کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۴۴۰۶
تاریخ خبر:

کوتاه کردن موی ۴۰ نفر در کوره‌های آجرپزی

روزنامه هفت صبح، هانیه درویش| گفت‌وگو با امیرعلی کریمی، آرایشگری که در این روزها به کوره‌های آجرپزی شمس‌آباد می‌رود تا به بهداشت فردی مردم آن منطقه کمک کند . این روزها بیش از هر زمان دیگری برای کمتر شیوع پیدا کردن ویروس کرونا به رعایت بهداشت فردی تک تک اعضای جامعه‌مان نیاز داریم. در این روزها خیلی‌ها اگر می‌توانستند کار را تعطیل کردند و در خانه ماندند یا آن عده که برای کسب درآمد و مایحتاج خانه ملزم به حضور در محل کار خود هستند با رعایت بهداشت و با استفاده از ماسک و ژل‌های ضدعفونی‌کننده خود را تا حدودی از شر این ویروس مصون کردند.

اما عده‌ای در همین بغل گوش ما تهرانی‌ها و به اصطلاح شهرنشینان زندگی می‌کنند که از کمترین امکانات یک زندگی معمولی محروم هستند و قطعا این روزها در مواجهه بیشتری با این ویروس قرار گرفته‌اند. کوره‌های آجرپزی شمس‌آباد یکی از آنهاست و چقدر خوب است که برخی افراد مثل امیرعلی کریمی و تیمش در ایامی که هرکس به فکر خودش است به فکر این مردم رنج کشیده هستند. گفت‌وگوی ما را با او بخوانید.

امیرعلی کریمی سال‌هاست در کار آرایشگری است و محل کار و زندگی‌اش چهاردانگه، محله‌ای در نزدیکی کوره‌های آجرپزی شمس‌آباد است. او درباره سطح زندگی مردم در این کور‌ه‌ها می‌گوید:«‌محل زندگی من با این کوره‌ها ۵دقیقه فاصله دارد، به همین دلیل یک عمر است که آنها را می‌شناسم و وضع زندگی‌شان را همیشه به چشم دیده‌ام.

اگر بخواهم دقیق‌تر اوضاع آنجا را شرح دهم باید بگویم خانه‌های آنجا طوری است که انگار دقیقا در روستایی عقب افتاده زندگی می‌کنند و بچه‌هایی که در آنجا متولد می‌شوند باید درخاک و سختی بزرگ شوند. به همین خاطر هر کمکی از دستم بربیاید دریغ نمی‌کنم و برای آنها انجام می‌دهم چون خیلی از بچه‌هایی که آنجا زندگی می‌کنند و در کوره‌های آجرپزی کار می‌کنند اصلا کسی را ندارند.»

*** اصلاح ۴۰ نفر در یک روز
ارتباط گرم و صمیمی که امیرعلی با بچه‌های این کوره‌ها پیدا کرده باعث شده آنها هر وقت بخواهند بتوانند به آرایشگاه او سر بزنند و اصلاح رایگان انجام دهند اما در این روزها که بچه‌ها کمتر در رفت و آمدند امیرعلی و دوستانش تصمیم گرفتند خود به این منطقه سر بزنند و علاوه بر بردن ماسک برای آنها اصلاح سر و صورت هم برایشان انجام دهند.

این جوان خوشفکر می‌گوید:« ما با رعایت کامل بهداشت با ماسک و ژل‌های ضدعفونی‌کننده با تیمی شش نفره به آنجا رفتیم. تعدادی ماسک را بین بچه‌ها و مردم آن منطقه پخش کردیم و توانستیم برای بیش از ۴۰ نفر اصلاح و پاکسازی پوست انجام دهیم.» این تیم جوان در این میان با گفت‌وگو با بچه‌ها و ارائه توضیحاتی درباره رعایت بهداشت فردی به فرهنگ‌سازی در این منطقه فراموش‌شده هم کمک کردند.»

*** دنیا را جای بهتری کنیم
کوره‌های آجرپزی شمس‌آباد محله‌ای در منطقه ۱۸ تهران است که در آن کوچک و بزرگ و زن و مرد مدام در حال کار کردن هستند. آن هم برای روزی ۴۰ الی ۵۰ هزار تومان. در بین آنها متین که لباس علیرضا جهانبخش را در بحبوحه جام جهانی پوشید می‌شناسیم و علی نوجوان ۱۵‌ساله‌ای را که از طریق چند کلیپ و گفتن مشکلات منطقه توانست پای کمک‌های داخلی و خارجی زیادی را به شمس‌آباد باز کند اما زندگی در این کوره همچنان با وضعیتی اسفناک رو‌به‌رو است.

آب مصرفی کوره‌ها از چاه است و با خودش انواع بیماری‌های پوستی و گوارشی می‌آورد. برای هر ۱۰‌الی ۱۵ خانوار در این منطقه یک دستشویی وجود دارد و جدیدا برای زندگی در یک اتاق سه در چهار که به کارگران داده می‌شود پول برق هم لحاظ می‌شود اما زندگی و امید در این مناطق هم مانند همه شهرها و کشورهای جنگ‌زده، فقیر و توسعه ‌نیافته دنیا مثل کنگو، نیجریه، ماداگاسکار، مالاوی، گینه و افغانستان که جزو فقیرترین کشورهای جهان هستند همچنان جریان دارد.

وقتی صدای به دنیا آمدن نوزاد از خانه‌های مردم این مناطق به گوش می‌رسد. وقتی هرکس در حد توان و وسع خود به داد این مردم ناتوان برسد قطعا دنیا برایشان جای بهتری می‌شود.حتی اگر این کمک‌ها در حد رساندن ماسک و ژل ضدعفونی‌کننده در این روزها یا اصلاح موی سر و صورت اهالی آن مناطق باشد.

امیرعلی کریمی که ماهی یک بار سراغ کمپ‌های ترک اعتیاد می‌رود و به اصلاح مردان می‌پردازد و برای خوشحال کردن دل اهالی کهریزک به آسایشگاه کهریزک می‌رود در این‌باره می‌گوید:«هدفم از این کار هرچند کوچک، شاد کردن دل کودکان کار و مردم کم توان است چراکه این کار باعث می‌شود دل خودم هم شاد شود و انرژی بیشتری بگیرم.» او در آخر می‌گوید:« دنیا پر از آدم‌های خوب است اگر نمی‌توانید یکی از آنها را پیدا کنید یکی از آنها باشید.»

کدخبر: ۳۱۴۴۰۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر