کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۹۹۲۵
تاریخ خبر:

کنیسه‌سوزی؛ ‌موج جدید یهود‌ستیزی در آلمان

روزنامه هفت صبح | یک: هفته گذشته یک کنیسه یهودیان در آلمان به آتش کشیده شد و زنگ خطر یهودی‌ستیزی را در آلمان به صدا در آورد. اتفاقی نگران‌کننده که هم دولت و هم یهودیان را در این کشور پریشان کرده است.عصر روز سه‌شنبه چند جوان «به ورودی کنیسه بن حمله کردند» و در آنجا آتش روشن کردند. ماموران پلیس که به محل حادثه رسیدند متوجه شدند که شیشه‌های در ورودی شکسته است و اعلامیه‌هایی هم در آنجا پیدا شده است.

یک پرچم رژیم صهیونیستی هم در مقابل کنیسه پیدا شد که گفته می‌شود توسط افراد متجاوز به آتش کشیده شده است. پلیس در خیابان‌های مجاور دو جوان ۲۰ساله را برای بررسی اسناد متوقف و آنها را به طور موقت بازداشت کرد. بعدا پلیس مظنون ۲۴ ساله دیگری را بازداشت کرد.ماشینی که گمان می‌رفت مظنونان با آن حرکت می‌کردند نیز پیدا شده است.
مظنون دیگر، دختری حدودا ۱۸ ساله با لباس‌های تیره و موهای بافته شده بود. او البته خوش‌شانس‌تر از دیگران بود و تاکنون دستگیر نشده است.
اما این تنها اتفاق از این دست نبوده است. شامگاه سه‌شنبه نیز در شهر بن و مونستر پرچم اسرائیل مقابل کنیسه این شهرها به آتش کشیده شد. در ورودی کنیسه بن نیز با پرتاب سنگ آسیب دید. در شهر دوسلدورف نیز روی یک بنای یادبود در جایی که قبلا کنیسه بوده، آتش افروخته شد. تعداد زیادی نیز دستگیر شدند.

* دو: پلیس آلمان تدابیر در اطراف کنسیه‌های یهودی را افزایش داد. سخنگوی پلیس آلمان روز چهارشنبه اعلام کرد که تدابیر شدید امنیتی پس از ناآرامی‌های گذشته در اطراف این کنیسه اتخاذ شده است اما نمی‌تواند به دلایل استراتژیک جزئیات بیشتری ارائه دهد. مقام‌های شهر برلین نیز تدابیر امنیتی در اطراف معابد یهودی را در بحبوحه اعتراض‌ها علیه اسرائیل تشدید کردند.

به نوشته دویچه وله، در شهر گلزن‌کیشن در ایالت نورد راین وست فالن، پلیس جلوی تظاهرات‌کنندگانی را که قصد داشتند از مقابل ایستگاه قطار مرکزی این شهر به سمت یک کنیسه بروند گرفت. به گفته پلیس این شهر نیروهای انتظامی مجبور به استفاده از باطوم برای متفرق کردن جمعیت شده‌اند.

* سه: ایالت نوردراین وست فالن در غرب آلمان به دلیل رویدادهای دو روز گذشته برای اماکن و مراکز یهودیان محافظت بیشتری در نظر گرفته است. در سایر ایالت‌ها مانند تورینگن نیز درجه هشدار امنیتی افزایش یافته است.

* چهار: هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان از ساکنان این کشور خواست، در روند اتفاقات در سرزمین‌های اشغالی از مؤاخذه یهودیان ساکن آلمان پرهیز کنند.این سیاستمدار حزب سوسیال دموکرات روز پنجشنبه ۱۳ مه (۲۳ اردیبهشت) به رسانه‌ها گفت: «همه ما موظفیم تأکید کنیم که نخواهیم پذیرفت انسان‌های با اعتقادات یهودی در آلمان، چه در خیابان و چه در شبکه‌های اجتماعی مسئول رویدادهای خاورمیانه شناخته شوند.» وزیر خارجه آلمان هشدار داد و تأکید کرد که حمله به کنیسه‌ها و عبادتگاه‌های یهودیان در آلمان «به هیچ عنوان تحمل نخواهد شد.» او افزود: «متأسفانه غم‌انگیز و در عین حال ضروری است که دولت باید بدون قید و شرط امنیت کنیسه‌ها را تضمین کند.»

* پنج: یهودی ستیزی در آلمان با توجه به ریشه‌های تاریخی آن می‌تواند منجر به گسترش خشونت‌ها شود. این در حالی است که دولت تلاش دارد تا در میان یهودیان آلمانی و یهودیانی که در سرزمین‌های اشغالی و تحت حاکمیت دولت نتانیاهو حضور دارند، تفاوت قائل شود.در سال‌های اخیر راستگرایان بار دیگر در این کشور خودشان را نشان داده‌اند.

آنها از طرفی با حضور پناهنده‌های اغلب مسلمان از کشورهای خاورمیانه ناراضی‌اند و از سوی دیگر گاه‌به‌گاه دست به حملاتی علیه یهودیان می‌زنند. البته برای دولت آلمان شناسایی اینکه حملات از سوی گروه‌های نئونازی هماهنگ شده یا تنها واکنشی به جنایات رژیم صهیونیستی است، کار آسانی نخواهد بود.

* شش: یهودی ستیزی در آلمان در اواخر قرن نوزدهم آغاز و در میانه قرن بیستم، هولوکاست را رقم زد. حتی پیش از آن هم در اروپا یهودیان به عنوان جامعه‌ای که بخش عمده‌ای از ثروت را در دست گرفته بود، شناخته می‌شدند و محبوبیت چندانی نداشتند. با این حال در پایان قرن نوزدهم، خشم از آنها که در بین مردم عادی گاهی مطرح می‌شد، تبدیل به اندیشه‌ای مدون شد که برای نخستین‌بار توسط ویلهم مار به زبان آمد.

کدخبر: ۳۸۹۹۲۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر