کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۸۷۶۸
تاریخ خبر:

کلاف سردرگم خودروهای ایرانی در عراق و سوریه

روزنامه هفت صبح، سیدمحمدرضا دادگستر | وزیر صمت وعده داده که قرار است ایران سالانه یک میلیون دستگاه خودرو صادر کند. اما تحقق این هدف چندان ساده نیست و به نظر می‌رسد ‌ الان سخت‌تر از قبل هم شده است. در حالی که در ماه‌های اخیر اخبار خوبی مبنی بر کسب عنوان پرفروش‌ترین خودروی جمهوری آذربایجان توسط دنا که در آن کشور با نام خزر به فروش می‌رسد، منتشر شد اما مذاکرات خودروسازان ایرانی با طرف عراقی موفقیت‌آمیز نبوده است.

از رونق کم‌مصرف‌ها تا استانداردهای جدید!
خودروهای اقتصادی ایرانی نظیر پراید، تیبا و ساینا در عراق طرفداران زیادی دارند؛ به گونه‌ای که همین تقاضای بالا باعث شد تا ۹۰ درصد خودروهای صادراتی ایران در سال ۹۸ ساینا باشد! بنزین ۶۳ سنتی در عراق باعث شده تا تنها ثروتمندان به سراغ شاسی‌بلندهای فول‌سایز پرمصرف آمریکایی و ژاپنی بروند و خودروهای ایرانی بتوانند نیاز اقشار فقیر را تامین کنند‌.

اما از سال گذشته عراق هم شروع به استخدام کارشناسانی از ژاپن، کره‌جنوبی و چین برای ارزیابی کالاهای وارداتی کرد و هم استاندارد کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در زمینه واردات خودرو را پذیرفت که باعث ناهماهنگی‌هایی با ایران شده ‌ که قوانین ۸۵ گانه اروپایی را پذیرفته است.

صادرات ادامه خواهد داشت
اما عراقی‌ها به صورت کامل و قطعی دست رد به خودروهای ایرانی نزدند. طبق اعلام رئیس سازمان استاندارد، غلامرضا شریعتی، آنها پذیرفتند که مفاد استانداردهای ۸۵ گانه برای‌شان ارسال شود تا مورد تطبیق قرار دهند و در صورت تایید خودروهای ایرانی بتوانند کماکان در بازار عراق حضور داشته باشند.

طبق صورت‌های مالی ارائه ‌شده از سوی خودروسازان به بورس، طی پنج ماه امسال تنها ۵۱۴ دستگاه خودروی داخلی به خارج از مرزهای کشور رفته است. هر چند در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رقم صادرات رشد را نشان می‌دهد، با این حال ضعف صادرات کاملاً مشهود است. به نظر می‌رسد ‌ بخش عمده‌ای از این ضعف مربوط به ایران‌خودرویی‌ها باشد که از ۵۱۴ خودرو تنها ۱۶ خودرو سهم آنها بوده است! اما آبی‌پوشان برای ورود به بازاری دیگر در حال برنامه‌ریزی هستند: سوریه.

راه‌اندازی دوباره سیامکو
بزرگ‌ترین سایت تولیدی ایران‌خودرو در خارج از کشور در دمشق قرار دارد؛ کارخانه سیامکو که از دو سال قبل تولید خودروی شام یا همان سمند ایران در آن متوقف شده بود‌ اما از اسفند پارسال توافقنامه‌هایی میان ایران و سوریه برای راه‌اندازی دوباره آن امضا شد که در حال حاضر به ثمر نشسته است.

در هفته جاری اسعدا وردا، از اعضای هیات مدیره سیامکو، خبر داده که در حال حاضر واردات قطعه از ایران تایید شده و قرار است در دو ماه آینده خودرویی بهتر از شام‌ که طبق گفته مسئولان ایران خودرو دنا است، وارد بازار سوریه شود. از آنجایی که سوریه از سال ۲۰۱۱ واردات خودرو را ممنوع کرده، امکان صادرات مستقیم خودرو به این کشور ممکن نیست و ایران خودرو باید در صادرات منظم و سریع قطعات آمادگی خود را نشان دهد.

کدخبر: ۴۱۸۷۶۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر