کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۳۰۵۴
تاریخ خبر:

کرونا را‌ ول کنید، آنفلوآنزا ‌را ‌بچسبید!

روزنامه هفت صبح | سه روز از شروع تزریق واکسن کرونا در انگلستان می‌گذرد و بعضی کشورها هم فاصله کمی تا شروع واکسیناسیون دارند در حالی که خبرهای عجیبی از این طرف و آنطرف می‌رسد و حتی در خود ایران هم دوباره بحث تزریق واکسن آنفلوآنزا برای جلوگیری از حاد شدن بیماری کرونا دوباره راه افتاده است.

*** بزنیم یا نه؟
در حالی که ایرانی‌ها هر لحظه منتظر شنیدن خبری درباره خرید واکسن کرونا هستند و می‌خواهند بدانند که بالاخره واکسن خارجی به ایران می‌رسد یا باید منتظر تولید واکسن داخلی باشیم، یکی از کسانی که در ماه‌های شیوع کرونا به چهره‌ای شناخته شده در تیم پزشکی ستاد مقابله با کرونا تبدیل شده می‌گوید اگر دستتان به واکسن کرونا نرسید بد نیست که واکسن آنفلوآنزا بزنید.

مسعود مردانی که در کنار مینو محرز تقریبا هر روز گفت‌و‌گویی با یکی از رسانه‌ها دارند، دیروز علاوه بر پیش‌بینی کاهش چشمگیر تعداد فوتی‌ها تا دی ماه، گفته: «با توجه به اینکه در آستانه زمستان هستیم تزریق واکسن آنفلوآنزا مهم است، این واکسن وارداتی و تولید فرانسه است و در داروخانه‌های منتخب و شبانه‌روزی با ارز نیمایی در دسترس است، یک خبر خوب دیگر اینکه مطالعات اخیر نشان داده در ایتالیا و برزیل افرادی که قبل از کرونا واکسن آنفلوآنزا تزریق کرده بودند نیاز به بستری و آی سی یو کمتری پیدا کردند.»

این حرف در حالی زده می‌شود که اواخر تابستان و اوایل مهرماه وقتی چالش واردات واکسن آنفلوآنزا راه افتاده بود و مردم برای خرید آن تلاش می‌کردند بارها اعلام شد که فقط گرو‌ های در معرض خطر مثل هر سال واکسن بزنند چون، واکسن آنفلوآنزا در مورد کرونا بی‌تاثیر است حتی خود دکتر مردانی در گفت و گویی اعلام کرد کسانی که مشکوک به کرونا هستند، به تازگی خوب شده‌اند یا هنوز با بیماری درگیرند از زدن واکسن اجتناب کنند چون در این شرایط بدن در حال تلاش برای ساختن پادتن کروناست و ورود پادتن آنفلوآنزا می‌تواند این تلاش را مختل کند یا حتی بدن چنان که باید و شاید به پادتن آنفلوآنزا واکنش نشان ندهد.

به همین دلیل هم خیلی‌ها فکر کردند شاید پشت حرف‌های مردانی، شرکت‌های وارد کننده واکسن آنفلوآنزا خوابیده باشند یا حتی این حرف‌ها روشی برای آرام کردن مردم در روزهایی باشد که انتظار واکسن خارجی را می‌کشند اما با مرور خبرهای خارجی که در مورد تاثیر واکسن آنفلوآنزا بر روی بیماران مبتلا به کرونا منتشر شده می‌بینیم واقعا نتیجه یک سری تحقیقات در برزیل نشان داده که تزریق واکسن آنفلوآنزا احتمال جلوی حاد شدن وضعیت بیماران کرونایی را تا حدی می‌گیرد.

اینطور که مدیکال نیوز نوشته بر اساس تحقیق جدید با بیش از ۹۲هزار بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در برزیل واکسن آنفلوآنزای سه‌ظرفیتی احتمال ابتلا به بیماری شدید کرونا، نیاز به دستگاه تنفس مصنوعی و مرگ‌ومیر را کاهش می‌دهد. گویا محققان در پژوهش دریافته‌اند که در گروه غیر واکسینه، مرگ‌ومیر ناشی از بیماری کرونا در گروه سنی زیر ۱۰ سال ۱۴ درصد و در بین افراد ۹۰ سال یا بیشتر ۸۴ درصد افزایش یافت .

اما میزان مرگ‌ومیر در تمام گروه‌های سنی ایمن شده با واکسن کمتر شد یعنی مرگ و میر در گروه سنی ۱۰ تا۱۹ سال ۱۷ درصد و در گروه سنی ۹۰ سال و بیشتر ۳ درصد کاهش داشت در نهایت اعلام شد که بر اساس این تحقیقات احتمال مرگ بیماران کرونایی که واکسن آنفلوآنزا دریافت کرده بودند ۱۸ درصد پایین‌تر است. اینطور که دانشمندهای حاضر در این پژوهش اعلام کرده‌اند دلیل این واکنش هم به سیستم دفاعی بدن بر می‌گردد و آمادگی نسبی که بر اثر دریافت واکسن آنفلوآنزا در آن به وجود می‌آید.

*** شادی خراب کن
به موضوع واکسن کرونا که برگردیم می‌بینیم درست یک روز بعد از شروع واکسیناسیون، در حالی که جهان چشم به انگلستان دوخته بود تا شاهد رویای بازگشت زندگی عادی باشد، خبر رسید که تعدادی از کسانی که واکسن شرکت‌های فایزر-بیون‌تک را دریافت کرده‌اند به آن واکنش آلرژیک شدید نشان داده‌اند. نهاد تنظیم مقررات دارویی و بهداشتی بریتانیا اعلام کرده که تا روشن شدن نتایج بررسی‌ها، افرادی که سابقه واکنش‌های آلرژیک(حساسیتی) دارند نباید تحت واکسیناسیون قرار بگیرند.

«جون رِین»، رئیس نهاد تنظیم مقررات دارویی و بهداشتی بریتانیا دیروز توضیح داد که در جریان واکسیناسیون روز سه‌شنبه دو مورد واکنش آلرژیک نسبت به واکسن ساخت شرکت‌های فایزر-بیون‌تک گزارش شده است. خانم رین گفت که با وجود این که حال این دو فرد رو به بهبود است ولی توصیه پیشگیرانه ما این است که افراد دارای سابقه قابل توجه از واکنش‌های آلرژیک فعلا این واکسن را دریافت نکنند. او اعلام کرد که آزمایش‌های بالینی گسترده که پیش‌تر انجام شده گویای این ویژگی واکسن نبوده ولی با بروز علایم حساسیت در برخی افراد عضو گروه نخستی که برای واکسیناسیون انتخاب شده‌اند، ناچار به ارائه توصیه‌های فوری به نهادهای پزشکی درگیر این پروژه هستیم.

دکتر «آنتونی فائوچی» مدیر موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا هم تائید سریع این محلول‌های دارویی توسط انگلیس را به باد انتقاد گرفت و عنوان کرد که این کشور دقت لازم را در این زمینه نداشته است، البته او کمی بعد بابت لحن تندی که داشته معذرت خواهی کرد اما به هر حال حرف‌هایش عده زیادی را مردد کرد، آن هم در حالی که انگلیسی‌ها سه‌شنبه را روز پیروزی و غلبه بر کرونا خوانده و حرف « V» مخفف ویکتوری به معنای پیروزی، تیتر بسیاری از روزنامه‌های دیروز انگلیس شد.

ماجرای واکنش آلرژیک بساط گروه‌های طرفدار تئوری توطئه را هم رونق داده، آنها که با راه‌اندازی هشتگ «واکسن نزنید» در شبکه‌های اجتماعی، مردم را از مشارکت در این طرح منع کرده‌اند حالا بهانه تازه‌ای برای ادعایشان دارند اما مقامات بهداشتی بریتانیا از ادامه روند واکسیناسیون خودداری نکرده‌اند اگرچه نخست‌وزیر انگلستان مجبور شد یک بار دیگر با رسانه‌ها گفت‌و‌گو کرده و تاکید کند که دریافت واکسن اجباری نیست و هر کس که احساس خطر می‌کند می‌تواند از تزریق آن خودداری کند.

*** هند را بگیرید
چشم دنیا یک طوری از بیماری‌های واگیردار و همه گیر ترسیده که هر خبری درباره شیوع یک بیماری از گوشه‌ای می‌رسد، ترسناک است مخصوصا حالا که در آستانه واکسیناسیون جهانی، همه استرس دارند که یک اتفاق همه چیز را خراب کند مثل اتفاقی که در هند افتاد و تا روشن نشدن ماجرا، مردم چهارگوشه دنیا را ترساند. طبق خبر رسانه‌های هندی گویا دست‌کم ۸۰۰ نفر از مردم یکی از ایالت‌های جنوبی هند، به دلیل ابتلا به یک بیماری مرموز و ناشناخته در بیمارستان بستری شده و یک نفر هم در این میان جان باخته است.

به گزارش روزنامه‌های هندوستان مثل «هندوستان تایمز» و «ایندین اکسپرس»، مبتلایان این بیماری ناشناخته با طیف وسیعی از علایم مثل تشنج، تهوع و اغما به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی منتقل شده‌اند و دست‌کم یک مورد مرگ ناشی از این بیماری مرموز نیز گزارش شده است. هندوستان تایمز به نقل از مقام‌های محلی نوشته که جواب تست کرونای کلیه بیماران بستری تاکنون منفی بوده و همین امر به نگرانی مسئولان سلامت و بهداشت عمومی در هند دامن زده است. شهر ایلورو در ایالت آندرا پرادش به عنوان کانون شیوع این بیماری مرموز اعلام شده است.

بلافاصله بعد از انتشار این خبر گمانه زنی‌ها شروع شد و عده‌ای از پزشکان هندی اعلام کردند که شاید مصرف آب آلوده منجر به بروز این بیماری شده باشد در حالی که دولت هند ادعا کرده نمونه‌های آب نواحی آلوده به این بیماری در آزمایشگاه‌ها بررسی شده‌اند و هیچ نشانه‌ای از آلودگی در آن‌ها به چشم نمی‌خورد. با این وجود هنوز هم متهم اصلی بروز این بیماری، آلودگی آب با فلزات سنگین، ارگانوفسفر‌ها و آفت‌کش‌ها است. تا اینجای کار پزشکان هندی می‌گویند به نتیجه‌ای در مورد واگیردار بودن بیماری نرسیده‌اند، بیماری که علائم آن حالت تهوع، تشنج و کف کردن دهان است. اکثر مبتلاها هم از سردرد شکایت دارند. بعضی از آنها، دررفتگی استخوان و درد‌های عضلانی را هم گزارش کردند.

کدخبر: ۳۶۳۰۵۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر