کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۰۸۰۲
تاریخ خبر:

کرونا برای بعضی استارتاپ‌ها آمد داشت

روزنامه هفت صبح | ‌شیوع ویروس کووید- ۱۹ اگرچه روی فعالیت خیلی از کسب و کارها تاثیر منفی گذاشت و زمینه‌ساز بیکاری عده زیادی شد اما برای استارتاپ‌ها خیلی هم بد نشده. دست‌کم روی کسب‌وکارهای نوپا فعال در حوزه سلامت و خرید آنلاین که شاهد روند رو به رشد بودیم. گزارشی که اخیرا مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی منتشر کرده نشان می‌دهد شرکت‌های سفارش آنلاین کالای سوپر مارکتی با ۵۰ درصد، مشاوره پزشکی ۲۰ درصد، برگزاری رویداد‌های آنلاین ۵۰درصد رشد رو‌به‌رو شدند.

تا الان ۱۴۲۵ شرکت دانش بنیان مرتبط با سلامت ثبت شده و ۸۰۰ هسته فناور در مراکز رشد دانشگاه‌های علوم پزشکی مستقر هستند و بیش از ۴۰۰ شرکت در مستقر در پارک‌های فناوری در حوزه مقابله با کرونا فعالیت می‌کنند که از وضعیت فعلی طبعا منتفع شدند. ضمن اینکه خیلی از شرکت‌هایی که از قبل زیرساخت‌های فنی لازم را داشتند به سرعت روی این حوزه سرمایه‌گذاری کردند و اکوسیستم استارتاپی کشور عملا آرایش جدیدی به خود گرفته است.

* گزارش مرکز پژوهش‌ها نشان می‌دهد به طور مشخص شرکت‌هایی که در این چند حوزه وارد زنجیره تامین تجهیزات حوزه سلامت کشور شدند رشد قابل توجهی را تجربه کردند:‌ تولید کیت‌های تشخیص مولکولی قطعی کووید- ۱۹، تولید و توزیع ماسک نانو فیلتردار، تولید مواد ضدعفونی کننده و ماسک و دستکش، تولید کیت‌های تشخیص آنتی بادی ویروس کووید- ۱۹، توسعه هوش مصنوعی در تشخیص بیماری، توسعه نرم‌افزارهای ردیابی و شناسایی کننده روند انتشار بیماری در سطح کشور، توسعه اپلیکیشن‌های سلامت و پزشک همراه، تولید تجهیزات پزشکی مثل ونیتلاتور(دستگاه تنفس مصنوعی)، بازسازی تجهیزات خارج از خط بیمارستان‌های مثل دستگاه‌های اسکن، بررسی و تولید مواد اولیه دارویی و واکسن و در نهایت سرویس‌های سفارش آنلاین کالای سوپرمارکتی و برگزاری رویدادهای آنلاین که بالاتر به آن‌ها اشاره کردیم.

* با این همه از این نکته هم نباید گذشت که حدود ۲۰۰۰ شرکت نوپا با درآمد سالانه کمتر از ۵۰ میلیون تومان هم داریم که در دسته شرکت‌های آسیب‌پذیر قرار می‌گیرند. همینطور آمار دیگری هم نشان می‌دهد ۴۰ درصد استارتاپ‌ها حداکثر تا ۵ کارمند دارند و در مراحل اولیه توسعه هستند، بنابراین توقف تولید و فشارهای اقتصادی ناشی از کرونا آن‌ها را دچار چالش‌های جدی کرده است. برای حمایت از استارتاپ‌ها در این شرایط اقداماتی صورت گرفته مثل تصویب ۸۰۰ طرح پژوهشی در وزارت بهداشت که در دانشگاه‌های علوم پزشکی شهرهای مختلف در حال انجام است و تا الان ۲۵دانشگاه از بودجه‌ای معادل ۱۳ میلیارد بهره‌مند شده‌اند.

* حمایت دیگری که از این شرکت‌های صورت گرفته واگذاری تولید وسایلی مثل ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده به بعضی از این شرکت‌های نوپاست. وزارت بهداشت همان روزهای اول کمیته‌ای به نام فناوری کووید- ۱۹ تشکیل داد و اقلام موردنیاز برای پیشگیری و درمان این بیماری را فهرست کرد و تولید آن را به شرکت‌های دانش بنیان سپرد.

در نتیجه تولید یک میلیون ماسک و ۱٫۵ میلیون مواد ضدعفونی کننده در روز سهم این شرکت‌ها شد. به اضافه اینکه ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای حمایت از طرح‌های تولید دارو و تجهیزات پزشکی در نظر گرفته شده است. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم اعتباراتی را برای حمایت از شرکت‌های نوپا در آستانه تعطیلی اختصاص خواهد داد. در گزارش مرکز پژوهش‌ها اما اینطور آمده که این حمایت‌ها کافی نیست و باید اقدامات بیشتری صورت بگیرد.

کدخبر: ۳۳۰۸۰۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر