کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۴۶۴۱
تاریخ خبر:

کنترل سهام عدالت خود را به‌دست‌ بگیرید

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | درباره ارزش سهام عدالت حرف‌های زیادی می‌زنند؛‌ مثلا می‌گویند ارزش هر برگه کامل از آن چیزی در حدود ۱۰میلیون، ۱۳میلیون یا ۱۵میلیون تومان است یا اینکه هنوز کسی نگفته بهتر است اختیار سهام را دست خودمان بگیریم یا مثل گذشته از دولت و سازمان خصوصی‌سازی بخواهیم آن را برایمان اداره کنند. برای همین ما دست به‌کار شده‌‌ایم و با همین اطلاعاتی که در اختیار داریم یک‌سری چیزها را کنار هم چیده‌ایم. انشاالله که اشتباه نمی‌کنیم.

*** قدم اول؛ اختیار سهام عدالت را به‌‌دست بگیر
در فرایند عملیاتی تعیین تکلیف سامانه سهام عدالت، سهامدار وارد سامانه سهام عدالت شده تا یکی از دو روش آزادسازی را انتخاب ‌کند. اگر انتخاب شما «روش آزادسازی مستقیم» باشد باید نسبت به ثبت‌نام در «سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان(سجام)» در نشانی اینترنتی sejam.ir هم اقدام کنید. در صورتی که کنترل سهام عدالت را به‌دست بگیرید می‌توانید آن را بفروشید اگرچه تا الان مشخص شده فروش سهام با محدودیت‌هایی همراه است.

*** قدم دوم؛ برای گرفتن کد بورسی عجله نکنید
سازمان خصوصی‌سازی برای تعیین تکلیف سهام عدالت مهلت یک‌ ماهه در نظر گرفته تا درست تصمیم بگیرند و بفهمند اداره سهام به روش مستقیم را می‌خواهند یا روش غیرمستقیم اما حتما می‌دانید با وجود این ویروس منحوس نباید برای گرفتن کد بورسی عجله کنید و به‌ دفاتر پیشخوان دولت الکترونیک بروید. اگر تصمیم شما انتخاب روش مستقیم بود، می‌توان این کار را در مهلت یک‌ماهه انجام داد و بعدها که قصد خرید و فروش سهام را داشتید کد بورسی بگیرید.

خود سازمان خصوصی‌سازی به ‌کسانی که روش مدیریت مستقیم سهام عدالت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انتخاب می‌کنند، توصیه کرده فعلا در خانه بمانند چون فهرست این افراد‌‌ به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه یا همان سمات فرستاده می‌شود. در آنجا برای مالکان سهامداران عدالت، کد معاملاتی بورسی صادر می‌شود و سهام به نام فرد می‌شود. می‌ماند مرحله احراز هویت که اجباری است اما فعلا لازم نیست حضوری انجام شود. بعدا سهامداران عدالت می‌توانند به سامانه سجام،‌ سامانه جامع اطلاعات مشتریان مراجعه کنند و احراز هویت شوند.

*** قدم سوم؛ برای آنهایی که روش غیرمستقیم را انتخاب می‌کنند
کسانی که می‌خواهند مالکیت سهام عدالت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشته باشند، اما مدیریت آن مثل گذشته به‌صورت غیرمستقیم و از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی انجام شود، اصلا لازم نیست وارد سامانه سهام عدالت شوند. این افراد اگر تا ۱۰خرداد وارد سامانه نشوند این کارشان به‌منزله انتخاب مدیریت غیرمستقیم سهام عدالت است. پس سهام عدالت همچنان در مالکیت آنها خواهد بود اما مدیریت سهام با شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام استانی خواهد بود و سود این سهام سالانه به‌صورت مرتب برای صاحبان سهام واریز می‌شود. مثل همیشه این چند‌سال اخیر که ۵۰هزار تومان و ۱۰۰هزار تومان و ۲۰۰هزار تومان برای کل یک‌سال به ‌حسابتان واریز شده بود.

*** قدم چهارم؛ فکر فروش سهام را از سرتان بیرون کنید
فرصت یک ‌ماهه اخیر برای این درنظر گرفته شده تا سهامداران عدالت روش مدیریت مستقیم یا غیرمستقیم سهام را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انتخاب کنند. برای کسانی که روش مستقیم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انتخاب کرده‌اند، از طریق شرکت سپرده‌گذاری کد بورسی صادر می‌شود و آنها می‌توانند بر اساس دستورالعمل و ضوابطی که شورای عالی بورس در آینده نزدیک تصویب و ابلاغ می‌کند، به معامله سهام بپردازند. این یعنی اگر با شنیدن خبرها درباره ارزش ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴ یا ۱۵میلیونی سهام عدالت دارید دلتان را لیف و صابون می‌زنید، بهتر است بدانید از این خبرها نیست.

در جلسه‌‌ای که دوشنبه برگزار می‌شود، قرار است شورای عالی بورس تصمیم بگیرد که سهامداران عدالت با چه محدودیت زمانی و چه ‌روشی وارد بورس شوند تا ورود یکباره آنها موجب به‌هم خوردن نظم بورس، فروش یکباره سهم‌ها یا چیزهایی از این دست نشود. در این جلسه همچنین قرار است تصمیم بگیرند، درصد خاصی از سهام عدالت در هر مقطع زمانی قابل معامله باشد و… پس فردی که مالک سهام عدالت است نمی‌تواند یکباره همه سهام خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بفروشد و پولدار شود.

*** قدم پنجم؛ چرا نباید غر بزنیم
قطعا عده‌‌ای از مردم روش آزادسازی مستقیم را انتخاب می‌کنند. پیش‌بینی می‌شود ورود یکباره این تعداد مشتری که حدود ۴۹میلیون سهامدار برآورد می‌شود، بازار را دچار اختلال کند. از طرفی داریم درباره پولی به ارزش ۳۰۷هزار میلیارد تومان حرف می‌زنیم که می‌تواند روی ارزش بازار بورس تاثیر بگذارد.

کدخبر: ۳۲۴۶۴۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر