کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۰۹۱۹
تاریخ خبر:

چند خبر و شایعه‌ بامزه درباره ویروس مرگبار کرونا

روزنامه هفت صبح| خواباندن بیمار روی شکم، درمان با داروی مالاریا و فشار خون و مصونیت سیگاری‌ها در برابر کرونا فقط گوشه‌ای از خبرها و شایعات جالب این روزهاست. اینطور که دانشمندها با تمام توان افتاده‌اند دنبال پیدا کردن درمان کرونا یا یافتن راهی برای بهبود حال بیماران طبیعی است که هر روز از یک گوشه جهان خبری در مورد داروهای احتمالا موثر یا راه‌های بهتر شدن حال بیمار شنیده شود.

اما در کنار آنها حرف و حدیث‌هایی هم وجود دارد که در حد احتمالات عامیانه یا حتی شایعه هستند اما بامزه‌اند و کنجکاوی خیلی‌ها را بر می‌انگیزند به همین دلیل هم بازار حرف زدن درباره‌شان حسابی داغ است. اینجا ترکیبی از شایعات و احتمالات پزشکی جالب را که تازگی‌ها شنیده شده‌اند آورده‌ایم.

*** مریض را روی شکم بخوابان
پزشکان بیمارستانی در نیویورک می‌گویند که یکی از راه‌ها برای بهتر شدن حال بیماران مبتلا به ویروس کرونا این است که آنها را روی شکم یا اصطلاحا دمر بخوابانیم. آنها از این راهکارشان با قدرت دفاع می‌کنند و می‌گویند با این کار اکسیژن بیشتری به شش‌های بیمار می‌رسد. اینطور که سی‌ان‌ان گزارش داده دکتر مانگلا نرسیمهان، مدیر بخش مراقبت‌های ویژه در مرکز سلامت نورت‌ول که ۲۳ بیمارستان را در نیویورک زیر نظر دارد، می‌گوید: «ما با همین روش که صددرصد کاراست جان‌ها را نجات می‌دهیم. این یک کار ساده برای انجام است و ما بهبود قابل توجهی را هر روز و برای هر فرد بیمار دیده‌ایم.»

دکتر کاترین هایبرت، مدیر بخش مراقبت‌های ویژه در بیمارستان عمومی ماساچوست هم می‌گوید: «وقتی شما مشاهده می‌کنید که این روش کار می‌کند می‌خواهید که بیشتر انجامش دهید و می‌بینید که تقریبا به سرعت جواب می‌دهد.»کمی که جست‌وجو کنیم می‌بینیم کاری که این پزشکان می‌کنند بر اساس مقاله‌ای است که سال پیش پزشکان فرانسوی منتشر کردند و اعلام کردند که بیماران مبتلا به سندروم اختلال دستگاه تنفسی (ARDS) که در بیمارستان به دستگاه‌های تنفس مصنوعی موسوم به ونتیلاتور متصل هستند، اگر به روی شکم خوابانده شوند شانس بیشتری برای زنده ماندن دارند.

حالا خیلی از بیمارستان‌های آمریکا بیماران مبتلا به ویروس کرونا را حداقل ۱۶ ساعت در روز روی شکم می‌خوابانند. مسئولان بیمارستان لانگ‌آیلند نیویورک می‌گویند نرخ اشباع اکسیژن در بیمارانی که به این شکل خوابانده می‌شوند از ۸۵ به ۹۸ درصد پرش کرده است.
متخصصان اتاق فوریت‌های پزشکی این بیمارستان می‌گویند خوابیدن به پشت باعث می‌شود وزن بدن بعضی از بخش‌های ریه را له کند. دکتر هیبرت می‌گوید: «با خواباندن بیمار به روی شکم، بعضی بخش‌های ریه را که قبلا باز نبوده‌اند باز می‌کنیم.»

در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان عمومی ماساچوست یک سوم بیماران کووید-۱۹ روی شکم خوابانده شده‌اند. بعضی دیگر از بیمارستان‌های آمریکا دمرو خواباندن بیماران را بیرون از بخش مراقبت‌های ویژه هم انجام می‌دهند البته اینطور که گفته می‌شود بیمارانی که به روی شکم خوابانده می‌شوند بیشتر نیاز به داروهای مسکن دارند و درنتیجه مدت اقامت‌شان در بخش مراقبت‌های ویژه بیشتر می‌شود.

*** سیگاری‌ها نمی‌گیرند؟
حتما ویدئویی که در آن یکی از هموطنان درگیر اعتیاد رو به دوربین می‌گوید:«معتادها نمی‌گیرند» و بعد به شیرینی می‌خندد دیده‌اید. احتمالا به دلیل لحن خونسرد و مطمئنش و آن خنده شیرین، ویدئو را برای بقیه هم فرستاده‌اید اما بدانید که خیلی‌ها واقعا این موضوع را به عنوان یک احتمال در نظر می‌گیرند مخصوصا در مورد کسانی که به سیگار اعتیاد دارند.

معلوم نیست دقیقا از کی اما از یک جایی به بعد این شایعه شنیده شد که ۹۸درصد کسانی که بر اثر ابتلا به بیماری کرونا جانشان را از دست می‌دهند غیرسیگاری هستند و فقط دو درصد آنها را سیگاری‌ها تشکیل می‌دهند.کمی بعد هم شایعه شد که در آمریکا و فرانسه همه از کم بودن تعداد فوتی‌ها و بدحال‌های سیگاری تعجب کرده‌اند.

این حرف و حدیث‌ها آنقدر شنیده شد تا بالاخره دانشمندان مجبور شدند روی این موضوع وقت بگذارند و به‌رغم اینکه قاعدتا سیگار با تخریب بافت ریه و کاهش ایمنی بدن می‌تواند انسان را در برابر بیماری‌هایی مانند همین کرونا آسیب‌پذیرتر کند، دانشمندها شروع کردند به تحقیق در مورد رابطه سیگار و کرونا. البته حق هم داشتند این کرونا در تمام ماه‌های گذشته آنقدر ورق برای رو کردن داشته که اگر ثابت می‌شد بین مصرف نیکوتین و مقاومت در برابر کرونا ارتباط مثبت معنادار وجود دارد خیلی‌ها تعجب نمی‌کردند اما تحقیقات اینطور نشان نداد.

براساس نتایج پژوهشی در ووهان چین، افراد سیگاری ۱٫۴برابر بیشتر از غیرسیگاری‌ها دچار علائم شدید ناشی کرونا می‌شوند و ۲٫۴برابر هم بیشتر نیازمند بستری در بخش ‌آی‌سی‌یو و ونتیلاسیون شده و جان خود را از دست می‌دهند. این بررسی همچنین می‌گوید که مصرف سیگار به آن شدتی که درباره آنفلوآنزا و.. مضر بود، در کووید۱۹ مضر نیست اما سیگاری‌ها در صورت ابتلا شرایط سخت‌تری خواهند داشت.

*** همین قرص ساده فشار خون
خبرها می‌گویند که دانشمندها در آمریکا، استرالیا و فرانسه شروع به آزمایش تاثیر داروی فشار خون بر درمان بیماری کرونا کرده‌اند. از آن طرف درمان بیماران با دارویی که برای بیماران مبتلا به مالاریا استفاده می‌شود هم ادامه دارد. جالب اینکه در ایران هم استفاده از این دارو که به نام «هیدروکسی کلروکین» شناخته می‌شود در پروتکل‌های درمانی اغلب بیمارستان‌ها قرار دارد.

جالب اینکه گویا این دارو هفته پیش روی ایلان ماسک رئیس معروف شرکت تسلا امتحان شده است. یکی دیگر از موضوعاتی که این دارو را حاشیه دار و جنجالی می‌کند حرف‌هایی است که درباره عوارض جانبی‌اش شنیده می‌شود آن هم از چهره‌های معروفی مثل همسر تام هنکس که گفته اگرچه این دارو که در روز نهم بیماری کرونا برای او و همسرش تجویز شده تب آنها را پایین می‌آورده اما به برایشان حالت تهوع شدید، ضعف و دردعضلانی در پی داشته است.

البته هدف او از زدن این حرف‌ها بازداشتن مردم از مصرف خودسرانه این داروی ضد مالاریا بوده اما به هر حال توجه همه را نسبت به عوارض جانبی این دارو جلب کرده. از طرف دیگر آسیبی که گفته می‌شود این دارو می‌تواند به شبکیه چشم بزند و قبلا هم مقاله‌های زیادی در این مورد منتشر شده باعث شده که هشدارها در مورد مصرف خودسرانه و غیراورژانسی این دارو بیشتر شود.

*** میکروب‌های خوب قربانی مبارزه با کرونا
بعد از اینکه هفته‌ها و بعضا ماه‌هاست که داریم دست‌هایمان را مرتب با ژل‌های ضد عفونی‌کننده و الکل بالای ۷۰درصد مثلا تمیز می کنیم بعضی از دانشمندها این فرضیه را مطرح کرده‌اند که ما با این کار داریم میکروب‌های خوب بدنمان را هم از بین می‌بریم و به این ترتیب بعید نیست مجبور شویم به انتظار بیماری‌های بیشتر و شاید هم عجیب‌تر بنشینیم.

اینطور که آنها می‌گویند بدن ما حاوی باکتری‌های خوبی است که عملکرد دستگاه گوارش را تنظیم می‌کنند، منجر به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌شوند و حتی از بسیاری از عفونت‌ها جلوگیری می‌کنند. این در حالی است که محصولات ضد‌باکتری از جمله ژل‌های ضد‌عفونی‌کننده دست، بین باکتری‌های خوب و بد تمایز قائل نمی‌شوند و تمام آنها را از بین می‌برند.

*** لیمو سنگی و درمان کرونا
لیمو سنگی و نارنج تازه‌ترین محصولاتی هستند که دانشمندنماهای فضای مجازی شروع به تجویز آنها برای مقابله با کرونا کرده‌اند. نتیجه این عمل هم بالا رفتن قیمت این دو تا کیلویی ۶۰ هزار تومان بود در حالی که دانشمندهای واقعی می‌گویند هنوز ارتباط معناداری بین این دو پیدا نکرده‌اند. آنها تاکید می‌کنند که شاید ویتامین c موجود در این دو عزیز تا حدی به ایمنی بدن کمک کند و در کل آنها را به خوراکی‌های مفیدی هنگام بیماری و قبل از آن تبدیل کند اما تا این لحظه ثابت نشده که آنها خاصیت ویژه‌ای داشته باشند.

کدخبر: ۳۲۰۹۱۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر