کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۴۳۴۴
تاریخ خبر:

کلاهبرداری توریست قلابی ‌به شیوه بدل‌اندازی ‌

روزنامه هفت صبح، سارا غضنفری | در روزهای کرونایی که هیچ توریستی برای تفریح به کشور نمی‌آید، یک تیم کلاهبرداری در قالب یک فرد توریستی که پول‌هایش را سرقت کرده‌اند از شهروندان اخاذی می‌کرد. سرهنگ علیرضا ناصری‌نژاد، معاون هماهنگ‌کننده پلیس پیشگیری پایتخت، از دستگیری این سه کلاهبردار خبر داد.

در محدوده کلانتری ۱۵۰ تهرانسر حدود دو هفته اخیر یک نوع کلاهبرداری در حال انجام بود به این روش که فردی خودش را توریست معرفی می‌کرد و سپس جلوی در بانک یا موسسات مالی می‌ایستاد و افرادی که با وجه نقد از بانک خارج می‌‌شدند را مورد شناسایی قرار می‌داد.

بعد از اینکه مالباخته از موسسات مالی یا بانک خارج می‌شد، فرد کلاهبردار جلو می‌رفت، سپس درحالی‌که به زبان انگلیسی صحبت می‌کرد خودش را توریست معرفی کرده و به طریقی به اطلاع شهروند می‌رساند که توریست است، پول ندارد و حتی پول‌هایش را سرقت کرده‌اند، اما یک زنجیر طلا دارد و می‌گفت: قصد دارم این زنجیر طلا را به صورت نقد بفروشم، چون توریست هستم حساب و کارت بانکی هم ندارم.

*** کلاهبرداری در قامت طلافروش
توریست زنجیر را از جیبش درمی‌آورد و نشان شهروند می‌دهد و درحالی‌که شهروند در حال بازبینی زنجیر طلا می‌شود، یک نفر که همدست توریست قلابی است جلو رفته و هم‌زمان درخواست می‌کند تا زنجیر را ببیند و به شهروند می‌گوید: این زنجیر طلاست و بسیار باارزش است و اگر می‌تواند زنجیر را از دست ندهد و آن را بخرد.

همدست توریست قلابی شروع به گول زدن شهروند می‌کند و رو به توریست می‌گوید چون پول نقد همراهم ندارم، اگر همین‌جا بمانید می‌روم و پول نقد می‌آورم. بعد از چانه‌زنی و بحث، نفر سومی نیز که از قبل با آن دو نفر همدست بوده هم‌زمان به بحث وارد می‌شده و اعلام می‌کرده است: من طلافروش هستم و می‌دانم این طلا خیلی گران و باارزش است و عیارش هم ۲۲ است و رو به شهروندی که با پول نقد از بانک خارج شده بوده می‌گوید اگر این فرد خارجی است طوری رفتار کن متوجه نشود و ما با هم این زنجیر را می‌خریم تا سودش در جیب خودمان برود.

اگر پول نقد به همراهت داری، این پول را بده، بعد طلا دست تو؛ یعنی شهروند باشد، سپس به مغازه طلافروشی من می‌رویم و من پولش را به تو می‌دهم و سودش را نصف می‌کنیم. شهروند گول می‌خورد و این کار را با پول نقدی که به همراهش داشته انجام می‌دهد. او زنجیر را می‌گیرد و پول نقد را به توریست می‌دهد.

این دو نفر (شهروند و طلافروش قلابی) با یکدیگر قرار می‌گذارند تا به طلافروشی بروند، اما در میان راه کسی که خودش را طلافروش معرفی کرده است از حواس‌پرتی شهروند استفاده می‌کند و متواری می‌شود و با دو همدستش با ماشینی که از قبل تهیه کرده بودند و در حال تعقیبش بودند به دنبالش می‌آیند و او فراری می‌شود.

*** سرقت به طریق بدل‌اندازی
به این شکل این سارقان پول شهروند را از طریق کلاهبرداری و بدل‌اندازی به سرقت می‌برند و یک زنجیر بدلی به او می‌فروشند. ماموران کلانتری ۱۵۰ تهرانسر عصر ۲۱ مهرماه این نفرات را دستگیر می‌کنند و چهار نفر از شکاتی که طی هفته گذشته و این هفته به همین شکل از آنها سرقت شده بود از طریق مواجهه حضوری این افراد را شناسایی می‌کنند.

نفرات دستگیرشده سه نفر هستند که به‌ترتیب ۳۵ ، ۳۰ و ۴۵ سال سن دارند که یک نفر از آنها فاقد سابقه کیفری است و فردی که خودش را توریست معرفی می‌کرده دو سال زندان بوده، آن هم به واسطه خرید و فروش مال مسروقه، مواد مخدر و درگیری بوده است. نفر سوم نیز به واسطه درگیری و نزاع دسته‌جمعی در زندان رجایی‌شهر هم‌بند او بوده و آنها در زندان نقشه سرقت را می‌کشند و بعد از آزادی از زندان به سراغ نفر سوم که دوستشان بوده برای اجرای نقشه می‌روند.

کدخبر: ۳۵۴۳۴۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر