کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۵۱۴۰
تاریخ خبر:

کشمکش برای واردات اتوبوس‌های دست دوم

روزنامه هفت صبح | ‌علیرضا زاکانی خبر از ورود شهرداری به واردات خودرو داده است. او گفته رسیدن به چنین بندی در مصوبه اخیر دولت به دلیل حضور او در جلسات هیات دولت رخ داده : «حضور در جلسه هیات دولت برای بیان شرایط تهران و سایر کلانشهرها خوب است. ما به صورت مستقیم در جریان اتفاقات قرار می‌گیریم، به گونه‌ای که روز گذشته مصوبه‌ای در هیات دولت داشتیم که بند ۵ آن پیشنهاد شهرداری تهران بود و قرار شد عدد بالایی واردات خودرو توسط شهرداری انجام شود.»

این بند از مصوبه هیات دولت را پیش از این هم زاکانی مطرح کرده بود. او در فروردین ماه امسال هم در تلاش برای گرفتن مجوز واردات اتوبوس دست دوم بود و در سی‌ام فروردین ماه، در نامه‌ای از رئیس‌جمهور خواست تا دولت با واردات فوری ۱۰۰۰ اتوبوس دست دوم تک‌کابین توسط شهرداری از ترکیه و با میانگین عمر فعلی ۱۳ سال و بازسازی در حد قابل استفاده با استانداردهای یورو ۲ با معافیت از هرگونه عوارض گمرکی موافقت کند.

واردات اتوبوس دست دوم اما صدای بسیاری را درآورد. از فعالان عرصه خودرو تا اعضای شورای شهر فعلی و سابق. احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان هم همان زمان نامه‌ای به رئیسی نوشت و در آن گفت «اگر اتوبوس‌های داخلی گران هستند این تسهیلات (صفر شدن حقوق ورودی) برای ساخت داخل انجام شود تا اتوبوس‌های تولید داخل ارزان‌تر تولید و عرضه شوند.

در حال حاضر ۱۲ شرکت اتوبوس ساز با ظرفیت تولید سالانه حدود ۴۳ هزار دستگاه در کشور وجود دارند، چرا باید به سمت واردات اتوبوس‌های دست دوم برویم. از سوی دیگر، تولید اتوبوس در کشور جزو اشتغال‌زاترین بخش‌های صنعت خودرو محسوب می‌شود و تلاش برای واردات اتوبوس‌های دست دوم به معنای از بین بردن اشتغال کشور است.»

شورای شهر هم مخالف این ماجرا بود و سیدجعفر تشکری هاشمی عضو شورای شهر تهران اواخر فروردین ماه امسال به برنا گفت «اگر شهرداری تهران بخواهد اتوبوس‌های دست دوم وارد کند نیاز به مصوبه شورای شهر تهران که در شورا نیز با آن مخالفت می‌کنیم.»
ماجرای واردات اتوبوس دست دوم اما فقط در دوره شهرداری زاکانی مطرح نشده است. پیش از این پیروز حناچی، شهردار سابق پایتخت هم از خرید اتوبوس‌های دست دوم با سن کمتر از ۵ سال حمایت و گفته بود این موضوع در دستور کار شهرداری است.

معاونت حمل و نقل و ترافیک هم در سال ۹۸ پیشنهاد خرید اتوبوس‌های دست دوم به شرکت‌های خصوصی را داد و البته آن زمان این اتفاق مورد پذیرش شورای شهر نبود و در نهایت عملیاتی نشد. حالا بحث واردات اتوبوس‌های دست دوم در حالی داغ شده که بر اساس آمار ارائه شده از سوی محمود ترفع، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوس تهران در سال ۹۹، ۶۲ درصد از ناوگان اتوبوسرانی پایتخت فرسوده است.
به گفته او از سال ۸۹ تا ۹۹، یعنی طی ده سال، حتی یک دستگاه اتوبوس نیز از سوی دولت به پایتخت تحویل نشده است و حالا واردات اتوبوس‌های دست دوم می‌تواند مشکلی برای مشکلات ناوگان اتوبوس‌رانی باشد.

هرچند تا سال ۹۹، هیچ اتوبوسی به ناوگان اضافه نشد اما اسفند سال گذشته خبر از ورود ۲۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی تهران آمد و این در حالی بود که قرار بر اضافه شدن ۶۵ دستگاه اتوبوس جدید بود اما خبری از ۴۵ دستگاه دیگر در میان نیامد. حالا اما باید دید شهردار تهران با مصوبه جدیدی که دولت آن را به تصویب رسانده امکان واردات اتوبوس‌های دست دوم را به دست خواهد آورد یا مخالفت شورای شهر مانع این امر می‌شود.

کدخبر: ۴۵۵۱۴۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر