کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۳۰۴۵
تاریخ خبر:

کورس نامزدها‌ ‌‌برای دادن قول‌های عجیب‌ و‌ غریب

روزنامه هفت صبح | از اواخر سال گذشته که چهره‌های سیاسی و غیر سیاسی وارد فضای انتخابات شدند انواع واقسام وعده‌های عجیب و غریب را شنیدیم؛ از اهدای یک قبر رایگان به هر ایرانی تا دادن زمین ۱۲۰۰ متری از مناطق غیرمسکونی به هر کس که خواست اما حالا که هفت نامزد نهایی انتخابات ریاست جمهوری معلوم شده‌اند وعده‌هایی که کمی عجیب به نظر برسند بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند و بازتاب بیشتری هم پیدا می‌کنند. تا اینجای کار که فقط چهار روز از اعلام نامزدهای تایید صلاحیت شده می‌گذرد حداقل چهار وعده عجیب شنیده‌ایم.

*** بورس سبز پوش
امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، با ۵۰سال سن جوان‌ترین نامزد تایید صلاحیت شده انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو است. او پسر عموی حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت سابق است. خودش نماینده مشهد در مجلس است و برادرش احسان هم در همین مجلس، نماینده فریمان و سرخس از شهرستان‌های استان خراسان رضوی است. این برادر امیر حسین قاضی‌زاده از قضا عضو و سخنگوی کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری هم هست.

از اینها گذشته امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی را می‌توان تا اینجای کار یعنی در همین ۴ روز، صاحب جنجالی‌ترین و پرحاشیه‌ترین وعده‌های انتخاباتی دانست. او که پزشک است چند روز پیش اعلام کرد اگر رئیس‌جمهور شود ظرف سه روز مشکل بورس را حل می‌کند چون مشکل بازار سرمایه خیلی ساده است و با یک حکم حکومتی از طرف رئیس‌جمهور می‌توان آن را حل کرد. بعد هم اضافه کرد که معنی ندارد ۸۰درصد بازار سرمایه دست دولت باشد. قاضی‌زاده در مورد اینکه چطور می‌توان سه روزه درد بازار سرمایه را درمان کرد و اگر مشکل دولتی بودن بازار سرمایه است چطور می‌شود سه روزه دولت را که به گفته او ۸۰درصد این بازار را در دست دارد بیرون کرد.

*** ۵۰۰ میلیون برای هر زوج
دومین وعده عجیب قاضی‌زاده هاشمی در مورد حل مشکل ازدواج جوانان بوده است. او این وعده را در حساب توئیتری‌اش داده و نوشته: «وقتی رئیس‌جمهو شدم با اولویت، دستور تشکیل صندوق رفاه جوانان را تا قبل از اسفند ۱۴۰۰ صادر خواهم کرد. هر زوج جوان ۵۰۰ میلیون برای اشتغال، ازدواج و مسکن از این صندوق دریافت خواهد کرد.» برخورد با این وعده قاضی‌زاده سه جور بود، عده‌ای آن را به شوخی برگزار کردند .

دسته‌ای هم شروع کردند به حساب و کتاب که عملی شدن این وعده از نظر اقتصادی چه معنی دارد. آنها حساب کردند که سالانه حدود ۴۵۰ هزار ازدواج در ایران ثبت می‌شود و اگر ما این تعداد را در دولت آقای قاضی‌زاده ۳۰۰ هزار ازدواج هم در نظر بگیریم، دادن وام ۵۰۰ میلیونی به هر زوج برای دولت ۱۵۰ هزار میلیارد تومان خرج بر می‌دارد که این نصف کسری بودجه‌ای است که برای سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی می‌شود یعنی فقط همین یک قلم وام کسری بودجه را ۵۰ درصد بیشتر می‌کند.

بعضی‌ها تخصصی‌تر وارد ماجرا شدند و تاثیر ورود این نقدینگی به بازار را هم بررسی کردند. دسته سوم هم قاضی‌زاده هاشمی را متهم کردند که چون نامزد پوششی است و به احتمال قوی به نفع چهره دیگری کنار خواهد رفت ابایی از دادن وعده‌‌های عجیب ندارد چون نه تنها احتمال اینکه مجبور به اجرای این وعده‌ها شود صفردرصد است بلکه به این ترتیب جای بیشتری در رسانه‌ها پیدا می‌کند و بیشتر به چشم می‌آید تا کنار رفتنش به نفع نامزد مورد اشاره هم به همین ترتیب بیشتر خبری شود.

*** آمریکا التماس خواهد کرد
جالب اینکه صاحب وعده عجیب دیگری که تازه شنیده‌ایم، یکی دیگر از نامزدهای پزشک انتخابات ریاست‌جمهوری است که در مورد او هم احتمال کناره‌گیری به نفع نامزد شاخص اصولگراها وجود دارد. علیرضا زاکانی که در سال‌های ۹۲ و ۹۶ هم نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده بود اما رد صلاحت شد اینبار توانسته در بین نامزدهای تایید شده قرار بگیرد. او حالا رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس است.

او که یکی از منتقدان شناخته شده برجام محسوب می‌شود، در تازه‌ترین وعده‌های انتخاباتی‌اش گفته که اگر رئیس‌جمهور شود کاری می‌کند که آمریکا برای بازگشت به برجام و برداشتن تحریم‌ها التماس کند. زاکانی جزئیات روش به التماس انداختن آمریکا را توضیح نداده اما گفته:

«بنده رئیس‌جمهور شوم آمریکایی‌ها التماس می‌کنند و مجبور می‌شوند تحریم‌ها را بردارند، آمریکا نیازمند بازگشت به برجام است زیرا تمام سیاست‌های آمریکا در برخورد با ایران در تمام سطوحش شکست خورده است. اگر به ظرفیت‌های ایران توجه شود آمریکا مایوس خواهد شد.» وعده دیگر زاکانی که به اندازه وعده اولش دیده نشد اما اقتصادی‌ها به آن توجه کردند برداشتن تیغ بانک‌ها از گردن تولید بود بدون اینکه توضیح خاصی در این مورد بدهد.

*** کشوری بدون یک بیکار
شاید فکر کنید دادن وعده‌های عجیب مختص نامزدهایی است که احتمالا تا روز انتخابات به نفع فردی دیگر کنار کشیده‌اند اما اینطور نیست محسن رضایی به عنوان نامزدی که بیشترین سابقه کاندیداتوری برای انتخابات ریاست‌جمهوری را بین هر هفت نامزد تایید صلاحیت شده دارد، دادن وعده‌های انتخاباتی عجیبش را هم قبل از آنها شروع کرده بود. او در یکی از نشست‌های خبری‌اش اعلام کرد که اگر رئیس‌جمهور شود بیکاری را ریشه کن می‌کند.

او گفته بود: « خواهید دید کاری خواهیم کرد که یک نفر بیکار نماند و اصلا کسی وجود نداشته باشد که بیاید انتقاد کند.» جالب اینکه محسن رضایی دیروز اعلام کرده که چون اقتصاددان است حرف بدون مبنا نمی‌زند. او این‌بار گفته که برنامه دولتش کنترل تورم و گرانی‌هاست.محسن رضایی اعلام کرده رایانه را هم به ۴۵۰ هزار تومان در ماه می‌‌رساند.

کدخبر: ۳۹۳۰۴۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر