سکه و دلار که رشوه‌های پرداختی بدهکاران ارزی به بعضی مدیران سابق بانک مرکزی است، از اتفاقات عجیب جلسه دادگاهی بود که دیروز در مجتمع قضایی امام خمینی تهران برگزار شد. در این دادگاه جمعی از متهمان پرداخت‌کننده رشوه به این مدیران از جمله امید اسدبیگی و مهرداد رستمی چگنی که مدیران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه هستند هم محاکمه شدند.

این دو نفر پرونده جداگانه‌ای هم با اتهام اخلال ارزی دارند. اسم نیشکر هفت ‌تپه بعد از واگذاری ابهام برانگیز به این دو جوان و بعد اعتراضات کارگران نسبت به تعویق افتادن حقوق‌شان در سال‌های اخیر همیشه در صدر اخبار بوده. در ادامه بخشی از آنچه در اولین جلسه رسیدگی به این پرونده رخ داد را در ادامه مرور می‌کنیم:

* یک: در ابتدای جلسه دادگاه، قاضی پرونده اسامی متهمان را اعلام کرد:«امید اسدبیگی، مهرداد رستمی چگنی، مجتبی کحال‌زاده، جواد بصیرانی، اکبر لارجانی، فرشاد طالبی، مهدی توسلی، سید رسول سجاد، محسن صالحی، سید محمدرضا حسینی، فرزاد محمدی، اسدالله سیفی، شهریار دربانی، سید محمدرضا آل علی، موسی حسین‌زاده، محمدرضا قاعدی، میثم فرجام، محمد نوری، محمد بیرانوند، سید وحید حسینی، حمیدرضا مخبر و رضا انصاری.» از بین اسامی اسدبیگی، رستمی، کحال‌زاده، بصیرانی، لارجانی و طالبی در فهرست متهمان پرونده نیشکر هفت‌تپه هم دیده می‌شوند.

عناوین اتهامی امید اسدبیگی که در کیفرخواست آمده از این قرار است: «پرداخت رشوه‌های متعدد به مدیران بانک مرکزی، بانک کشاورزی و وزارت صمت شامل یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان وجه نقد، ۱۰۰سکه تمام بهار آزادی و ۱۲هزار دلار آمریکا به متهم محسن صالحی و ۸۰۰ سکه تمام بهار آزادی به متهم سید رسول سجاد است. همچنین او متهم به پرداخت رشوه به متهم فرشاد طالبی به میزان یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان وجه نقد و ۵۰هزار دلار آمریکاست.» اسدبیگی متهم شده که ۵۰ هزار دلار هم به متهم توسلی رشوه پرداخت کرده.

* دو: شاه‌محمدی نماینده دادستانی اعلام کرد که امید اسدبیگی ارتباط نزدیکی با دو نفر از مدیران سابق اداره اموال بین‌الملل بانک مرکزی یعنی محسن صالحی و سید رسول سجاد داشته. گزارش سازمان اطلاعات سپاه نشان می‌دهد که اسدبیگی مرتب به دفتر متهم رسول سجاد رفت و آمد داشته و به او رشوه پرداخت کرده. از طرفی متهم مجتبی کحال‌زاده اعتراف کرده که یک مرتبه به دستور مدیرش یعنی اسدبیگی تعداد ۵۰ عدد سکه به رسول سجاد تحول داده. همین فرد گفته که بین سال ۹۱ تا ۹۶ تعداد ۲۰۰ سکه تمام بهار آزادی به متهم محسن صالحی داده است. بنابر گفته نماینده دادستان خود رسول سجاد اظهار داشته که تعداد ۷۰۰سکه از امید اسد بیگی دریافت شده و ۵۰۰ سکه آن را فروخته است.

* سه: یکی دیگر از رشوه‌های رد و بدل شده بین متهمان یک دستگاه خودرو است به ارزش یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان. به گفته نماینده دادستان این خودرو را محسن صالحی یک‌ماه قبل از بازداشت گرفته و سند آن را به نام محمدرضا حسینی شوهر خواهرش زده که بعد هم شناسایی و توقیف شده. محسن صالحی در کسوت سرپرست یکی از اتاق‌های بانک مرکزی املاک و خودرو و سکه و دلار دریافت می‌کرده. او در بازار فارکس هم فعالیت داشته و ۳۰ هزاردلار سرمایه‌گذاری کرده بوده ( فعالیت در فارکس در ایران غیرقانونی است) به گفته یک مطلع قرار بوده محسن صالحی با او در فارکس سرمایه‌گذاری بیشتری داشته باشد و مبلغ ۲۰۰ هزار دلار از متهم شهریار دربانی گرفته است.

* چهار: شیوه کار محسن صالحی چطور بوده؟ به گفته نماینده دادستان و با استناد به گزارش اطلاعات سپاه «محسن صالحی با توجه به ارتباطات نزدیکی که با کارگزاران بانک مرکزی داشته است نرخ تبدیل ارز برای این افراد را خودش تعیین می‌کرد.» یکی از پرسنل بانک مرکزی در این مورد گفته: «محسن صالحی با تلفن شخصی خودش با کارگزاران ارتباط می‌گرفت. کارمزد‌های مربوط به تراکنش‌ها و همچنین نرخ‌های تبدیل در اختیار خود صالحی بوده است و بنده را در جریان هیچکدام از این توافقات قرار نمی‌داد.

صالحی در برخی موارد به من یک نرخ می‌داد و می‌گفت فردا یکبار دیگر سایت‌ها را نگاه کن و اگر نرخ از الان بهتر بود باید آن را اعمال کنی و این مسئله را به صورت دستور بیان می‌کرد، ما حق عدول از دستور وی را نداشتیم. کار‌های این دایره مستقیم توسط صالحی انجام می‌شد و کسی حق اعتراض به او را نداشت. همینطور صالحی به من می‌گفت بین دو نرخ که اعلام می‌کنند نرخ بهتر را انتخاب کنید.» یکی دیگراز پرسنل هم گفته صالحی خود را وصل به نیروهای حراست و اطلاعات معرفی می‌کرده است.

* پنج: حالا تبانی کارگزاران بانک مرکزی با صالحی در این پرونده برای آن‌ها چه نفعی داشته؟ پاسخ این سوال را هم از نماینده دادستان برایتان نقل می‌کنیم:‌ «بیشترین سود حاصله از محل تغییرات نرخ ارز نیز از سوی صالحی برای متهم اسدالله سیفی بوده است که طبق گزارش ضابط یعنی سازمان اطلاعات سپاه حدود ۲۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان بوده است.»

* شش: در ادامه جلسه دادگاه نوبت به ارائه دفاعیات متهم اسدبیگی رسید که او گفت با صالحی و سجاد ارتباط خاصی نداشتم. این اظهارات اسدبیگی هم جالب بود:‌ «وقتی کارمندی از هفت تپه که ۸میلیون حقوق می‌گیرد چرا اصلا سرکار نمی‌رود، من روزانه ۸۰۰میلیون حقوق می‌دهم در حالی که سرکار نمی‌روم، اگر یکی دو ماه دیگر نیز سرکار نروم شرکت هفت تپه از بین می‌رود.» بحث به اینجا که رسید نماینده دادستان از کیف سکه‌ها رونمایی کرد. ۴۰۰عدد سکه تمام بهار که در منزل سجاد و صالحی کشف شده و مربوط به صرافی پسر عموی متهم اسدبیگی است. تعداد کل سکه‌ها البته ۸۰۰ عدد بوده که متهم نصفش را فروخته.

* هفت: بعد نوبت به متهم سید رسول سجاد رسید که گفت چون اتهاماتش از جمله دریافت ۸۰۰ عدد سکه و شمش طلا و آپارتمان ۷۰۰ هزار دلاری را قبول ندارد. این متهم مدعی شد که برای دفاع باید بعضی مسائل محرمانه بانک مرکزی را بگوید. متهم سجاد گفت اسدبیگی را مدیر حراست بانک مرکزی به او معرفی کرده: « مگر من جرات می‌کردم به اسدبیگی بگویم ۲۰۰ سکه به من بده، اسدبیگی از طریق مدیر حراست بانک مرکزی به من معرفی شده بود.»

این بخش از دفاعیات متهم سجاد درباره سکه‌های کشف شده در منزل را هم بخوانید جالب است: «زمانی که افراد نزد من می‌آمدند سکه‌هایی به من می‌دادند که من بعد از رفتنشان متوجه می‌شدم که در داخل کیف سکه است.» در این بخش از دادگاه فیلمی از اظهارات متهم سجاد پخش شد که می‌گفت در عید ۹۶ تقویمی از متهم اسدبیگی گرفته که لای آن سکه بوده و یک مرتبه هم بسته‌ای از او می‌گیرد که ۱۵۰ عدد سکه داخل آن قرار داشته. همچنین تصاویری از مسیج‌های این دو متهم هم در دادگاه پخش شد.

کدخبر: ۳۳۸۹۰۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر