کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۴۴۴۲
تاریخ خبر:

کمک‌داوران قربانیان تازه فناوری و تکنولوژی

روزنامه هفت صبح، آرش پورابراهیمی | یکی از صحنه‌های جالب و البته نه چندان خاطره‌انگیز بازی برگشت جام باشگاه‌های اروپا میان تیم‌های پاری‌سن‌ژرمن و بایرن مونیخ زمانی بود که امباپه مهاجم تیم پاریسی می‌رفت که با دروازه‌بان بایرن مونیخ تک‌به‌تک شود اما کمک داور بازی پرچم آفساید را بالا برد و در نتیجه داور بازی را متوقف کرد.

صحنه آهسته نشان می‌داد که شاید آفساید به اشتباه اعلام شده باشد.اما سوال اساسی این نبود که آیا کمک داور در اعلام آفساید درست عمل کرده یا خیر بلکه احتمالا برای بسیاری از تماشاچیان تلویزیونی این پرسش پیش آمده بود که اصلا چرا کمک داور تصمیم گرفت نظرش را اعلام کند.

به لطف کمک داور ویدئویی حالا می‌توان با دقت بسیار بالایی فهمید که آیا بازیکن مهاجم در موقعیت آفساید قرار داشته یا خیر و دیگر نیازی نیست که کمک داورها در لحظات سرنوشت‌ سازی که تشخیص آفساید مشکل است بخواهند با تصمیمی چه بسا اشتباه سرنوشت بازی را تغییر دهند.

در واقع از وقتی کمک داور ویدئویی یا همان وار آمده به کمک داوران توصیه می‌شود که در اعلام آفساید عجله نکنند و اجازه بدهند که بازی ادامه پیدا کند. به همین خاطر هم از کمک داور بازی انتظار می‌رفت که در آن صحنه پرچم خود را بالا نبرد.اما شاید این انتظار زیادی از کمک داوران باشد.

تا همین یک‌سال پیش کمک داوران مهم‌ترین مرجع برای تشخیص موقعیت آفساید بودند و در واقع مهم‌ترین وظیفه کمک داوران هم اعلام آفساید است.اما حالا فلسفه وجودی کمک داوران تا حد زیادی زیر سوال رفته است.کمک داوران حتی اگر تصور کنند که بازیکن در موقعیت آفساید است بهتر است اقدامی انجام ندهند.

حتی اگر صحنه‌ای مانند درگیری بازیکنان هم از چشمان داور دور بماند او بعدا می‌تواند تصاویر ویدئویی را بررسی کند. مهم‌ترین خواسته از کمک داوران این است که کنار زمین حضور داشته باشند اما کار خاصی انجام ندهند و به خصوص با اعلام اشتباه آفساید بازی را خراب نکنند.اوضاع برای کمک داوران حتی از این هم می‌تواند بدتر شود.

آرسن ونگر، سرمربی سابق باشگاه آرسنال امیدوار است که سیستم کاملا خودکار اعلام آفساید از سال ۲۰۲۰ به کار گرفته شود. سیستمی خودکار که اگر مهاجم در موقعیت آفساید باشد بسیار سریع آفساید را تشخیص داده و برای کمک داور سیگنالی را ارسال کند.در آن زمان، تنها کاری که کمک داور باید انجام دهد این است که در صورت دریافت سیگنال، پرچم آفساید را بالا ببرد.

از قرن هجدهم یعنی زمانی که ماشین‌های نساجی جای انسان‌ها را گرفتند، دامنه تکنولوژی گسترده‌تر شده و امور بسیاری که پیش‌تر توسط انسان‌ها انجام می‌شدند به ماشین‌ها سپرده شدند.بارها در همین ستون نوشته‌ایم که چگونه بخش‌های مختلف اقتصاد ممکن است تحت تاثیر فناوری متحول شوند.

مثال کمک داوران شاید تاثیر خاصی روی بازار کار نداشته باشد و بسیاری از کمک داوران هم شغل دیگری دارند، اما اینکه چگونه سال‌ها در مقابل به کارگیری فناوری در داوری مقاومت می‌شد و سپس به محض به کارگیری کمک داور ویدئویی، کمک داور انسانی به حاشیه رانده شد و موضوعیت خود را از دست داد از این نظر جالب است که جلوی چشم میلیون‌ها هوادار فوتبال روی داد.

کدخبر: ۳۸۴۴۴۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر