کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۷۳۹۴
تاریخ خبر:

کودتای ایکس‌باکس‌ علیه پلی‌استیشن

روزنامه هفت صبح، ‌محمد طالبیان | نزدیک به یک سال بعد از شروع رقابت تازه مایکروسافت و سونی در نسل نهم کنسول‌های بازی خانگی، کمپانی آمریکایی بزرگ‌ترین خرید تاریخ خود را با رقم ۷/۶۸ میلیارد دلار ثبت کرد و اکتیویژن سازنده و ناشر مجموعه بازی محبوب «کال آو دیوتی» (ندای وظیفه) را خریداری کرد. با این توضیح عملا مایکروسافت بزرگ‌ترین خرید تاریخ یک کمپانی تکنولوژی را ثبت کرده و رکورد صنعت بازی را نیز با اختلافی چشمگیر ارتقا داد.

همین یک سال پیش بود که آنها با رقمی نزدیک به هشت میلیارد دلار دیگر ناشر بزرگ صنعت بازی یعنی «بتسدا» را خریداری کردند و حالا با تصاحب اکتیویژن بعد از «تنسنت» چینی و سونی تبدیل به سومین کمپانی بزرگ بازی‌های ویدئویی شده‌اند. شکست بزرگ مایکروسافت در نسل گذشته و عقب افتادن پلتفرم ایکس‌باکس از رقیب سنتی خود یعنی پلی‌استیشن باعث شد تا تغییرات زیادی در ساختار بخش سرگرمی این کمپانی شکل گیرد و حالا شاهد این هستیم که اهالی ردموند دست به جیب شده‌اند تا وضعیت خود را نسبت به گذشته بهبود دهند.

در حال حاضر هنوز صحبتی از آینده بازی‌های اکتیویژن نشده اما انتظار می‌رود که تعدادی از مهم‌ترین آنها از جمله کال آو دیوتی از سال آینده به شکل انحصاری تنها در اختیار دارندگان پلتفرم‌هایی قرار گیرند که از سوی مایکروسافت پشتیبانی می‌شوند. جدای از رقابت سونی و مایکروسافت که حالا وارد فاز تازه‌ای می‌شود نباید فراموش کرد که اکتیویژن به عنوان کمپانی مادر دو غول بزرگ دیگر صنعت بازی یعنی «بلیزارد» و «کینگ» شناخته می‌شد.

اولی حضور پررنگی در بازار بازی‌های کامپیوترهای شخصی داشته و دومی یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های بازی برای موبایل است. کافیست در نظر داشته باشید که کینگ به عنوان سازنده و ناشر بازی کندی کراش شناخته می‌شود که همچنان یکی از درآمدزاترین بازی‌های موبایلی محسوب می‌شود. کمپانی‌ای که تنها طی سه ماه گذشته میلادی توانست به درآمدی بیش از ۷۰۰ میلیون دلار برسد.

با توجه به شرایط پیش آمده اکنون می‌توان انتظار داشت که بخش عمده‌ای از گیمرها به سمت خرید ایکس‌باکس جذب شوند. کنسولی که در دو نوع ایکس و اس به فروش رسیده و هر دو بازه قیمتی بازار یعنی ۵۰۰ و ۳۰۰ دلار را پوشش می‌دهد. از سویی نباید فراموش کرد که در حال حاضر سرویس اشتراکی «گیم‌ پس» هم به رکورد ۲۵ میلیون کاربر فعال رسیده که می‌تواند باز هم به بهبود وضعیت ردموندی‌ها در بازار بازی‌های ویدئویی کمک کند.

سرویسی با قیمت ۱۰۰ دلار برای یک سال که به شما اجازه می‌دهد مجموعه‌‌ای بزرگ از بازی‌های مختلف و البته تمامی عناوین انحصاری مایکروسافت را بدون هیچ هزینه اضافه‌تری در اختیار داشته باشید. گزینه‌ای که می‌تواند برای گیمرهای ایرانی کلید رسیدن به نسل جدید باز‌ی‌های ویدئویی باشد.

کدخبر: ۴۳۷۳۹۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر