کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۰۱۴۲
تاریخ خبر:

کرونا چگونه صنعت توریسم را نابود کرد

روزنامه هفت صبح | رادار ۳۶۱، پلتفرم جست‌وجو، مقایسه و رزرو هتل، گزارشی از وضعیت صنعت گردشگری در دوران کرونا منتشر کرده که گزیده نتایج آن را به نقل از پیوست می‌خوانید:

* یک: تعداد پروازهای کشور در سه ماهه نخست سال ۹۹ با کاهش ۵۱ درصدی همراه بوده است.

* دو: اعزام و پذیرش مسافر ۶۴ درصد و ارسال و پذیرش بار ۶۸ درصد کاهش داشته است.

* سه: جزیره قشم با ۷۰ درصد کاهش، بیشترین میزان کاهش پرواز در بین ۸ شهر برتر گردشگری را در دوران کرونا داشته است. پس از آن مشهد و کیش با ۶۶ درصد و ۶۴ درصد کاهش در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

* چهار: شهر یزد با کاهش ۲۷ درصدی پرواز‌، کمترین میزان کاهش پرواز را تجربه کرده و همچنین با کاهش ۴۴‌درصدی پذیرش مسافر، مجددا کمترین میزان کاهش پذیریش مسافر را داشته است.

* پنج: میزان فعالیت هتل‌ها از بهمن ‌ماه و اوایل شیوع ویروس کرونا کاهش داشته و تا خرداد ماه سال جاری این کاهش به ۸۷ درصد رسیده است.

* شش: قیمت هتل‌ها هرساله در سه ماهه پایانی سال به علت کمبود مسافر به کمترین میزان خود می‌رسد و در فروردین ‌ماه با آغاز مسافرت‌های نوروزی، با افزایش چندین برابری همراه است. نمودار بررسی وضعیت قیمت هتل‌های کشور در بازه زمانی ۶ ماهه در این گزارش از همین مسئله حکایت دارد.

* هفت: البته با شروع موج دوم کرونا و همچنین آغاز ماه رمضان، قیمت هتل‌ها به‌طور میانگین با کاهش ۲۳ درصدی همراه بوده است. این رقم بعد از پایان ماه رمضان و بازگشایی هتل‌ها مجددا افزایش داشته اما همچنان نسبت به فروردین ماه عدد کمتری است.

* هشت: بررسی‌ها روی میزان جست‌وجوی کلمات نشان می‌دهد که بعد از شیوع ویروس کرونا، میزان جست‌وجوی کلماتی مانند «تهیه یا رزرو بلیت هتل یا هواپیما و سفر»، به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده و در نتیجه این کاهش باعث افت شدید قیمت هتل‌ها و تعداد پروازها شده است.

* ۹: میانگین قیمتی هتل‌ها در جزیره کیش به‌ازای هر نفر، شبی ۴۴۲ هزار تومان بوده است. این رقم برای شهر تهران شبی ۴۰۳ هزار تومان و برای شهر تبریز، ۳۹۲ هزار تومان است که به این ترتیب این سه شهر گران‌ترین هتل‌ها را در بین شهر‌های برتر گردشگری ایران دارند. مشهد، اصفهان، یزد، شیراز و قشم در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

* ۱۰: نکته جالب آنکه کیش، به‌عنوان گران‌ترین شهر گردشگری از نظر قیمت هتل‌، با ۶۲ درصد، رتبه اول میزان کاهش قیمت هتل‌ها را در اختیار دارد. در این میان قشم با ۴۳ درصد و یزد با ۳۹ درصد در رتبه‌های دوم و سوم میزان کاهش قیمت هتل‌ها قرار گرفته‌اند. شهر تهران با ۱۲ درصد، کمترین کاهش قیمت در بین شهر‌های کشور را داشته است.

کدخبر: ۳۵۰۱۴۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر