کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۵۲۴۹
تاریخ خبر:

کلوپ چگونه لیورپول را مهیای موفقیت کرد؟

روزنامه هفت صبح | روزهای اولیه اکتبر ۲۰۱۵ بود که کلوپ راهی لیورپول شد و حالا چهار سال از آن زمان می‌گذرد، او تیمی را از راجرز تحویل گرفت که فصل ۲۰۱۶-۲۰۱۵ شرایط خیلی خوبی نداشت اما حالا چهار سال پس از آن زمان، مدافع عنوان قهرمانی لیگ قهرمانان، با اختلافی هشت امتیازی صدرنشین مقتدر لیگ برتر است اما چه شد که اینطور شد؟

کلوپ در طی چهار سال تغییراتی گسترده در سبک، چینش و نفرات تیم لیورپول ایجاد کرد. در طی چهار سال حضور در آنفیلد، او از ۶۷ بازیکن مختلف استفاده کرده است. اگر نگاهی به ترکیب تیم او در نخستین بازی تیمش بیندازیم، متوجه می‌شویم چطور ترکیب لیورپول را مهیای موفقیت کرد؟ کلوپ رسما کارش را در هشتم اکتبر ۲۰۱۵ آغاز کرد و اولین بازی او روی نیمکت لیورپول، ۹ روز بعد مقابل تاتنهام بود. نگاهی داشته باشیم به ترکیب لیورپول در آن مسابقه و سرنوشت آن بازیکنان.

*** سیمون مینیوله، ناتان کلاین، مارتین اشکرتل، مامادو ساخو، آلبرتو مورنو
ترکیب پنج نفره دروازه و خط دفاع لیورپول در آن مسابقه اینگونه بود؛ مینیوله که در سال ۲۰۱۳ راهی لیورپول شد، در دو فصل اول حضور کلوپ در آنفیلد، دروازه‌بان اصلی تیم بود. در ژانویه ۲۰۱۶ حتی قراردادی جدید با لیورپول امضا کرد و مدتی بعد کلوپ، کاریوس را برای رقابت درون دروازه خریداری کرد. در فصل ۲۰۱۸-۲۰۱۷ رقابت سختی بین این دروازه‌بان برای اشتباه کردن وجود داشت! تا اینکه در نهایت کلوپ تصمیم گرفت آلیسون را خریداری کند و سرنوشت مینیوله و کاریوس هم چیزی جز جدایی نبود.

کلاین در فصل نخست کلوپ مدافع راست اصلی تیم بود و یک بازیکن ملی‌پوش؛ اما مصدومیت او را حاشیه‌نشین کرد و در این بین ظهور آرنولد و گومز باعث شد او فرصت حضور در ترکیب را از دست بدهد و به بورنموث هم قرض داده شد. او اکنون باز هم به دلیل مصدومیت حاشیه‌نشین است. اشکرتل ۳۲۰ بازی برای لیورپول انجام داد ولی فقط ۱۹ تای آنها زیرنظر کلوپ بود، کلوپ خیلی سریع او را در لیست مازاد قرار داد و ترکیب ساخو و لوورن را ترجیح داد او تابستان ۲۰۱۶ راهی فنرباغچه شد.

ساخو روزهای ابتدایی خیلی خوبی در ترکیب تیم کلوپ داشت و بدل به مدافع اصلی تیم شده بود اما حاشیه نگذاشت او جایگاهش را حفظ کند. در مارس ۲۰۱۶ اعلام شد تست دوپینگ او مثبت بوده است، هر چند بعدتر از این اتهام تبرئه شد. جولای ۲۰۰۶ به دلیل زیرپا گذاشتن قوانین باشگاه از اردوی تیم در آمریکا خط خورد و به این ترتیب بود که در نهایت راهی کریستال پالاس شد. مورنو نیز در ابتدا مدافع چپ اصلی تیم کلوپ بود اما خیلی زود مشخص شد که او فقط به دلیل نبود گزینه خوب به ترکیب اصلی راه یافته است. طوری که فصل بعد، کلوپ ترجیح داد از میلنر در پست غیرتخصصی دفاع چپ استفاده کند ولی به مورنو بازی ندهد. در نهایت با حضور رابرتسون عملا کار مورنو در لیورپول پایان یافت و به عنوان بازیکن آزاد تیم را ترک کرد.

*** جیمز میلنر، لوکاس لیوا، امره جان
میلنر تنها بازمانده آن ترکیب تیم لیورپول است که از قضا هنوز هم عضو مهمی در ترکیب لیورپول است و در آخرین بازی این تیم ناجی قرمزها شد تا با زدن گل در دقیقه ۹۴ روند بردهای لیورپول در لیگ برتر تداوم پیدا کند. او ۳۳ سال دارد و در دوران کلوپ در ۱۶۸ مسابقه به میدان رفته است. مدتی به عنوان دفاع چپ به میدان رفت و با وجود گزینه‌های مختلف در خط هافبک، همچنان گزینه‌ای قابل اعتماد برای کلوپ بود.

امره جان گزینه اثرگذاری در خط هافبک لیورپول در دو فصل ابتدایی تحت نظر کلوپ بود و عملا یکی از سه ضلع اصلی مثلث خط هافبک مربی آلمانی. آمار و عملکردش نیز درخشان بود اما مذاکرات بر سر تمدید قرارداد به بن‌بست خورد و مصدومیت در ماه‌های پایانی حضورش در آنفیلد، او را از ترکیب اصلی تیم دور کرد. در نهایت به عنوان بازیکن آزاد آنفیلد را ترک کرد. لوکاس لیوا سابقه زیادی پیش از حضور کلوپ در این تیم داشت اما با حضور کلوپ، از ترکیب اصلی تیم کنار رفت و با حضور واینالدوم نیز فرصت‌های بازی او محدود شد تا این که در نهایت با پنج میلیون پوند راهی لاتزیو شد و بعد از ۱۰ سال لیورپول را ترک کرد.

*** لالانا، کوتینیو، اوریگی
لالانا جزو بازیکنان درخشان فصل اول کلوپ در آنفیلد بود، او در همان فصل نخست شش پاس گل ارسال کرد و یکی از بازیکنان ثابت تیم در بخش هجومی به حساب می‌آمد اما مشکل هافبک انگلیسی، مصدومیت‌های متعدد است، او بارها و بارها مصدوم شد و هر بار برای حضور در ترکیب اصلی، مجبور بود با بازیکنان دیگر رقابت کند، اضافه شدن بازیکنان دیگر به خط هافبک و حمله لیورپول نیز کار را برای لالانا سخت‌تر کرد تا اینکه اکنون او بیشتر یک بازیکن نیمکت‌نشین شده است.

کوتینیو از جمله بازیکنان محوری تیم کلوپ بود که تحت نظر مربی آلمانی بازی او بیشتر هم دیده شد. در همان فصل اول حضور کلوپ، او ۱۲ گل برای لیورپول زد. فصل بعد نیز در ۳۱ بازی لیگ آمار خیلی خوب ۱۳ گل را به ثبت رساند. کلوپ که از اهمیت نقش کوتینیو در ترکیب تیمش آگاه بود، قرارداد او را در ژانویه ۲۰۱۷ تمدید کرد اما یک سال بعد با مبلغ ۱۴۲ میلیون پوند راهی بارسا شد اما دوران حضور او در بارسا هیچ شباهتی به عملکردش در لیورپول نداشت.

اوریگی در طی این دوران چهار ساله لحظات پر فراز و نشیبی را تجربه کرده است. خیلی از اوقات نیمکت‌نشین استوریج و بنتکه بود و خیلی از اوقات در نقش ناجی تیم ظاهر شد اما همین درخشش‌های کم و بیش جایگاه او را در در ترکیب تیم حفظ کرد. درخشان‌ترین دوران حضور او در لیورپول، اواخر فصل قبل بود که در غیاب ستاره‌های اصلی تیم، نقشی محوری در صعود به فینال لیگ قهرمانان، بردهای پیاپی در هفته‌های پایانی لیگ و قهرمانی در اروپا ایفا کرد.

کدخبر: ۲۸۵۲۴۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر