کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۲۷۱۳۰
تاریخ خبر:

کشف آثار شهر ایرانی ۲۵۰۰ ساله در مرکز ترکیه

روزنامه حریت ترکیه اعلام کرد که باستان شناسان در تپه اولوز در استان آماسیا در مرکز ترکیه آثار یک شهر تاریخی ۲۵۰۰ ساله ایرانی متعلق به دوره هخامنشی را کشف کرده اند.

به گزارش ایرنا، در پی کاوش های انجام شده، بخش هایی از این شهر تاریخی شامل یک تالار تختگاه و یک تالار ستوندار و یک مجموعه کاخ پارسی ۲۵۰۰ ساله از زیر خاک بیرون آورده شده است.

پرفسور شوکت دونمز سرپرستی کاوش این شهر تاریخی به خبرنگاران اعلام کرده است که اشیای تاریخی کشف شده در این منطقه نشان دهنده تعلق این محوطه باستانی به دوره هخامنشیان و ایرانی با قدمت حدود ۴۵۰ سال پیش از میلاد است.

وی با اشاره به ادامه کاوش ها در این منطقه باستانی که بخشی از یک شهر به شمار می رود، اعلام کرد که تاکنون یک خیابان، یک ساختمان بزرگ و یک آتشکده در این شهر تاریخی شناسایی و کشف شده است.

به گفته این استاد باستان شناسی دانشگاه استانبول این محوطه تاریخی نخستین آپادانای یافته شده تمدن ایرانی متعلق به دوره هخامنشی در بیرون از مرزهای ایران کنونی بوده و از این نظر کشفی کم ‌سابقه محسوب می شود.
دونمز همچنین اعلام کرده است که تاکنون پایه های ۶ ستون یک بنای تاریخی کشف شده و در جریان حفاری این محوطه تاریخی یک مجسمۀ گاو متعلق به دورۀ تاریخی 'هیتی ها' نیز کشف شده و زیر شهر ایرانی کشف شده یک شهر بسیار بزرگ تمدن هیتی ها قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، عثمان وارول استاندار آماسیا نیز در بازدید از محل کاوش این محوطه تاریخی در تپه اولوز با اعلام کشف بنای تازه، کاوش‌ در این محوطه را کاری بلند مدت عنوان کرد و گفت: کار کاوش و مستندسازی در منطقه توسط ۱۲ کارشناس، ۱۰ باستان شناس و ۱۵ دانشجوی باستان شناسی با دقت ادامه دارد.

کدخبر: ۲۲۷۱۳۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر