کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۳۹۲۵
تاریخ خبر:

کرونا ترمز گرانی موبایل را کشید

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی | بررسی تاثیرات گرانی ارز و انتشار خبر ورود کرونا در بازار تلفن‌های همراه . موبایل ارزان شده است؛ باورکردنی نیست اما حقیقت دارد. به‌خصوص اگر قید «کمی»، «مقدار» و حتی «تا حدودی» را هم به جمله‌مان اضافه کنیم. از زمانی که دلار کانال عوض کرد و از ۱۳هزار و ۷۰۰ تومان تا ۱۵هزار و ۵۰۰تومان گران شد، همه فکر می‌کردند این موضوع تاثیر مستقیم روی افزایش قیمت موبایل خواهد گذاشت.

اتفاقی که تا حدودی افتاد و دوهفته گذشته قیمت‌ها در بازار به اوج رسید. تا اینکه فروشنده‌ها با پدیده جدیدی روبه‌رو شدند و کرونا مشتری‌های بازار موبایل را در سه‌سوت غیب کرد. با کاهش تقاضا، موضوع افزایش قیمت گوشی‌ هم منتفی شد. فروشنده‌ها می‌گویند، با کاهش ٣٠ تا ۴٠درصدی تقاضا روبه‌رو هستند. بررسی‌ها نشان می‌دهد، این‌روزها اثرات افزایش قیمت دلار در بازار به کلی خنثی شده و شاهد کاهش قیمت موبایل نسبت به دوهفته گذشته یعنی روزهای قبل از شیوع کرونا هستیم. این موضوع برای گوشی‌های سامسونگ به اوج خود می‌رسد.

هوآوی هم تحت تاثیر کاهش تقاضا با ارزانی روبه‌رو شده‌ است. در بین گوشی‌های شیائومی، پرچم‌دارها ارزان شده‌اند اما گوشی‌های میان‌رده و پایین‌رده در این مدت با افزایش قیمت به استقبال مشتریانشان آمده‌اند. در این بین گوشی‌های اپل به کلی ساز خودشان را می‌زنند و کاری به کار کاهش تقاضا در بازار ندارند. همچنین نمی‌توان قیمت واحدی برای این محصولات پیدا کرد. برای همین در این گزارش صرفا تغییرات قیمت گوشی‌های سامسونگ، هوآوی و شیائومی بررسی شده است.

*** سامسونگ؛ تا ۶۰۰هزار تومان کاهش قیمت
گوشی‌های سری A سامسونگ در دوهفته اخیر با وجود افزایش قیمت دلار، حدود ۱۰۰هزار تومان ارزان شده‌اند. برای مثال سامسونگ Galaxy A70 با رم چهارگیگابایت این‌روزها در بازار با حداقل قیمت چهارمیلیون و ۵۰۰هزار تومان فروخته می‌شود. دوهفته پیش این گوشی در عمده‌فروشی‌های بازار موبایل چهارمیلیون و ۶۰۰هزار تومان قیمت داشت.

قیمت روز Galaxy A70 با رم شش‌گیگابایتی حدود چهارمیلیون و ۹۰۰هزار تومان قیمت دارد. قبل از شیوع کرونا، این گوشی در بازار حدود پنج‌میلیون تومان بود. توجه داشته باشید که این قیمت‌ها مربوط به فروشگاه‌های مرکزی و نمایندگی‌ها در بازار موبایل است و ممکن است در برخی فروشگاه‌‎ها با قیمت‌های بالاتری روبه‌رو شوید.

سامسونگ Galaxy A50 این روزها در بازار حدود سه‌میلیون و ۷۵۰هزار تومان قیمت دارد. فروشگاه‌های اصلی که خودشان را به‌عنوان نمایندگی سامسونگ معرفی می‌کنند، Galaxy A50 را با قیمت سه‌میلیون و ۶۰۰هزار تومان می‌فروشند. پیش از شیوع کرونا این فروشگاه‌ها Galaxy A50 را سه‌میلیون و ۷۰۰هزار تومان می‌فروختند. از طرف دیگر Galaxy A50S در بازار کاهش قیمت بیشتری را تجربه کرده و حدود ۱۵۰هزار تومان ارزان شده است. پیش از این، فروشگاه‌های سامسونگ این گوشی را چهار‌میلیون و ۵۰ تا چهار‌میلیون و ۱۰۰هزار تومان می‌فروختند و حالا قیمت آن به سه‌میلیون و ۹۰۰هزار تومان کاهش پیدا کرده است.
کاهش قیمت گوشی سامسونگ Galaxy A30S نسبت به دیگر گوشی‌های سری A سامسونگ بیشتر است. این محصول سامسونگ با ظرفیت ۱۲۸گیگابایتی این روزها حداقل سه‌میلیون تومان قیمت دارد و بعضی فروشگاه‌ها آن را سه‌میلیون و ۱۰۰هزار تومان می‌فروشند. دو هفته پیش قیمت این گوشی حداقل سه‌میلیون و ۲۵۰هزار تومان بود و حالا شاهد کاهش ۲۵۰هزار تومانی آن هستیم. مدل ۶۴گیگابایتی سامسونگ Galaxy A30S هم در این مدت از سه‌میلیون و ۱۲۰هزار تومان به دو‌میلیون و ۹۰۰هزار تومان رسیده است.

باید توجه داشته باشید که این قیمت‌ها مربوط به رنگ مشکی است که گران‌ترین رنگ‌بندی به حساب می‌آید. گوشی‌های سبز و سفیدرنگ این مدل در حد ۵۰ تا ۱۰۰هزار تومان ارزان‌تر هستند.سامسونگ Galaxy A20S با ظرفیت ۳۲گیگابایت در بازار این روزها حداقل دو‌میلیون و ۳۵۰هزار تومان قیمت دارد و در برخی فروشگاه‌ها با نرخ دو‌میلیون و ۴۵۰هزار تومان فروخته می‌شود. بررسی قیمت‌های دوهفته گذشته نشان می‌دهد، قبل از شیوع ویروس کرونا Galaxy A20S در بازار حداقل دو‌میلیون و ۴۵۰هزار تومان بود و در فروشگاه‌ها بالای دو‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شد.

سامسونگ Galaxy A10S در دوهفته اخیر حدود ۵۰هزار تومان ارزان شده است. این گوشی در حال حاضر حداقل یک‌میلیون و ۹۵۰هزار تومان قیمت دارد و در برخی فروشگاه‌ها دو‌میلیون تومان فروخته می‌شود. دو هفته پیش از شیوع کرونا، این محصول در بازار ۵۰هزار تومان گران‌تر بود. پرچمدار سامسونگ، یعنی Galaxy S10 هم از قاعده کاهش قیمت در بازار موبایل مستثنا نیست.

دو هفته پیش این محصول در فروشگاه‌های اصلی و عمده‌فروشی‌ها حداقل ۱۰میلیون و ۶۰۰هزار تومان قیمت داشت و این روزها حدود ۲۰۰هزار تومان ارزان شده و به ۱۰میلیون و ۳۰۰هزار تومان رسیده است. باید توجه داشته باشید که در برخی فروشگاه‌ها سامسونگ Galaxy S10 Plus با قیمت ۱۱میلیون و ۷۵۰هزار تومان فروخته می‌شود. دوهفته پیش در این فروشگاه‌ها قیمت به ۱۲میلیون و ۳۲۰هزار تومان می‌رسید. این کاهش قیمت ۶۰۰هزار تومانی، بیشترین ارزانی در بین گوشی‌های سامسونگ به حساب می‌آید.

*** هوآوی؛ تا ۳۰۰هزار تومان کاهش قیمت
پرچمدارهای هوآوی تاثیر بیشتری از کاهش تقاضا در بازار گرفته‌اند. طوری که قیمت این محصولات در بازار کاهش بیشتری نسبت به موبایل‌های رده‌پایین هوآوی پیدا کرده است. هوآوی P30 Lite با رم شش‌ گیگابایت دو‌هفته پیش حداقل سه‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان در بازار عمده‌فروش‌ها قیمت داشت و در فروشگاه‌های موبایل، با قیمت سه‌میلیون و ۸۰۰هزار تومان فروخته می‌شد.

ژحالا با کاهش قیمت در بازار، قیمت هوآوی P30 Lite با رم شش‌گیگابایت به سه‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان در فروشگاه‌ها و سه‌میلیون و ۳۰۰هزار تومان در مراکز فروش رسیده است. با این حساب می‌توان گفت این گوشی در دوهفته اخیر حدود ۱۰درصد کاهش قیمت را پشت سر گذاشته است. در طرف مقابل هوآوی P30 Lite با رم چهارگیگابایت تغییر چندانی نسبت به گذشته پیدا نکرده و همچنان با حداقل قیمت دو‌میلیون و ۹۰۰هزار تومان در مراکز فروش عرضه می‌شود. این گوشی موبایل در بعضی فروشگاه‌ها تا سه‌میلیون و ۲۰۰هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود.

هوآوی Y9 Prime با دوربین سلفی خاصی که دارد، یکی دیگر از محصولات پرطرفدار این شرکت به حساب می‌آید. Y9 Prime نسبت به دو هفته قبل در فروشگاه‌های موبایل تقریبا ۱۰۰هزار تومان ارزان شده است. بعد از گرانی دلار قیمت این گوشی به حدود دو‌میلیون و ۹۰۰هزار تومان رسیده بود و حالا تقریبا دو‌میلیون و ۸۰۰هزار تومان قیمت دارد. گوشی Y9s در بازار تقریبا سه‌میلیون و ۶۵۰هزار تومان قیمت دارد.

بررسی آرشیو قیمت‌ها نشان می‌دهد، این گوشی نسبت به گذشته تغییر چندانی نداشته و از قاعده کاهش قیمت در بازار مستثنا است. باید توجه داشته باشید که برخی فروشگاه‌ها که بعضا به عنوان عمده‌فروشی‌ها شناخته می‌شوند، Y9s را سه‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان قیمت‌گذاری می‌کنند که تقریبا ۱۵۰هزار تومان ارزان‌تر از نرخ روز بازار است. اگر با بودجه محدود می‌خواهید به بازار موبایل بروید، احتمالا Y5 2019 بهترین گزینه در بین گوشی‌های هوآوی باشد.

به‌ خصوص که نسبت به روزهای قبل از شیوع ویروس کرونا، کاهش قیمت پیدا کرده است. این موبایل در حال حاضر یک‌میلیون و ۴۰۰هزار تومان قیمت دارد. دو هفته پیش Y5 2019 حدود یک‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان فروخته می‌شد و در این مدت حدود ۱۰۰هزار تومان ارزان شده است. Y5 Lite ارزان‌ترین موبایل هوآوی به حساب می‌آید که دوهفته پیش تقریبا یک‌میلیون تومان بود و این‌ روزها به ۹۰۰هزار تومان کاهش قیمت پیدا کرده است. این گوشی با حافظه ۱۶گیگابایتی و رم یک‌گیگابایتی، شاید چندان گزینه مناسبی به نظر نرسد.

*** شیائومی؛ تا ۴۰۰هزار تومان کاهش قیمت
محصولات شیائومی در بازار موبایل عموما ۱۰۰هزار تومان کاهش قیمت را از زمان شیوع ویروس کرونا تجربه می‌کنند. البته شرایط برای پرچم‌دار شیائومی متفاوت است. Mi Note 10 این روزها در بازار حداقل شش‌میلیون و ۹۰۰هزار تومان قیمت دارد. دوهفته پیش فروشگاه‌هایی که خودشان را نمایندگی شیائومی معرفی می‌کنند و همچنین عمده‌فروش‌ها Mi Note 10 را هفت‌میلیون و ۵۰هزار تومان قیمت‌گذاری می‌کردند.

باید توجه داشته باشید که قیمت این گوشی موبایل در برخی فروشگاه‌ها این روزها به هفت‌میلیون و ۲۲۰هزار تومان می‌رسد. آنها دو هفته پیش Mi Note 10 را هفت‌میلیون و ۶۰۰هزار تومان می‌فروختند و این نشان‌دهنده کاهش قیمت ۴۰۰هزار تومانی از زمان شیوع ویروس کرونا است. این روزها عنوان پرفروش‌ترین گوشی شیائومی در بازار به Redmi Note 8 اختصاص دارد که با ظرفیت ۶۴گیگابایت در بازار حداقل سه‌میلیون تومان است و در برخی فروشگاه‌ها سه‌میلیون و ۱۰۰هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود.

دو هفته پیش این محصول شیائومی در مراکز توزیع سه‌میلیون و ۱۵۰هزار تومان بود و در فروشگاه‌ها سه‌میلیون و ۲۰۰هزار تومان فروخته می‌شد. مدل ۱۲۸گیگابایتی Redmi Note 8 تقریبا ۴۰۰هزار تومان گران‌تر از ۶۴گیگابایتی آن است.شیائومی Redmi 8 دیگر محصول پرطرفدار در بازار موبایل محسوب می‌شود. فروشگاه‌‌ها مدل ۶۴گیگابایتی آن را دو‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان می‌فروشند. بررسی آرشیو قیمت‌ها نشان می‌دهد این محصول کاهش چندانی نسبت به دوهفته گذشته پیدا نکرده و اتفاقا کمی گران شده است. پیش از شیوع ویروس کرونا شیائومی Redmi 8 در بازار حدود دو‌میلیون و ۴۰۰هزار تومان بود.

دوربین سلفی پرنده در بین گوشی‌های شیائومی هم به چشم می‌خورد. دوربین سلفی شیائومی Mi 9T در زمان عکسبرداری از بدنه خارج شده و مثل یک زائده از بالای گوشی بیرون می‌زند. این روزها Mi 9T در بازار پنج‌میلیون و ۱۰۰هزار تومان قیمت دارد که برخلاف روند کلی بازار، نسبت به دوهفته گذشته با افزایش قیمت روبه‌رو شده است. آن زمان شیائومی Mi 9T در بازار حدود پنج‌میلیون تومان قیمت داشت. Mi 9T Pro هم این روزها حدود شش‌میلیون و ۳۰۰هزار تومان است و حدود ۱۵۰هزار تومان نسبت به دو هفته قبل گران شده است.

کدخبر: ۳۱۳۹۲۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر