کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۶۷۷۶۹
تاریخ خبر:

کف قیمت سال ۹۸ برای سکه و دلار

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | دلار با سقوط هزار تومانی در ۱۰روز، به قیمت ۱۲هزار و ۳۰۰تومان رسید.

پایین‌ترین قیمت سال ۹۸، دیروز در کارنامه دلار و سکه ثبت شد.دلار ۱۲هزار و ۳۰۰تومانی آخرین بار در روزهای پایانی بهمن ۹۷ روی تابلوی صرافی‌ها رفته بود و حالا با گذشت پنج ماه دوباره شاهد این نرخ در بازار ارز هستیم.

***سکه شرایط مشابهی دارد‌
از اول سال ۹۸ که سکه چهار میلیون و ۶۰۰هزار تومان بود، هیچ موقع ندیده بودیم سکه تا این حد ارزش خود را از دست بدهد. کار به جایی رسیده که دیروز هر سکه تمام طرح جدید چهار میلیون و ۳۲۰هزار تومان قیمت خورد و کمترین فاصله را با سکه تمام طرح قدیم به ثبت رساند.

***دلار در کمترین قیمت سال ۹۸
دیروز در بازار ارز غوغا بود. دلار به قیمت پنج ماه قبل برگشت و این اتفاقی نبود که صرفا محدود به دیروز باشد. از اول هفته دلار مدام در حال کاهش قیمت است و حالا به ۱۲هزار و ۳۰۰تومان رسیده و یورو ۱۳هزار و ۹۲۰تومان است. آخرین‌بار دلار در هفته آخر بهمن‌ماه چنین قیمتی داشت و از آن موقع تا حالا هیچ‌موقع وارد نیمه پایینی کانال ۱۲هزار تومانی نشده بود. این ارز اول فروردین ۹۸ با ۱۳هزار و ۵۰۰تومان آغاز به کار کرد. تا اواسط فروردین خبر خاصی در بازار ارز نبود تا اینکه با بازگشایی بازار رسمی در ۱۷ فروردین‌ماه قیمت دلار به صورت ناگهانی وارد کانال ۱۴هزار تومانی شد، اما نهایتا پرونده دلار در فروردین با قیمت ۱۳هزار و ۷۰۰تومان بسته شد.

یورو آن زمان ۱۵هزار و ۴۰۰تومان بود. اردیبهشت بدترین ماه برای سال ۹۸ به حساب می‌آید. چراکه از همان روزهای اول اردیبهشت، دلار ساز مخالف زد و شروع به افزایش قیمت کرد. کار به جایی رسید که دلار بعد عبور از کانال ۱۴هزار تومانی در نیمه اردیبهشت تا ۱۵هزار و ۵۰۰تومان بالا رفت. در این روز یورو ۱۷هزار و ۳۰۰تومان بود. هر چند این افزایش قیمت ماندگار نبود و دلار با همان سرعتی که بالا رفت، به پایین برگشت تا نهایتا آخر اردیبهشت قیمت هر دلار آمریکا به ۱۴هزار تومان رسید. کاهش قیمت دلار در نیمه دوم اردیبهشت ادامه‌دار بود و باعث شد قیمت دلار در نیمه اول خردادماه همچنان کاهشی عمل کرد تا نهایتا در نیمه ماه قیمت دلار آمریکا برای یک روز وارد کانال ۱۲هزار تومانی شد و ۱۲هزار و ۸۵۰تومان قیمت خورد.

از آن زمان تا همین هفته پیش بازار ارز به خواب یک ماهه رفت و کل تلاش دلال‌ها برای بالا و پایین کردن قیمت دلار بی‌نتیجه ماند. نهایت تغییرات قیمت دلار از آن زمان تا حالا بین ۱۲هزار و ۹۰۰ تا ۱۳هزار و ۴۰۰تومان خلاصه می‌شود. ۱۰روز پیش یعنی یکشنبه ۱۶تیر، دلار روی ۱۳هزار و ۳۰۰تومان بود و از آن زمان هر روز ارزش خود را از دست داد. این روند کاهش قیمت از اول این هفته شدت گرفته و بعد از نرخ ۱۲هزار و ۶۵۰تومان در روز شنبه و نرخ ۱۲هزار و ۵۵۰تومانی در روز یکشنبه، قیمت دلار دیروز به ۱۲هزار و ۳۰۰تومان رسید که کمترین قیمت آن در سال ۹۸ است.

***سکه چهار میلیون و ۳۰۰هزار تومان شد
بازار سکه واقعی‌ترین قیمت ممکن را به خود گرفته. همزمان با کاهش قیمت‌ها در بازار ارز، سکه هم به تبعیت از آن هر روز ارزش خود را از دست می‌دهد. کار به جایی رسیده که دیروز قیمت هر سکه تمام طرح جدید در بازار چهار میلیون و ۳۲۰هزار تومان قیمت خورده که کمترین مقدار سال ۹۸ به حساب می‌آید. نکته جالب اینجاست که با بالا رفتن قیمت جهانی طلا، ارزش واقعی سکه زیاد شده و این یعنی در حال حاضر حباب سکه به حداقل میزان خود رسیده و تقریبا می‌توان گفت دیگر شاهد حباب در بازار سکه نیستیم.

سکه تمام طرح جدید سال ۹۸ را با قیمت چهار میلیون و ۷۱۰هزار تومان آغاز کرد. قیمت سکه در نیمه دوم فروردین تا مرز پنج میلیون تومان بالا رفت و حتی برای ساعاتی از این مرز عبور کرد و به پنج میلیون و ۱۰۰هزار تومان رسید. هرچند در ادامه قیمت سکه با کاهش روبه‌رو شد، اما این روند کاهشی زیاد چشمگیر نبود و نهایتا پرونده سکه تمام در فروردین‌ماه با قیمت چهار میلیون و ۸۰۰هزار تومان بسته شد. اردیبهشت‌ماه قیمت سکه دوباره هوای افزایش به سرش زد و این بار با قدرت بیشتری وارد کانال پنج میلیونی شد.

طوری که قیمت هر سکه در اواسط اردیبهشت دائم در کانال پنج میلیونی پرسه می‌زد و قیمت سکه به بالاترین قیمت خود در سال ۹۸ یعنی پنج میلیون و ۲۳۰هزار تومان رسید. بعد از ثبت این قله بازار سکه از رمق افتاد و به مدت یک ماه شاهد قیمت‌هایی حدود چهار میلیون و ۶۰۰هزار تومان برای سکه تمام طرح جدید بودیم. ۱۰روز اخیر ورق در بازار سکه چرخید و حالا قیمت سکه تمام طرح جدید به چهار میلیون و ۳۲۰هزار تومان رسیده و اختلاف آن با سکه تمام طرح قدیم تنها ۲۰هزار تومان است که به نظر می‌رسد این دو برادر ناتنی بعد از مدت‌ها به هم رسیده‌اند.

کدخبر: ۲۶۷۷۶۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر