کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۸۱۴۷
تاریخ خبر:

سوال مهم دنیا: کرونا خفیف شده یا عوض شده؟

روزنامه هفت صبح | دیروز کلکسیون خبرهای کرونایی کامل بود، هم خبر خوبی از کاهش تعداد فوتی‌ها رسید، هم خبرهای عجیب از احتمال تغییر شکل علائم ویروس، البته این تمام داستان‌هایی نبود که دیروز در مورد کرونا گفته شد.

* یک: رکورد نزولی فوتی‌ها
کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت دیروز کمی ‌مفصل‌تر از همیشه به ارائه آمارهای مربوط به کرونا پرداخت. او از خبر کاهش تعداد فوتی‌ها به ۳۵نفر شروع کرد و گفت که بالاخره بعد از ۷۰روز تعداد موارد فوتی روزانه به کمتر از ۴۰مورد رسید. طبق آماری که جهانپور اعلام کرد، می‌توان گفت که بعد از چندروز ترمز تعداد مبتلاهای جدید هم کشیده شده است و بالاخره بازهم شاهد کاهش تعداد مبتلاها از ۲۱۰۲نفر(جمعه) به ۱۷۵۷نفر(شنبه) بودیم. از آن‌طرف ناهید خداکرمی، ‌عضو شورای شهر تهران هم اعلام کرده که دیروز برای اولین‌بار از ابتدای اسفند، بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران که اصلی‌ترین بیمارستان‌های پذیرش بیماران کرونایی بوده‌اند، هیچ مورد فوتی را ثبت نکرده‌اند.

* دو: ویروس ضعیف شده؟
تعداد مبتلاها چندان کاهش نداشته است اما تعداد فوتی‌ها در سرتاسر جهان روند نزولی نشان می‌دهد و تعداد بهبود یافته‌ها روند تصاعدی نشان می‌دهد. همه اینها نشانه‌هایی است برای عده‌ای از متخصصان که بگویند ویروس ضعیف شده است. پروفسور جوزپه رموزی Giuseppe Remuzzi، یکی از مشهورترین دانشمندان اروپایی در زمینه بیماری کرونا و مدیر موسسه تحقیقات دارویی در شهر میلانو ایتالیا، روز سه‌شنبه ۱۲مه در مصاحبه‌ای گفت که ویروس کرونا به‌شدت ضعیف شده و احتمالا به‌زودی ناپدید خواهد شد.

او گفت: «ممکن است بیماری کرونا حتی قبل از تولید واکسن، ناپدید شود زیرا بیماری روزبه‌روز درحال ضعیف‌ترشدن است. وضعیت افرادی که جدیدا به این ویروس مبتلا شدند با کسانی که یک‌ماه پیش مبتلا شده بودند، بسیار متفاوت است چون ساختار خود ویروس ضعیف شده به‌طوری که مبتلایان جدید این بیماری که به مراقبت ویژه نیاز دارند، بسیار کم شده است. به‌نظر من دلیل کاهش شمار بیماران و افزایش تعداد شفایافتگان این بیماری باعث مصونیت بیشتر در برابر این بیماری شده است، بنابراین ممکن است با گذشت زمان و با تولید واکسن این بیماری به‌کلی ناپدید شود.»

اگر از خواندن این خبر خوشحال شده‌اید و می‌خواهید قید فاصله‌گذاری اجتماعی را بزنید، کمی‌ صبر کنید چون مینو محرز، فوق ‌تخصص بیماری‌های عفونی بلافاصله بعد از شنیده‌شدن این زمزمه‌ها اعلام کرد که هنوز هیچ نشانه قطعی از ضعیف‌شدن ویروس به‌دست نیامده است. مشابه همین حرف‌ها را معاون دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان زده و گفته دلیل افزایش آمار مبتلاها این است که غربالگری و انجام آزمایش افزایش پیدا کرده است و عدم تناسب بین تعداد فوتی‌ها و تعداد مبتلاهای جدید دلیل محکمی‌ برای ضعیف‌شدن بیماری نیست.

* سه: احتمال تغییر شکل عجیب ویروس
دیروز خبرگزاری ایرنا نوشت: «براساس گزارشات دریافتی از بیمارستان‌های سطح کشور، طی روزهای اخیر علائم مبتلایان به کرونا، از علائم تنفسی، مثل سرفه و تنگی نفس که با شیوع بیشتری در اسفندماه دیده می‌شد، به علائم گوارشی تغییر کرده است. عمده‌ترین علائم گوارشی عبارتند از: اسهال شدید و مکرر، دل‌پیچه و دل‌درد، حالت تهوع و استفراغ، کاهش اشتها، تب خفیف و اختلال حس بویایی و چشایی.» این خبرگزاری در ادامه تاکید کرده که مردم درصورت مواجهه با این علائم به مدت ۲۴ تا ۴۸ساعت از درمان‌های خانگی مانند خوردن مایعات و سرم ORS استفاده کنند و اگر روند بیماری در آنها تشدید شد، به بیمارستان مراجعه کنند.

از آن‌طرف هم خبری از بستری‌شدن ۱۴کودک در آستارا به‌دلیل ابتلا به اسهال و استفراغ منتشر و باعث شد خیلی‌ها بین این‌دو اتفاق ارتباط برقرار کنند. دکتر صالحی در مورد این ماجرا می‌گوید: «علائم گوارشی در مورد ویروس کرونا از ابتدا هم وجود داشت. ما علائمی ‌مانند اسهال، بی‌اشتهایی و حالت تهوع را در اغلب بیماران به‌ویژه بیمارانی که خفیف‌تر مبتلا شده بودند، دیده بودیم. بنابراین دیده‌شدن این علائم در فرد مبتلا چندان عجیب نیست اما باید توجه داشته باشیم که با رسیدن به فصل گرم سال، ما شاهد شیوع ویروس‌های مربوط به دستگاه گوارش خواهیم بود، ویروس‌هایی که اغلب تب هم به‌همراه دارند و می‌توانند مردم را به اشتباه بیندازند.

اما چندان نگرانی در این مورد وجود ندارد چون به‌هرحال بیمار در صورت ابتلا به آن ویروس‌ها هم باید حتما مراجعه داشته باشد و در صورت مراجعه می‌توان فهمید که به کرونا مبتلا شده یا نه.» او ادامه می‌دهد: «توصیه همیشگی ما رعایت نکات بهداشتی است. فکر نکنید که ویروس‌های گوارشی فصل گرم چندان بی‌خطر هستند، بنابراین حتی اگر مسئله کرونا هم نباشد ما می‌گوییم در صورت مشاهده هر نوع ناخوشی مردم رعایت کنند.»

* چهار: کرونا و رابطه زناشویی
دیروز مینو محرز که عضو کمیته کشوری مقابله با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت است، اعلام کرد که کرونا می‌تواند از طریق روابط زناشویی هم منتقل شود. گویا براساس این تحقیق که تارنمای «مدیکال‌اکسپرس» آن را منتشر کرده، محققان این ویروس را در اسپرم شش‌نفر از ۳۸مردی که به کووید ۱۹ مبتلا بودند مشاهده کرده‌اند که حال چهارنفر از آنها وخیم و دونفر دیگر در حال بهبودی بود. دکتر صالحی در این مورد هم می‌گوید: «این داده‌ها بیشتر جنبه علمی‌ برای شناخت ویروس دارد وگرنه وقتی ما می‌گوییم ویروس از طریق تنفس، بزاق و… منتقل می‌شود دیگر فکر نمی‌کنم مسئله انتقال از طریق رابطه زناشویی چندان مطرح باشد چون به‌دلیل شدت مسری‌بودن ویروس کرونا، افراد در نزدیکی با یکدیگر به‌سرعت مبتلا می‌شوند.»

* پنج: خوزستان، همچنان قرمز و خطرناک
بعضی‌ها وضعیت بغرنج خوزستان را دلیلی بر ضعیف‌نشدن ویروس در ایران می‌دانند. این‌طور که جهانپور گفته، وضعیت خوزستان هنوز هم قرمز است و بیشترین میزان بستری و نیاز به غربالگری به این استان تعلق دارد. طبق آمارها طی ۲۴ساعت گذشته ۳۳۴نفر دیگر به تعداد مبتلاهای خوزستان اضافه شده و ۱۵نفر از مجموع ۳۵فوتی کل کشور از خوزستان بوده است. تا همین چندروز پیش تهران و خوزستان دست در دست هم نصف فوتی‌ها را به خودشان اختصاص داده بودند.

اما حالا خوزستان با سرعت زیاد تهران را هم پشت سر گذاشته است و از آنجایی که ایرج حریرچی وضعیت ابتلا در تهران را نزولی اعلام کرده است، خوزستان به یکه‌تازی‌اش ادامه می‌دهد. به همین دلیل هم ۱۶شهر خوزستان در قرنطینه کامل قرار گرفتند و فعالیت تمامی ‌اصناف، بانک‌ها، ادارات و… در این شهرها ممنوع شده است در‌حالی‌که تا آخر هفته گذشته تعداد شهرهای قرنطینه‌شده خوزستان ۹شهر بود.

* شش:کولر گازی، متهم شیوع کرونا در خوزستان؟
از حدود ۱۰روز پیش که وضعیت شیوع کرونا در خوزستان قرمز اعلام شد، گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد دلیل این اتفاق شنیده می‌شد که یکی از اصلی‌ترین‌های آن، بی‌توجهی مردم به فاصله‌گذاری اجتماعی و پرهیز از برگزاری مراسم عروسی و ختم بود اما حالا یک متهم تازه و عجیب هم پیدا شده: کولر گازی.
بععضی‌ها می‌گویند چون کولرگازی سرعت گردش هوا را افزایش می‌دهد و از هوای تازه هم برای خنک کردن داخل فضاهای بسته استفاده نمی‌کند، می‌تواند عامل خوبی برای انتقال سریع‌تر ویروس باشد.

دکتر محمدرضا صالحی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی که ماه‌های گذشته را به سر‌و‌کله‌زدن با کرونا گذرانده، در مورد تاثیرکولرگازی می‌گوید: «دانش ما درباره ویروس کرونا خیلی زیاد نیست اما یک‌سری قواعد کلی وجود دارد که می‌توان براساس آنها قبول کرد که استفاده از کولرگازی می‌تواند سرعت انتقال بیماری را افزایش دهد اما پنکه هم همین کار را می‌کند. به‌طور کلی سرعت انتقال بیماری در فضای بسته بسیار بیشتر است .

حالا اگر در این فضا یک عامل هم وجود داشته باشد که ویروس معلق در هوا را زودتر به بدن میزبان جدید برساند، طبیعتا موثر خواهد بود بنابراین اگر فضایی برای تهویه هوای داخل محیط بسته وجود داشته باشد بهتر است اما کماکان رعایت فردی بهترین راه حل است، یعنی رعایت نکات بهداشتی هنگام سرفه، عطسه و فاصله فردی با دیگران. اگر کسی در فضای سربسته بدون رعایت نکات بهداشتی عطسه نکند، دیگر نگرانی از انتقال ویروس از طریق هوا وجود نخواهد داشت که کولر گازی آن را تشدید کند یا نکند.»

کدخبر: ۳۲۸۱۴۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر