کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۴۸۶۹
تاریخ خبر:

کوچ سنگین تورم‌ به طبقه ضعیف

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی | تورم بهمن‌ماه ۴۷درصد اعلام شده اما اگر برای خرید به سوپرمارکت یا فروشگاه‌های زنجیره‌ای بروید، احتمالا پیش خودتان بگویید این رقم دروغی بیش نیست! ماجرا از این قرار است که مرکز آمار در گزارش تورم، تمام کالاها و خدماتی که یک خانواده در طول سال استفاده می‌کند را با توجه به ضرایب اهمیتشان مورد بررسی قرار می‌دهد و نرخ تورم اعلام شده، میانگین افزایش قیمت کل این کالاها و خدمات است.

در همین گزارش اخیر مرکز آمار، تورم محصولات خوراکی خیلی بیشتر از ۴۷درصد و حدود ۶۷درصد اعلام شده که نشان می‌دهد مواد غذایی این روزها حسابی پیشتازی می‌کنند. این اتفاق در حالی می‌افتد که شرایط در بازارهای بزرگی مثل مسکن، خودرو و ارز به کلی متفاوت است.

انگار که تورم از کالاهای بزرگ به مواد غذایی کوچ کرده و به جای عده‌ای خاص که سراغ خرید ماشین و خانه می‌روند، حالا گریبان‌گیر طبقه ضعیف شده. درست در روزهایی که خبر از رکود و ثبات قیمت در بازار مسکن و خودرو به گوش می‌رسد و خوش‌خوشان طبقه ثروتمند است، موتور مواد غذایی روشن شده و به جان طبقه مستضعف افتاده است.

*** فنر خوراکی‌ها در رفته است
تورم محصولات خوراکی در آخرین گزارش مرکز آمار بین ۵۷ تا ۹۵درصد متغیر است. فکر می‌کنید سلطان گرانی‌ها چه کسی است؟ روغن! همان روغن مایعی که پارسال این موقع بدون هیچ نشانه‌ای از تورم سر جایش ایستاده بود و تغییرات قیمتش نهایتا به سالانه ۱۴درصد می‌رسید، حالا در یک سال گذشته تقریبا دو برابر شده و با تورم ۹۵درصدی مهمان آشپزخانه‌ها است.

اگر گزارش‌های تورم سال گذشته را بررسی کنیم، می‌بینیم آن زمان مواد خوراکی تا چه حد دربرابر افزایش قیمت مقاومت می‌کردند. پارسال همین موقع تورم عمومی کشور حدود ۲۵درصد بود اما محصولات خوراکی بیشتر با ما راه می‌آمدند و تورم این بخش در حد ۲۰درصد باقی مانده بود. آن زمان گوشت قرمز، میوه و خشکبار، روغن و برنج کمترین تورم را در بین محصولات خوراکی داشتند.

حالا همین اقلام انگار فنرشان دررفته باشد، در صدر فهرست بالاترین تورم قرار گرفته‌اند. طوری که در گزارش اخیر مرکز آمار، تورم برنج ۶۷درصد، گوشت قرمز ۵۸درصد، روغن ۹۵درصد و میوه و خشکبار ۸۶درصد اعلام شده است. پارسال این موقع، برنج ایرانی در بازار کیلویی حدود ۲۳هزار تومان قیمت داشت و این روزها میانگین قیمت آن در کل کشور به حدود ۳۲هزار تومان رسیده است. بطری ۹۰۰گرمی روغن سال پیش هشت هزار و ۶۰۰تومان بود اما حالا قیمت آن به بیش از ۱۳هزار تومان رسیده است. دیگر مواد غذایی هم شرایط مشابهی دارند.

*** چرا این اتفاق افتاد؟
حذف ارز چهار هزار و ۲۰۰تومانی از کالاهای اساسی مثل روغن بلافاصله تاثیرش را در بازار گذاشت. کمبود دانه‌های روغنی که بخش عمده آنها از خارج کشور می‌آمد، چند ماه پیش حسابی خبرساز شده بود. مرغ و تخم‌مرغ هر دو هفته یکبار خبرساز می‌شوند و برنج آرام و بی‌سروصدا در حال افزایش قیمت است.

از طرف دیگر رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی آب پاکی را روی دستمان ریخته و می‌گوید باید منتظر افزایش قیمت گوشت در اسفندماه باشیم. تمام این موارد می‌تواند در نتیجه عقب‌ماندگی محصولات خوراکی در سال گذشته باشد. پارسال با قیمت‌گذاری‌ها و تخصیص ارز، قیمت محصولات خوراکی به زور پایین نگه داشته شده بود و حالا کل افزایش قیمتی که قرار بود در سه سال شاهد آن باشیم، یکجا و آن هم در کمتر از یک سال بلای جانمان شده است.

کدخبر: ۳۷۴۸۶۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر