کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۳۱۶۸۳
تاریخ خبر:

کیا سید در پی گرگ‌های پیر

هفت صبح| تا چه اندازه کیا سید، هاچ‌بک اسپورت کره‌ای قادر است در جدال با اوپل آسترا ، فولکس‌واگن گلف ، هوندا سیویک و رنو مگان دوام بیاورد؟
خیلی‌ها معتقدند برندهای کره‌ای هرچقدر هم که بتوانند محصولاتی پرفروش و عامه پسند تولید کنند اما قادر به عرضه خودروهای واقعا لوکس یا اتومبیل‌هایی با تم اسپورت نیستند. مصداق بارز این ادعا هم شکست‌های پیاپی برند جنسیس در بازارهای جهانی است که علیرغم سرمایه‌گذاری هنگفت تنها ضرر و زیان را عاید هیوندای کرده است. حالا یک مجله لهستانی به نام اوتو سویت (auto swiat) در اقدامی جالب به مقایسه فنی خودرو جدید کیا سید با ۴ اتومبیل برجسته اوپل آسترا ، فولکس‌واگن گلف ، هوندا سیویک و رنو مگان پرداخته و این سوال را مطرح کرده که آیا این چهار غول دنیای خودرو در این نبرد، محصول تازه کیا را جارو می‌کنند؟
خب می‌پذیریم که نوع سوال این مجله اندکی توهین آمیز است اما وقتی در ۳۰سال اخیر هیچ هاچ‌بک آسیایی نتوانسته در خاک اروپا موفق به برتری بر مدل‌های اروپایی در زمینه‌های فروش و عملکرد شود، و نیز آمار فروش خودروهای هاچ‌بک در اروپا را بررسی می‌کنیم، می‌فهمیم که جنس سوال چندان هم اشتباه نیست. ببینیم این۵ خودرو در مدل پایه چه مشخصاتی دارند؟
رنو مگان
مگان هاچ‌بک جدید با کمک موتور ۱٫۲تی‌سی-ای که ۱۳۰ اسب بخار قدرت دارد کیفیت سواری مناسبی را عاید راننده و سرنشینان می‌کند. در عین حال بیشترین توجهات سازنده فرانسوی صرف اتاق خودرو و توسعه سیستم ارتباط-سرگرمی خودرو شده که در صفحه بزرگ و ۷اینچی مگان متجلی شده است. با اینکه مگان همواره خودرویی اقتصادی و ارزان بوده اما از نظر امکانات و آپشن اتومبیلی کم‌نشیر است. در عین حال ضعف گنجایش بخش عقب برای بسیاری از خریداران قابل قبول نیست. در عین حال سواری خودرو خشک و اسپورت است که گرچه در برخی موارد لذتبخش بوده ولی برای خانواده‌ها لزوما یک مورد دلپذیر نیست.

اوپل آسترا
آسترا در بدترین روزهای حیات خود در این نسل قرار دارد. هاچ‌بک آلمانی که به پیشرانه مشهور ۱٫۴ لیتری ۱۲۵ اسب بخاری مجهز است، به جز گلف نسبت به باقی رفقا طرحی قدیمی‌ دارد. البته آسترا یکی از بزرگترین خودروهای گروه است که از صندلی‌های راحت، امکانات به روز و موتوری باکشش برخوردار بوده در عین حال سواری اسپورت اما متعادلی دارد. البته مصرف سوخت آسترا همچنان بالا است.

فولکس‌واگن گلف
در نیمه نخست امسال گلف توانسته در اروپا حدود ۳۰۰هزار دستگاه فروش داشته باشد که بخشی از این فروش مدیون مدل‌های دیزلی است اما آیا همه چیز فروش بالا است؟ این خودرو که از موتور توربوی ۱٫۵ لیتری و ۱۳۰ اسبی سود می‌برد، کم آپشن‌ترین عضو گروه است. با اینکه قدیمی‌ترین خودرو گروه است ولی راحت‌ترین خودرو و جادارترین اتومبیل این آزمایش هم هست. قیمت بالای گلف نسبت به رقبا یک عیب بزرگ اما قابل چشم پوشی است.

هوندا سیویک
با داشتن کوچکترین موتور گروه و کمترین میزان تولید آلایندگی، سیوکی یک اتومبیل نسبتا پاک است. موتور ۱لیتری و ۱۲۹ اسبی سیویک در کنار نحوه مهندسی خودرو در بخش تعلیق و فرمان کاری کرده که این سدان ژاپنی بهترین عملکرد رانندگی را از خود بروز دهد. سیویک در کل اتومبیل جادار و نرمی نیست ولی سیستم تعلیق، ترمز و فرمان بهتر از هر مدل دیگری کار می‌کند.

کیا سید
به مدد یک موتور ۱۴۰ اسبی، این خودرو کره‌ای ظاهرا قوی‌ترین اتومبیل گروه است و عملکرد درخشانی دارد. در عین حال بهبودهای متعددی که در طراحی، توسعه و مونتاژ سید جدید به کار رفته جالب توجه است. گارانتی کیا هم کم‌نظیر است. اما آیا این سه فاکتور برای برتری برای رقبای بزرگ این جدال کفایت می‌کند؟ هنوز برای قضاوت زود است اما کیا سید ۲۰۱۸ بیش از هر زمانی به استانداردهای یک هاچ‌بک اروپایی نزدیک شده است.

نتیجه نهایی
کیا در مرز پیروزی بر این چهار حریف است و در این آزمایش امتیازات بهتری کسب می‌کند اما هنوز هم جا برای بهتر شدن دارد. این اتومبیل در این نبرد پا به پای رقبای ژاپنی و اروپایی حرکت کرده و از اغلب آنها بهتر است. اما تا زمانی که بتواند در زمینه فروش هم نظرات مثبت خریداران اروپایی را جلب کند هنوز پشت سر گلف قرار می‌گیرد.

کدخبر: ۲۳۱۶۸۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر