کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۹۷۳۶
تاریخ خبر:

کرونا باعث صعود استقلال در لیگ قهرمانان می‌شود؟

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | با کناره‌گیری الوحده امارات از لیگ قهرمانان آسیا، شانس استقلال برای صعود از این گروه بیشتر شده است. این اولین خوش‎‌شانسی آبی‌ها در آسیا نبود و البته آنها در این مسیر یکی، دو بدشانسی هم داشتند.

*** اولین خوش‌شانسی: گروه هلو!
اولین و بزرگ‌ترین خوش‌شانسی استقلالی‌ها در این مسابقات، گروهی بود که در آن قرار گرفتند. آبی‌ها که معمولا در قرعه‌کشی‌های مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا، در گروه‌های دشواری قرار می‌گرفتند و گروه آنها لقب گروه مرگ را به خود اختصاص می‌داد، این بار با خوش‌شانسی محض در آسان‌ترین گروه ممکن قرار گرفتند.

حریفان آنها در این گروه، الاهلی عربستان، الوحده امارات و الشرطه عراق بودند. برای اینکه عمق خوش‌شانسی آبی‌ها در قرعه‌کشی لیگ قهرمانان را درک کنید کافی است گروه‌های سایر نمایندگان ایران در این مسابقات را مرور کنید. شهرخودرو با الهلال عربستان، قهرمان فصل گذشته لیگ قهرمانان، پاختاکور ازبکستان و الشباب امارات همگروه شده و سه باخت در سه بازی اول گویای قدرت حریفان این تیم است.

پرسپولیس با الدحیل که یکی از قدرت‌های فعلی آسیاست، الشارجه قهرمان فصل گذشته امارات و التعاون عربستان همگروه شد و تیمی که ضعیف‌ترین تیم این گروه محسوب می‌شد، یعنی التعاون عربستان، در حال حاضر صدرنشین است! به عبارت دیگر، در این گروه هر چهار تیم شانس صعود به مرحله بعد را دارند و تیم ضعیفی در این گروه دیده نمی‌شود.

سپاهان هم در دشوارترین گروه ممکن قرار گرفت. آنها با العین امارات، السد قطر و النصر عربستان همگروه شدند. السد که نیازی به تعریف و تمجید ندارد و به تازگی سانتی کاسورلا ستاره اسبق آرسنال را هم به خدمت گرفته است. النصر عربستان هم اگر از السد پرستاره‌تر نباشد، کم‌ستاره‌تر نیست. تنها خوش‌شانسی سپاهان این بود که العین امارات در ضعیف‌ترین حالت سال‌های اخیر خود قرار دارد.

*** بحران رقیب اصلی استقلال
استقلال در اولین بازی خود در مرحله گروهی به مصاف الشرطه عراق رفت و در حالی که پیش‌بینی می‌شد به راحتی بتواند این تیم را از پیش رو بردارد اما در نهایت به تساوی یک - یک مقابل این تیم رضایت داد. استقلال در بازی دوم خود مقابل الاهلی عربستان قرار گرفت. تیمی که چند ماه قبل پا به پای الهلال در کورس قهرمانی لیگ عربستان قرار داشت و در رقابتی نزدیک، قهرمانی را به این تیم واگذار کرد.

آنها ابتدای فصل گذشته برانکو ایوانکوویچ را به خدمت گرفتند اما تنها پس از پنج هفته و با کسب نتایجی ضعیف او را برکنار کردند! چند روز بعد کریستین گروس مربی معروف سوئیسی جایگزین او شد اما او هم موفقیتی کسب نکرد و درست یکی، دو روز قبل از بازی مقابل این تیم از هدایت الاهلی برکنار شد! به این ترتیب الاهلی در بحرانی‌ترین شرایط ممکن و با یک مربی ناشناخته به نام «مازن بخلی» که دستیار گروس بود به مصاف استقلال آمد.

این بهترین فرصت برای آبی‌ها بود که بتوانند حریف عربستانی و جدی‌ترین رقیب خود در این گروه را شکست بدهند اما وضعیت برای استقلال از این هم ایده‌آل‌تر شد وقتی ترکیب اصلی الاهلی اعلام و مشخص شد که ستارگان این تیم یعنی عمرالسوما، یوسف بلایلی، جانینی و عبدالفتاح عسیری روی نیمکت خواهند نشست. با وجود ترکیب به شدت ضعیف الاهلی، استقلال اما نتوانست از این فرصت خوب استفاده کند و در نهایت بازی را به حریفی که ستارگانش را در ترکیب اصلی نداشت ۲بریک واگذار کرد!

*** کناره‌گیری یک مدعی دیگر
در پایان هفته دوم لیگ قهرمانان آسیا، استقلال با یک مساوی و یک باخت در رده سوم قرار داشت و الاهلی با ۶ و الوحده با ۴ امتیاز در رده‌های اول و دوم ایستاده بودند و به‌رغم همه پیش‌بینی‌های اولیه، صعود استقلال به مرحله بعد سخت شده بود. دو بازی رودررو با نماینده امارات بازی‌های دشواری بود که می‌توانست استقلال را به کلی از صعود از این گروه ناامید کند اما کرونا، لااقل در این مقطع حسابی به کمک استقلالی‌ها آمد.

تیم اماراتی که برخلاف انتظارات، مدعی صعود شده بود و می‌توانست استقلال را ناکام کند، به دلیل یا بهانه شیوع کرونا، از حضور در ادامه مسابقات انصراف داد و به قطر نیامد و نتایجش از جدول گروه حذف شد. به این ترتیب تعداد مدعیان جدی صعود از این گروه به دو تیم رسید. دوشنبه شب هم الاهلی عربستان با پیروزی بر الشرطه عراق، استقلال را از قعر گروه به رده دوم فرستاد!

*** استراحت آبی‌ها و رسیدن مصدومان و سفر کرده‌ها!
با لغو دو بازی پیاپی استقلال مقابل الوحده امارات، حالا این تیم چند روز بیشتر از الاهلی و الشرطه استراحت می‌کند و خستگی و فشار هفته‌های پایانی لیگ برتر و جام حذفی از تن بازیکنان این تیم خارج می‌شود. علاوه بر این، اگر الوحده انصراف نمی‌داد و بازی این تیم مقابل استقلال برگزار می‌شد، نامجومطلق نمی‌توانست از بازیکنانی مثل شیخ دیاباته که به قطر نرسیده بود و علی کریمی که اصلا قصد سفر به قطر نداشت استفاده کند.

اما این دو بازی لغو شد و حالا شیخ دیاباته در قطر به اردوی تیم پیوسته و گفته می‌شود علی کریمی هم امروز و فردا به جمع بازیکنان استقلال اضافه خواهد شد. همچنین این اتفاق باعث شد تا بازیکنانی که از سفر به قطر جامانده بودند هم فرصت بیشتری برای تمرینات گروهی و هماهنگی با سایر بازیکنان داشته باشند. میلاد زکی‌پور، حسین پورحمیدی، فرشید اسماعیلی و عارف غلامی بازیکنانی بودند که از سفر به قطر جا مانده بودند و محمد دانشگر هم بعد از تمدید قراردادش به شاگردان نامجومطلق در دوحه اضافه شد.

*** ۹۰ دقیقه تا صعود
با حذف الوحده از جدول گروه، حالا استقلال شانس زیادی برای صعود به مرحله بعد پیدا کرده است. روز پنجشنبه بازی برگشت الاهلی و الشرطه برگزار می‌شود و اگر تیم عراقی موفق به پیروزی بر الاهلی نشود، استقلال می‌تواند با پیروزی بر این تیم عراقی در بازی روز یکشنبه ۳۰ شهریور ۴ امتیازی شود و صعود خود به مرحله بعد را قطعی کند.

البته در صورت رخ دادن این نتایج، استقلال فقط در صورتی می‌تواند به عنوان تیم اول گروه صعود کند که بازی الاهلی و الشرطه مساوی شود و شاگردان نامجومطلق هر دو بازی باقی مانده خود را با پیروزی پشت سر بگذارند و تفاضل گل بالاتری از تیم عربستانی پیدا کنند. در این صورت در مرحله بعد با تیم دوم گروه B روبه‌رو خواهند شد.

***‌ بدشانسی‌های آبی‌ها
استقلال در طول لیگ قهرمانان فقط با خوش‌شانسی روبه‌رو نبوده و یکی، دو بدشانسی هم یقه این تیم را گرفته است. آبی‌ها در بازی مقابل الاهلی در دقیقه ۹۰ توانستند با سوپرگل امیرارسلان مطهری بازی را به تساوی بکشانند اما تصمیم سختگیرانه تیم داوری در آفساید اعلام کردن گل او باعث شد تا استقلال در نهایت بازنده این بازی شود. دیگر بدشانسی استقلال، احتمال ضعیف صدرنشینی این تیم در گروه خودش است.

اگر الاهلی روز پنجشنبه بر الشرطه غلبه کند، استقلال فقط می‌تواند به عنوان تیم دوم از گروه خود صعود کند و در این صورت باید به مصاف تیم اول گروه B که به احتمال زیاد الهلال عربستان خواهد بود برود. الهلال همین دوشنبه شب، موفق شد پاختاکور را هم شکست بدهد و با سه برد پیاپی صدرنشین گروه خود شود و احتمالا تا پایان مرحله گروهی جایگاهش را هم حفظ خواهد کرد. یادمان نرود که این تیم که فصل گذشته قهرمان لیگ قهرمانان آسیا شد، امسال هم مدعی اصلی قهرمانی در این مسابقات است.

کدخبر: ۳۴۹۷۳۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر