کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۵۵۳۱
تاریخ خبر:

کودتای درون حزبی علیه دونالد ترامپ

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی |‌ اتفاقات عجیب و غریب این دوره از انتخابات آمریکا تمامی ندارد. از بحث‌ها و جنجال‌ها بر سر استاندارد دوگانه دموکرات‌ها در مقابله با آزار جنسی بانوان و دفاع جعلی از حقوق زنان گرفته تا حمایت بی‌سابقه ترامپ از بایدن در این قضیه خاص و همچنین زیرپا گذاشتن دموکراسی و صندوق رای توسط دموکرات‌ها و ظلم بی‌بدیل و آشکارشان به سندرز، این انتخابات را به انتخاباتی ویژه و خاص تبدیل کرده است. و حالا زمزمه و بوی نفاق و نزاع داخلی در حزب جمهوری‌خواه هم به مشام می‌رسد.

بر اساس نظرسنجی‌ها، دموکرات‌ها اختیار اکثریت سنا را که در حال حاضر در ید جمهوری‌خواهان است در دست خواهند گرفت. همچنین قضات منصوب شده در دوره کلینتون هم به زودی بازنشسته خواهند شد و مجلس سنای آینده می‌تواند قضات جوان و نزدیک به حزب دموکرات را منصوب کند که سال‌های سال بر مسند قضاوت بنشینند.

مجلس نمایندگان هم شرایط مشابهی دارد و احتمالا دوباره دموکرات‌ها اکثریت را در اختیار خواهند داشت. در نتیجه تنها زمین باقی‌مانده برای جمهوری‌خواهان انتخابات ریاست جمهوری است.حالا نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد از هر ۱۰ آمریکایی، ۹ نفر نگرانند که ادامه بحران کرونا به فروپاشی اقتصادی این کشور در هفته‌های آینده منجر شود و ۶۱ درصد هم دونالد ترامپ را مقصر این اتفاق می‌دانند.

از این رو محبوبیت ترامپ در حزب جمهوری‌خواه هم با سقوط ۳ درصدی به ۹۰ درصد رسید. اکثر این ریزش بین مسیحیان افراطی و اونجلیست‌ها و البته سران حزب بوده است.آن‌ها نگرانند تا میراث بحران کرونا و انفعال ترامپ به پای حزب نوشته شود و تاوان این ناتوانی، حذف حداقل یک دهه‌ای حزب جمهوری‌خواه از تمامی عرصه‌های سیاسی آمریکا باشد.

در نتیجه با افزایش تعداد بیکاران به بیش از ۳۰میلیون نفر، شرایط بحرانی سلامت، رکود بی‌سابقه اقتصادی و شرایط آشفته در دولت برخی از اعضای حزب با شنیدن زنگ خطر باخت در انتخابات و دیگر عرصه‌ها، دونالد ترامپ را مقصر این شرایط دانستند با ساختن یک تیزر تبلیغاتی تلویزیونی از او انتقاد و اعلام برائت کردند.

البته دونالد ترامپ هم واکنش نشان داده و گفته است: «گروهی از افراد هستند که فقط اسم جمهوری‌خواه را یدک می‌کشند. این‌ها همان افرادی هستند که ۱۲سال پیش به سختی (از اوباما) شکست خوردند و هشت سال قبل‌‌ترش هم یک بار دیگر (از کلینتون) شکست را تجربه کردند. من بودم که با هیچ تجربه‌ای وارد عرصه سیاسی شدم و ابتدا تمام سیاستمداران درون حزبی و سپس کلینتون را شکست دادم.»

هرچند در حال حاضر ترامپ در نظرسنجی‌ها از بایدن عقب افتاده است اما دوره پیش نیز تا لحظات آخر در نظرسنجی‌ها از کلینتون عقب‌تر بود اما پیروز شد. باید دید در صورت پیروزی مجدد ترامپ نزاع درون حزبی او و مخالفانش به کجا می‌رسد؟ اما به هر حال امروز هر دو طرف در حال انکار یکدیگرند.

کدخبر: ۳۲۵۵۳۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر