کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۴۳۷۶
تاریخ خبر:

کیش‌ و‌ مات ‌شبکه‌ سه‌ در ‌رمضان

روزنامه هفت صبح، مرجان فاطمی | با گذشت یک هفته از شروع پخش سریال‌های رمضانی تلویزیون، حالا تیر اصلی انتقادها به سمت سریال «سرباز» روانه شده و اکثر مخاطبان معتقدند این سریال مناسب ماه رمضان نیست و انتخاب آن برای دقایق اولیه بعد از افطار کاملا اشتباه است. درباره‌ اینکه آیا «سرباز» سریال موفقی است یا خیر به تفصیل خواهیم نوشت اما آنچه اهمیت دارد این است که هر سریالی را نمی‌شود بلافاصله بعد از افطار روی آنتن برد. بنابراین باید به مخاطبان معترض حق بدهیم که «سرباز» سریال مناسبی برای این زمان مشخص نیست.

*** باکس طلایی رمضان شبکه سه
تجربه ثابت کرده که شبکه سه معمولا حساسیت ویژه‌ای روی سریال‌های ماه رمضان دارد و سعی می‌کند بهترین‌ها را برای این مناسبت انتخاب کند. به‌هرحال از آنجایی که باکس مخصوص سریال شبکه سه بلافاصله بعد از افطار تعریف شده، خیلی مهم است که چه سریالی در این ساعت روی آنتن باشد.

اگر دقت کرده باشید در سال‌های اخیر هم سریال‌های رمضانی شبکه سه، جزو پرمخاطب‌های تلویزیون در این مناسبت بوده‌اند. «دردسرهای عظیم۲»، «برادر»، «نفس»، «رهایم نکن» و «برادر جان» به ترتیب سریال‌های رمضانی سال‌های ۹۴ تا ۹۸ این شبکه بودند و هرچهار سریال، در زمان پخش، بسیار پرمخاطب شدند. طبیعتا اگر برنامه‌‌های پیشین شبکه‌ سه برای رمضان به‌هم نمی‌خورد حالا با چنین وضعیتی روبه‌رو نبودیم.

*** چرا سرباز رمضانی شد؟
ماجرا از این قرار بود که شبکه سه قصد داشت باکس مخصوص سریال رمضان ۹۹ را در اختیار سریال «می‌جان» به کارگردانی مرجان اشرفی‌زاده بگذارد اما این سریال به دلیل همزمانی با شیوع کرونا، نیمه‌کاره ماند. بعد از آن بود که مدیران شبکه سه تصمیم گرفتند دست روی سریال «زیرخاکی» جلیل سامان بگذارند که کامل بود و می‌شد بدون دردسر آن را روی آنتن برد؛ اتفاقی که اگر رخ می‌داد به نفع این شبکه تمام می‌شد اما ناگهان وضعیت تغییر کرد و «زیرخاکی» به شبکه‌ یک رسید.

همه چیز از جایی شروع شد که شبکه سه، به دلیل برخی حواشی، سریال «کتونی زرنگی» را از کنداکتور دهه فجر بیرون کشید و به جای آن سریال «پروانه»‌ی جلیل سامان را بازپخش کرد. سریال «پروانه» در بازپخش با سانسور روی آنتن رفت و جلیل سامان را به اعتراض وا داشت. گفته می‌شود این اعتراض به جایی رسید که سامان دیگر تمایلی به پخش سریال جدیدش از این شبکه نداشت. همزمان، شبکه یک هم که قرار بود سریال «نون.خ۲» را برای ماه رمضان روی آنتن داشته باشد به مشکل برخورد.

این سریال به خاطر شیوع کرونا، در ۱۴ قسمت بسته شد و عملا شانس پخش در رمضان را از دست داد. تمایل جلیل سامان و تایید معاونت سیما باعث شد «زیرخاکی» به شبکه یک برسد. بنابراین شبکه سه دستش خالی شد و سریال حاضر و آماده‌ دیگری جز «سرباز» برای پخش نداشت. شاید اگر شرایط مهیا بود، خود مدیران شبکه سه هم دست روی سریال «سرباز» برای لحظات بعد از افطار نمی‌گذاشتند.

*** لطمه به سرباز و شبکه سه
انتخاب «سرباز» برای دقایق بعد از افطار ماه رمضان علاوه بر اینکه باعث شد شبکه سه باکس طلایی رمضانش را از دست بدهد، برای هادی مقدم‌دوست و تیم تولید سریال «سرباز» هم ناخوشایند بود. به‌هرحال «سرباز» سریال مناسبی برای باکس بعد از افطار نیست و شاید حتی اگر به جای «زیرخاکی» ساعت ۲۲ در شبکه یک روی آنتن می‌رفت نتیجه ای بهتر می‌گرفت.

این سریال درباره‌ زندگی دو جوان است که مرحله به مرحله در رابطه و زندگی مشترکشان پیش می‌روند و ذره ذره به تحول می‌رسند. سریال، ماجرای هیجان‌انگیزی ندارد و مخاطبانش را سر سفره افطار میخکوب نمی‌کند. مخاطبان این سریال باید بنشینند و با آرامش به صحبت‌های راوی گوش دهند و درباره‌ رفتار این دو شخصیت تعمق کنند اما عملا سر سفره افطار فرصتی و حوصله‌ای برای این مسئله وجود ندارد.

*** شبکه سه بدون برگ برنده
همانطور که ذکر شد شبکه سه با این انتخاب به ناچار باکس طلایی ماه رمضانش را از دست داد. این شبکه در سال‌های پیش، دو برگ برنده‌ قدرتمند داشت؛ یکی سریال مناسبتی و دیگری «ماه عسل». سال گذشته «ماه عسل» به خاطر تولید «عصرجدید» از کنداکتور بیرون رفت اما «عصرجدید» خیلی سریع توانست به برگ برنده‌ دیگری برای این شبکه تبدیل شود.

امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا، تولید «عصرجدید» هم به تعویق افتاد و حالا عملا هردو برگ برنده را باهم از دست داده است. احتمالا به همین دلیل است که پخش سری جدید «اتفاق» را با اجرای رضا رشیدپور در دستور کار قرار داده و تیم تولید عصرجدید هم به سرعت مشغول تولید سری جدید آن هستند.

کدخبر: ۳۲۴۳۷۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر