کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۴۵۶۲
تاریخ خبر:

کنسرت استانبول بازار لیر را در تهران به‌هم ریخت

روزنامه هفت صبح | در روزهای اخیر، بازار لیر ترکیه اتفاقات عجیبی را تجربه کرد. اتفاقاتی که عده‌ای آن را به کنسرت اخیر امیرحسین مقصودلو یا «امیر تتلو» نسبت می‌دهند. ماجرا از این قرار بود که او ۱۲ اردیبهشت‌ماه و در تعطیلات عید فطر، کنسرتی در ترکیه برگزار کرد و پس از آن خبرهایی از بالاتر بودن قیمت لیر در صرافی‌ها به نسبت بازار آزاد آمد. اتفاقی نادر که تاکنون برعکس آن رخ می‌داد و همیشه قیمت لیر در بازار آزاد بیشتر از صرافی‌ها بود.

درباره این اتفاق معامله‌گران تحلیل جالبی داشتند، به ادعای آن‌ها یکسری خریدار از امتیازی که برای خرید لیر با قیمت رسمی داشتند، در این روزها استفاده کردند و وقتی می‌پرسیدی چرا؟ آن‌ها می‌گفتند که ظاهرا یک خواننده ایرانی مقیم ترکیه کنسرت دارد و در این کنسرت قصد دارد از یک هنرپیشه معروف ایرانی خواستگاری کند.

آنطور که خبرآنلاین نوشته، معامله‌گران می‌گفتند عده‌ای به‌خاطر اینکه این صحنه را از دست ندهند به آنجا می‌روند تا شاهد این اتفاق باشند. وقتی سوال می‌شد که چرا برای این اتفاق باید آنقدر تقاضا ایجاد شود؟ حرفشان این بود که نزدیک به یک ماه است برای این اتفاق تبلیغ می‌شود و طبیعی است که خواهان خاص خودش را داشته باشد.

اما برخی از کارشناسان مخالف این نظر هستند. نمونه‌اش کامران سلطانی‌زاده، رئیس سابق کانون صرافان که به اقتصادآنلاین گفته عواملی مانند تمام شدن ماه رمضان و شروع سفرهای تفریحی به بهانه عید فطر و رفتار معامله‌گران بزرگ نمی‌توانند دلایلی برای افزایش قیمت لیر باشند؛ چراکه مشکل اصلی لیر در داخل کشور این است که صرافی‌های رسمی مجوز خرید لیر از هیچ بخشی را ندارند. در گذشته صرافی‌ها می‌توانستند این اسکناس را طی معاملاتی با یکدیگر خرید و فروش کنند.

به گفته او طی مصوبه سال گذشته این معاملات ممنوع اعلام شد و دیگر صرافی‌ها مجوز این خرید و فروش‌ها را ندارند. این به آن معناست که اگر صراف نیازمند ارز باشد، بانک مرکزی اجازه خرید آن ارز از صرافی دیگر را نمی‌دهد. به همین علت صرافی‌ها از آنجایی‌که مقدار مصرف صرافی‌ها مشخص نیست و توانایی فروش مازاد آن را ندارند، در زمینه ارزهای غیررسمی و غیر‌مرجع فعالیت نمی‌کنند.

رئیس سابق کانون صرافان در این‌باره ادامه داد: «بنابراین مردم ناچارند برای خرید به بازار غیررسمی مراجعه کنند که در این شرایط عرضه و تقاضا تعیین‌کننده است. در مجموع می‌توان گفت عامل اصلی این موضوع، منع صرافی‌های رسمی از معامله ارزهای متفرقه و معاملات با یکدیگر است. پیشنهاد بهتر این است که مسافران ترکیه از صرافی‌ها ارز مسافری را با قیمت پایین‌تر تهیه کنند و آن را در ترکیه تبدیل کنند.»
او همچنین تاثیر برگزاری کنسرت امیر تتلو در نرخ لیر را اثری جانبی برشمرد و خاطر‌نشان کرد:

«برگزاری کنسرت تتلو بنا به شرایطی که با افزایش تقاضا و کاهش عرضه در بازار روبه‌رو باشیم می‌تواند بر قیمت لیر اثر بگذارد. همانطور که گفته شد، به دلیل منع صرافی‌های رسمی و خروج از مسیر اصلی روند معاملات، بازار به دست دلالان و معامله‌گران غیررسمی می‌افتد و آنها تعیین‌کننده قیمت می‌شوند. راه برون‌رفت از این شرایط و مبارزه با بازارهای غیررسمی، تقویت بازار رسمی و اجازه معاملات رسمی به صرافی‌های سراسر کشور تحت نظر بانک مرکزی است.»

خروج ۴۰ میلیارد تومان پول از کشور
اما علاوه بر تفاوت قیمت لیر صرافی و بازار آزاد و ماجرای حضور سحر قریشی و مادر تتلو در این کنسرت، این کنسرت از نظر تعداد شرکت‌کنندگان و البته رقم قیمت بلیت هم حواشی بسیاری به‌خود دید. برخی از رسانه‌ها مدعی هستند که برخی از بلیت‌های این کنسرت در ترکیه تا ۵۰۰ دلار هم به فروش رسیده است! که البته ممکن است نوعی بازار گرمی رایج در فضای موسیقی زیرزمینی باشد.

بهمن بابازاده، خبرنگار حوزه موسیقی هم در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «کنسرت تتلو ۴۰ میلیارد تومان ارز از کشور خارج کرد. قیمت بلیت‌ها از ۲۰۰ تا ۵۰۰ دلار. بیش از نیمی از سالن بلیت ۵۰۰ دلاری خریدند. سالن ۳۵۵۵ نفر ظرفیت دارد و با دلار ۲۸ هزار تومانی، بیش از ۴۰ میلیارد تومان تنها برای خرید بلیت کنسرت ارز از ایران خارج شد.»

مهرماه سال گذشته نیز تتلو کنسرت دیگری داشت که باز هم برخی از رسانه‌ها از درآمد میلیاردی او از این کنسرت نوشتند. رکنا نوشت: «در مورد درآمد کنسرت ۲۹ مهر ۱۴۰۰ امیر تتلو تخمین‌های زیادی زدند که عدد ۳۱ میلیارد منطقی‌تر است. بنابر بر تخمین‌ها تعداد جمعیت حاضر در کنسرت ۷۵۰۰ نفر بودند. اگر میانگین قیمت هر بلیت را با دلار ۲۷۵۰۰، ۱۵۰ دلار حساب کنیم عددی تخمینی به‌دست می‌آید.»

کدخبر: ۴۵۴۵۶۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر